برندگان و بازندگان کریپتو در سال 2022

2022 سال پرحادثه‌ای برای دنیای کریپتو ولی تمام آن‌ها در صدر خبرها نبودند. در این مقاله بزرگترین برنده‌ها و بازنده‌های سال 2022 را بررسی خواهیم کرد.
تصویر برندگان و بازندگان کریپتو در سال 2022

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی در سال 2021 بر روی صنعت کریپتو، 2022 قرار بود سال تبدیل شدن به کریپتو به جریان اصلی اقتصاد باشد اما این مسئله محقق نشد. و با حوادث پی در پی و فاجعه‌بار، 2022 تبدیل به مصیبت‌بارترین سال صنعت نوپای کریپتو شد. برخی از نام‌های معروف و پیشروی این صنعت نیز معلوم شد که در راستای نابودی کریپتو گام برداشته‌اند.

با این حال، برخی قهرمانان صنعت کریپتو به پا خواستند تا به جهان ثابت کنند کریپتو فقط چند شرکت و اسم منتخب نیست. بلکه اکو سیستمی پر جنب و جوش است که از شکست‌های هولناک جان سالم به در می‌برد.

برندگان

در سالی که شاهد فروپاشی چند ده بیلیون دلاری اکوسیستم Terra ، صرافی FTX و شرکت Three Arrows Capital بودیم، انتخاب برنده‌ها کار سختی است. اما با وجود فروپاشی این نهادهای متمرکز چندین مورد مثبت از دل امسال بیرون آمد.

Ledger و Trezor

زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را خلق کرد به دنبال این بود که به افراد قدرت مالی بدهد و آن‌ها را از واسطه‌های مالی متمرکز و بانک‌ها بی نیاز کند. اما با پیشنهاد نرخ‌های سود بالا و ابزارهای مشتقه مالی اکثر کاربران کریپتو ترجیح دادند که دارایی خود را در صرافی متمرکز نگهداری کنند. در نهایت این پیشنهاد وسوسه انگیز با فروپاشی یک صرافی متمرکز تبدیل به کابوسی وحشتناک شد.

بعد از فروپاشی صرافی FTX ، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اعتماد خود را به صرافی‌های متمرکز از دست دادند. بنابراین شرکت‌های Ledger و Trezor که ارائه دهنده کیف پول‌های (والت) سخت افزاری بودند مورد توجه کاربران قرار گرفتند و سود بردند. در ماه دسامبر خدمات خود سرپرستی و والت‌های فیزیکی تبدیل به انتخاب اول بسیاری از مردم شدند. بعد از فروپاشی FTX ، فروش و درآمد Trezor نزدیک به 300 درصد افزایش پیدا کرد و Ledger پرفروش‌ترین روزش را تجربه کرد.

هکرهای کلاه سفید (White hat hackers)

اکوسیستم کریپتو نسبتا نوپاست و کاربردهای آن مانند امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) در مراحل ابتدایی توسعه هستند. این مسئله کریپتو را مستعد باگ و سوءاستفاده می‌کند. بر اساس گزارش DefiLlama ، در سال 2022 حدود 5.93 میلیارد دلار از طریق پروتکل‌های DeFi هک شده است. هرچند اگر هکرهای کلاه سفید نبودند این رقم خیلی بیشتر بود.

کلاه سفیدها میلیون‌ها دلار از وجوه دزدیده شده را بازگرداندند و مشکلات امنیتی پرتوکل‌ها را شناسایی کردند. شرکت ارائه خدمات امنیتی Immunefi ادعا می‌کند که با ایجاد طرح‌های تشویقی برای هکرهای کلاه سفید جلوی سرقت 20 میلیارد دلار دارایی کریپتویی را گرفته است.

علیرغم نادیده گرفتن کلاه سفیدها توسط برخی از شرکت‌ها، 2022 به ما ثابت کرد بهتر است میلیون‌ها دلار صرف تشویق این هکرها کنیم تا از سرقت‌های میلیاردی جلوگیری کنیم.

تتر (Tether)

در میان حوادث 2022 ، تتر همچنان با قدرت به راه خود ادامه داد. این استیبل کوین متمرکز از ابتدای آغاز به کار مورد انتقاد بود. زمانی که استیبل کوین بومی Terra دی‌پگ شایعاتی در ارتباط با فروپاشی تتر شکل گرفت. هرچند تتر در 2022 بر این شایعات غلبه کرد و نوسانات خود را کاهش داد. این شرکت همچنین متعد شد وام دهی از ذخایر خود را متوقف کند و به شک و شبهه‌ها پایان دهد.

