به گزارش سایت خبری پرسون،علی سلاجقه در اردبیل در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم درباره اختلاف بین وزارت صمت و مجلس برای اسقاط خودرو و نظر سازمان محیط زیست در این ارتباط و آیا حق یک و نیم درصد باید اجرا شود یا سازوکار آن تغییر کند و کدوم طرح به اسقاط بیشتر کمک میکند، اظهار داشت: آن چه که در ارتباط با اصلاح قانون ساماندهی خودرو در خرداد ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی مصوب شد دولت را مکلف کرد یک کمیتهای با حضور معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و سازمان محیط زیست برگزار کند.
وی با بیان در این جلسه مقرر شد یک اصلاحیه در لایحه صورت گیرد و با توجه به اینکه معمولا انبارهای خودروی کشور انباشت پیدا میکرد چون اسقاط خودرو انجام نمیشد، افزود: در این جلسه مقرر شد اصلاحیه به مجلس داده شود تا هم خودروسازان کار تولید را انجام دهند و هم انباشت خودرو نداشته باشیم و در مرحله اول قرار بود به ازای هر خودروی ساخته شده 1.5 درصد قیمت نهایی و تمام شده به حساب صندوق محیط زیست واریز شود اما در مجلس دستخوش تغییراتی شد و نهایتا قرار شد این هزینه به صندوق صنایع وارد شود که اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه اصرار کردیم دوباره به همان قانون و لایحه قبلی برگردیم، تصریح کرد: این قانون برای ما خیلی ایدهآلتر بود چرا که به ازای هر خودروی وارد شده به سطح جامعه، 4 اسقاط خودرو انجام میشد، هر چند مجلس مصوبه خودش را اعلام کرد، اما همچنان بر اجرای قانون اسقاط خودرو اصرار داریم و به هیچ وجه از دستور کار خارج نخواهد شد.
سلاجقه همچنین در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه افزود: سازمان محیط زیست در مقابل نجات دریاچه ارومیه سکوت نکرده است و هفتهای نیست که در دولت این موضوع پیگیری نشود و هفته گذشته نشستی با وزیر نیرو برای تخصیص حقآبه داشتیم. هر چند این حقآبه رها میشود اما این حقآبه باید در محل خود تالاب تحویل داده شود چرا در مسیر رهاسازی حقآبه بهرهبرداران خیلی زیادی حضور دارند و حقآبه اصلی به دریاچه وارد نمیشود.
رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوالی درباره ثاتیر احداث پل کلانتری در خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: این پروژه انجام شده و انقطاع اکوسیستمی با این نوع پروژهها انجام میشود به ویژه در بخشی که خاکریزی انجام شده شاهد تاثیرات خشکی هستیم.