تلاش برای ثبت جهانی مرواربافی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از تلاش برای ثبت جهانی هنر ملی "مرواربافی ملایر" خبر داد.
تصویر تلاش برای ثبت جهانی مرواربافی

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم جلیلی افزود: ثبت جهانی شهرها، فرصتی عالی فراهم می‌کند تا اهالی بومی این مناطق برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود، تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند.

وی ادامه داد: ثبت جهانی، باعث شهرت بیشتر این صنایع می‌شود و منافع اقتصادی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی دارد که یکی از فاکتورهای رشد گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر افزود: در سال‌های اخیر مسئولان و فعالان صنایع دستی در ایران تلاش کرده‌اند تا شهرهای مختلف ایران را که دارای صنایع دستی خاص و شناخته ‌شده هستند، در فهرست جهانی شهرهای صنایع دستی ثبت کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرستان ملایر در حوزه صنایع دستی به طور مستقیم دارای ۱۲ هزار و۳۰۰ نفر هنرمند است که در بیش از ۲۰ رشته فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله این هنرهای دستی رشته مبلمان منبت بوده که حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به فعالیت هستند.

جلیلی ادامه داد: با توجه به ظرفیت فوق با پیگیری های صورت گرفته در ۲۹ فروردین ماه سال ۹۶ ملایر توانست عنوان "شهر ملی منبت ایران" را به خود اختصاص بدهد و در ۹ دی ماه ۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع دستی، مبلمان منبت ملایر در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با اشاره به فرارسیدن سومین سالروز ثبت جهانی هنر مبلمان منبت شهر ملایر، گفت: به اذعان مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر موفق ‌ترین تجربه‌ شهر جهانی در کشور است و در کمتر شهری از شهرهای جهانی در سطح بین‌المللی و ملی این حرکت مستمر و پُرتلاشی که در ملایر دیده می‌شود را شاهد هستیم.

جلیلی در مورد اقدامات مهم شهرجهانی مبلمان منبت، به شرکت فعالان بخش خصوصی در نمایشگاه بزرگ اکسپو دبی، شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران در سال قبل، افتتاح چندین فروشگاه و پرداخت تسهیلات، توسعه شهرک صنعتی مبلمان منبت و... اشاره و اظهارکرد: گرانی مواد اولیه و عدم بیمه حمایتی برای همه هنرمندان از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.

جلیلی به ضرورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در این رشته اشاره و خاطرنشان کرد: پنجشنبه هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملایر سفر کرد و از نزدیک با هنر صنعت مبلمان منبت ملایر آشنا شد و از بازار مبل بازدید کرد.

این مقام مسئول افزود: ایران یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر تنوع صنایع دستی است، ۱۴ شهر و روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی انتخاب شده‌اند که دو شهر آن در استان همدان قرار دارد.

جلیلی گفت: صنایع دستی این شهرها و روستاها در سراسر دنیا دارای شهرت و شناخته شده هستند، چنانکه حتی به کشورهای خارجی صادر می‌شوند و به عنوان یکی از مهمترین سوغات و محصولات ایران شناخته می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر ادامه داد: شورای جهانی صنایع دستی، یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۶۴ پایه‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این سازمان افزایش تعامل با کشورهای دنیا، افزایش توسعه اقتصادی از طریق درآمد حاصل از تولید صنایع دستی، اجرای برنامه‌های تبادل فرهنگی و هنری، برگزاری کارگاه، کنفرانس، سمینار و نمایشگاه‌های مربوط به صنایع دستی و به طور کلی ایجاد انگیزه و کمک به فعالان صنایع دستی در کل دنیاست.

منبع: ایسنا

444492