گران‌ترین سیمکارت کشور چه قیمتی دارد؟

شاید فکرش را هم نکنید؛ ولی قیمت برخی سیمکارت‌های دائمی در کشور، از قیمت خانه‌های لوکس و ماشین‌های خارجی هم بیشتر است در حالی که عده‌ای محتاج نانی برای خوردن و سقفی برای بالای سر هستند!

تصویر گران‌ترین سیمکارت کشور چه قیمتی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، خطوط فعال تلفن همراه، تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، به بیش از ۱۴۱ میلیون عدد رسیده که ضریب نفوذ را به ۱۶۷ درصد می‌رساند. از میان خطوط واگذارشده، ۲۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۹۵ خط دائمی فعال و ۱۱۳ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۹۳ خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال را به ۱۴۱ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۹۸۸ عدد می‌رساند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۱۶۷ درصد رسیده است.

این روز‌ها فروشندگان سیمکارت‌های دائمی می‌گویند بازار خرید و فروش سیمکارت و دلالی در آن، حتی از سرمایه گذاری بر بازار زمین و املاک، ماشین، دلار و طلا هم بیشتر می‌ارزد و دلایلی را برای این ادعا مطرح می‌کنند.

خطوط تلفن همراه که در عمل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ مدت هاست با قیمت‌هایی کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر خرید و فروش می‌شوند. سیمکارت‌های دائمی که غالبا گران‌تر از خطوط اعتباری هستند، بازار داغی حتی در فضای مجازی دارند؛ اما چرا سیمکارت که یک کالای مصرفی است، در کشور به یک کالای لوکس تبدیل شده است؟ و اینکه علت تفاوت قیمت‌ها در چیست؟ چرا یک سیمکارت با قیمت ۷ میلیون قابل خریداری و دیگری چند صد میلیارد قیمت دارد؟

این‌ها در حالی هستند که وزارت کار، خط فقر برای یک خانواده چهارنفره تهرانی را ۱۴.۷ میلیون تومان اعلام کرده و بانک مرکزی، خبر از متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داده است و در این شرایط مردم هستند که قربانی سیاست گذاری‌های اقتصادی مسئولان می‌شوند و طبقات اجتماعی به سمت قشر فرودست تنزل پیدا می‌کنند.

سیمکارت‌های دائمی با نرخ دلار افزایش می‌یابند، ولی اگر دلار هم پایین بیاید، قیمت سیمکارت‌های دائمی تغییری نخواهد کرد

یک فعال بازار خرید و فروش سیمکارت می‌گوید: قیمت سیمکارت، مستثنی از سایر کالا‌ها در کشور نیست و توجه به بالا رفتن نرخ دلار، قیمتش بالا می‌رود ولی؛ نکته جالب توجه این است که حتی اگر دلار پایین بیاید، قیمت سیمکارت پایین نخواهد آمد. به این دلیل است که این بازار، برای سرمایه گذاری در نظر بسیاری از افراد جالب توجه است.

وی افزود: از سویی دیگر، برای خطوطی که قیمت پایین تری دارند، این افزایش قیمت‌ها به حدود چند میلیون می‌رسد که در این مورد هم باز قیمت پایین‌تر نمی‌آید. لازم به ذکر است که وقتی نرخ دلار دچار نوساناتی می‌شود که پیش بینی بازار ارز را دشوار می‌کند، فروش خطوط خیلی خاص که قیمت‌های بالایی دارند انجام نمی‌شود.

این فعال تاکید کرد: همچنین، با کم رونق شدن بازار برای فروش سیمکارت، خرید آن رونق می‌گیرد و کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در یک جای امن هستند این بازار را دارای مزیت نسبت به سایر بازار‌ها می‌دانند. مثلا در این روزها، یک سیمکارت کد یک، که سه رقم اول آن همگی یک است با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شود که حتی اگر نرخ دلار پایین هم بیاید، این قیمت نه تنها تغییر نمی‌کند؛ بلکه اگر فروشنده آن چند ماه صبر کند، می‌تواند با قیمت بالاتری آن را به فروش برساند.

وی گفت: وقتی قیمت پایه سیمکارت دائمی از ۶ میلیون تومان شروع می‌شود؛ یعنی سیمکارت در ایران به کالای لوکس تبدیل شده است. در واقع باید دانست که سیمکارت یک کالای غیر ضروری است؛ ولی در عین حال افزایش قیمت اینچنینی را در آن شاهد هستیم؛ مثلا در همین مدت، سیمکارت‌های معمولی و ارزان قیمت هم ظرف مدت چند روز، دو الی سه میلیون تومان افزایش قیمت داشت؛ ولی همین مورد روی خط‌های رند به افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی و بیشتر هم رسید.

این فعال افزود: برخی خودشان شخصا روی این بازار سرمایه گذاری می‌کنند و برخی در خرید سیمکارت به صورت مشارکتی فعالیت دارند.

گران‌ترین سیمکارت کشور، ۳۰۰ میلیارد تومان؛ ناقابل!

او در ادامه گفت: در حال حاضر، گران‌ترین سیمکارت موجود در کشور شماره‌ای با کد یک است که ۶ رقم یک دیگر بعد از آن دارد و قیمت آن حدودا به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بعد از آن، شماره‌ای با ۷ عدد ۲ و بعد همینطور اعداد تا آخر گران‌ترین‌ها را تشکل می‌دهند. در واقع تکرار ارقام باعث گرانتر شدن سیمکارت می‌شود.

تاخت زدن سیمکارت با خانه و ماشین خارجی!

او در پایان گفت: بسیاری از فروشندگان سیمکارت، شماره‌های خیلی رند که قیمتشان بالای یک میلیارد تومان است را فعلا به فروش نمی‌رسانند چراکه امکان افزایش قیمت تا قبل از عید بسیار زیاد است؛ ولی سیمکارت‌های معمولی‌تر که قیمتشان حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان است فروخته می‌شوند چراکه افزایش قیمت‌ها شاید آنقدر به چشم نیایند. اکثر نمایشگاه داران ماشین و زمین داران، در این کار سرمایه گذاری می‌کنند و حتی سیمکارت را با خانه‌های لوکس یا ماشین‌های خارجی هم معاوضه می‌کنند!

منبع: فرارو

455134