دولت ها قوانین آلودگی هوا را اجرا نمی کنند

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت ها عمدتا مقصر اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: 23 دستگاه متولی آلودگی هوا هستند و دولت ها قوانینی که برای آلودگی هوا تصویب کرده اند را اجرا نمی کنند.
تصویر دولت ها قوانین آلودگی هوا را اجرا نمی کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم با اشاره به چرایی آلودگی هوا در تهران به خبر فوری گفت: آلودگی هوا به دلیل مصرف سوخت و مقداری متاثر از ریزگردها است.

او افزود: سوخت دو بخش دارد یکی بخش خانگی که تاسیسات گرمایشی، سرمایشی و پخت و پز و.... بوده و دیگری ناشی از حرکت خودروها اعم از اتوبوس، خودرو شخصی، موتورسیکلت و کامیون است.

باید مشخص شود سهم شهرداری در اجرای قوانین چقدر است؟

این متخصص حوزه شهری با بیان اینکه قوانینی تصویب شده که هیچ یک اجرا نشده است، اظهار کرد: باید مشخص شود سهم شهرداری در اجرای قوانین چقدر است؟

هاشمی رفسنجانی افزود: مصرف سوخت در کشور ما نسبت به همه کشورها چند برابر است چون قیمت پایین است. اگر توجه کنید قیمت سوخت در کشور چند سنت بیشتر نیست یعنی قیمت بنزین از آب ارزان تر است.

رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم با بیان اینکه مصرف سوخت در کلان شهرها در همه بخش ها بالا است، عنوان کرد: کسی نسبت به مصرف سوخت اقتصادی عمل نمی کند. به همه یارانه داده می شود، مصرف سوخت هم بالا است در نتیجه در ذات آلودگی ایجاد می شود.

دولت ها قوانین تصویب شده را اجرا نمی کنند

او ادامه داد: قوانینی مانند قانون مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که می خواهد مصرف پایین بیاید و یکسری بودجه ها را هم به این بحث اختصاص دادند. حدود 6 هزار میلیارد برای حمل و نقل برون شهری و 4 هزار میلیارد برای حمل و نقل درون شهری سالانه باید اختصاص پیدا می کرد. برای هدفمندی یارانه ها هم سالی 4 هزار میلیارد باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می کرد که هیچ یک انجام نشده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه قوانین اجرا نشده است، گفت: قانون کلی است و مدیریت شهری مبلغ زیادی از دولت طلبکار است. دولت ها قوانینی که تصویب شده است را اجرا نکرده اند.

در شهر خودروهایی حرکت کنند که مصرف سوخت کمی دارند

رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: باید در شهر خودروهایی حرکت کنند که مصرف سوخت کمی دارند و باید قوانینی در شهر بگذارند که سوخت کمتری دارند. خودروهای قدیمی 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارند در صورتی که خودروهای جدید کمتر از 5 لیتر مصرف سوخت دارند.

او با بیان اینکه در حال حاضر تکنولوژی خودروهای قدیمی را داریم، اظهار کرد: بخشی از این مشکل به انحصار باز می گردد و بخش دیگر به دولت و بخشی به قوانین شهرداری و قوانین راهنمایی رانندگی باز می گردد که اجازه تردد خودروهایی با مصرف سوخت بالا را می دهند.

به گفته هاشمی رفسنجانی همیشه گفته شده که 23 دستگاه مسئول هستند و عملا دستگاه ها به وظایف خود عمل نکرده اند.

او تاکید کرد: دولت ها عمدتا مقصر اصلی هستند البته وقتی شهردار در دولت می نشیند باید در دولت از حقوق شهرداری ها دفاع کند.

حداقل باید 15 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود

این متخصص حوزه شهری اظهار کرد: اگر تهران را با حومه در نظر بگیریم حدود 25 میلیون سفر در تهران داریم که این سفر ها سهم بسزایی در آلودگی دارند. حداقل باید 15 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود. به علاوه اینکه در اینجا موتور سیکلت ها در نظر گرفته نشده است.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه مسئولیت حمل و نقل عمومی با شهرداری ها است که با حمایت دولت باید انجام شود، افزود: ممکن است یک شهرداری حمایت دولت را جذب کند و دیگری ممکن است انجام ندهد. مدیریت های شهری باید به دولت ها فشار بیاورند و حق و حقوق شهر را از بودجه های عمومی بگیرند.

او با اشاره به دوره مدیریتی خود در مترو عنوان کرد: آن زمان از طریق فاینانس تعداد زیادی بودجه جذب کردیم و خطوط مترو را ساختیم. درون بودجه دولت قرار گرفتیم و تقاضای پول از صندوق ذخیره ارزی کردیم و دولت به ما داد ولی احمدی نژاد در آن زمان اجرا نکرد. خرید 630 واگن هم از سوی دولت انجام می شود ولی پیش پرداخت ندادند و به همین دلیل اعتبار اسنادی موثر نشد.

منبع: خبر فوری

444985