تتر به مرور زمان شفاف‌تر شده است و 82 درصد از ذخایر خود را به صورت نقد نگهداری می‌کند. در حال حاضر دارایی‌های این شرکت از بدهی‌های آن بیشتر است.

بازندگان بزرگ

2022 بازندگان زیادی داشت اما سم بنکمن از همه قابل توجه‌تر بود. او در کمتر از یک سال ثروت 20 میلیارد دلاری خود را از دست داد و اکنون به قید وثیقه آزاد است. اتهام وی سرقت وجوه مشتریان و ارتکاب کلاهبرداری است. Do Kwon ، بنیانگذار ترا هم در این لیست قرار دارد.

TerraUSD

استیبل کوین‌های الگوریتمی نظریه امیدوارکننده بازارهای صعودی بودند. اکوسیستم ترا در میان این هیاهو به اوج رسید. هرچند طراحی معیوب TerraUSD و تصمیمات جاه طلبانه Kwon ، منجر به سقوط لونا شد. در نهایت شکست استیبل کوین ترا باعث بد نام شدن استیبل کوین‌های الگوریتمی شد.

فروپاشی UST باعث از بین رفتن 40 میلیارد دلار از دارایی سرمایه گذاران شد و نقش کاتالیزور حوادث بعدی 2022 را ایفا کرد.

Alameda Research ، FTX و صرافی‌های متمرکز

در ابتدای 2022 صرافی FTX ارزشی معادل 32 میلیارد دلار داشت و از طرفی Alameda Research چندین میلیارد دلار می‌ارزید. هرچند هجوم کاربران به صرافی FTX در ماه نوامبر منجر به ورشکستگی این صرافی شد. هرچه اطلاعات بیشتری نشر پیدا کرد مشخص شد که Alameda Research و FTX برخلاف ادعایشان از یکدیگر مستقل نیستند. حتی FTX آمریکا هم که قرار بود به صورت مستقل و تحت قوانین آمریکا فعالیت کند درگیر این فروپاشی شد.

بنا به گزارش مقامات Alameda و FTX منابع را به یکدیگر انتقال می‌دادند و از دارایی مردم اختلاس می‌کردند. Alameda از ذخایر FTX برای دادن وام‌های میلیاردی به شرکت‌های دیگر استفاده می‌کرد. FTX هم از سوی دیگر، دارایی‌های که درست قیمت‌گذاری نشده بودند به عنوان وثیقه استفاده می‌کرد، و وام‌های کلان دریافت می‌کرد. در نهایت این بازی پونزی(کلاهبرداری) در ماه نوامبر سقوط کرد. فروپاشی این دو صرافی اعتماد مشتریان به صرافی‌های متمرکز را از بین برده است.

سرمایه گذاران کریپتو

در هیاهوی بازارهای کریپتو، بزرگترین بازندگان این صنعت سرمایه‌گذاران آن بودند. سرمایه‌گذاران پس از ماه‌ها بازار نزولی بخش قابل توجهی از دارایی خود را از دست دادند و بخش قابل توجهی از آنها با فروپاشی صرافی FTX تمام دارایی‌شان را از دست دادند.

ترا زمانی یک اکوسیستم 40 میلیارد دلاری بود و لونا کلاسیک یکی از پنج کریپتوکارنسی برتر بازار بود. بعد از فروپاشی این اکوسیستم، میلیون‌ها کاربر دارایی خود را در عرض چند ساعت از دست دادند. پس از آن، سقوط صرافی‌های متمرکز و فروپاشی پلتفرم‌های استیکینگ، دارایی سرمایه‌گذاران را از بین برد. علاوه بر این، ریزش شدید NFT ها هم سرمایه‌گذاران را متضرر کرد.

در آینده از 2022 به عنوان سال فاجعه کریپتو یاد خواهد شد. با این حال سرمایه‌گذاران همچنان به این بازار امید دارند و به دنبال شروعی جدید هستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در حال ارزیابی مجدد استراتژی‌هایشان هستند. با توجه به حوادث اخیر، تسریع در فرآیند قانون گذاری این صنعت محتمل خواهد بود. این مسئله موجب بازگشت اعتماد مردم به صنعت کریپتو خواهد شد.

منبع: Cointelegraph

444905