جزییات مهم از انتخاب عراق به عنوان میانجی میان ایران و کشورهای عربی

کارشناسان ضمن استقبال از میانجیگری عراق در روابط ایران و مصر، عنوان کردند که نسبت به نتایج این مذاکرات خوش بین نیستند.

تصویر جزییات مهم از انتخاب عراق به عنوان میانجی میان ایران و کشورهای عربی

به گزارش سایت خبری پرسون، بنابر گزارش العالم الجدید، تحلیلگران معتقدند که این گفت وگوها به راه‌حل‌های ریشه‌ای منجر نمی‌شود و تنها درگیری‌ها را به تعویق می‌اندازد.

احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق با قدرتمند خواندن عراق در سطح روابط خارجی متوازن، این کشور را واجد شرایط ایفای نقش میانجیگری دانست و گفت: موفقیت آمیز بودن این میانجیگری و پیشرفت آن بیش از آنکه به تمایل عراق ارتباط داشته باشد به طرف‌های درگیر بستگی دارد.

الشمری همچنین گفت که ایران تا اندازه‌ای به پایان اختلافات یا تلاش برای حل آنها تمایل دارد تا صفحه جدیدی در روابطش با مصر، اردن و عربستان گشوده شود.

غالب الدعمی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز میانجی‌گری‌عراق را منجر به حل اساسی مشکلات میان ایران و کشورهای عربی ندانست و تاکید کرد: مذاکرات کنونی بین کشورهای عربی و ایران، مذاکراتی برای به تعویق انداختن درگیری‌ها و بی‌تاثیر کردن موقتی آنها است چرا که این مذاکرات بر راه‌حل ریشه‌ای متمرکز نیستند و دلیل آن اختلاف روش‌ها و عقاید سیاسی است.

همچنین راجی نصیر، تحلیلگر سیاسی جهان عرب نیز با موفقیت آمیز خواندن میانجیگری عراق در دولت گذشته این کشور، آن را تاثیرگذار خوانده و می‌نویسد: دولت کنونی عراق نیز می‌تواند بین مصر و ایران میانجیگری کند.

444215