به گزارش سایت خبری پرسون، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی هاست. هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان با آلودگی هوا رو برو هستند. آلودگی هوا خسارت زیادی به مردم وارد می کنند و سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اساس آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
دستگاه های زیادی در زمینه رفع آلودگی هوا مسوولیت دارند اما کار خود را به درستی انجام نداده اند و باید برای این امر فکری صورت گیرد.
شهرداری تهران توسعه حمل ونقل عمومی را در دستور کار دارد و برنامه های جدید برای تهرانی ها دارد.
در خصوص موضوع الودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی، واگن های اجاره ای؛ تراموا و ... با سید محمد آقامیری عضو کمیسیون حمل ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو نشستیم.
هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با آلودگی هوا رو به رو هستند.اما همچنان مسوولان امر راه کارهای مقطعی برای رفع این مشکل در نظر می گیرند. بفرمایید چه برنامه ای در مدیریت شهری برای توسعه حمل ونقل عمومی دارید؟ در حال حاضر ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی چقدر است؟
بیش از 60 درصد آلودگی هوا توسط وسایل شخصی ایجاد میشود/در حال حاضر یک میلیون ظرفیت خالی در مترو داریم/بعد از کرونا بخشی از شهروندان دیگر به سمت مترو بازنگشتند
حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند. اتوبوس، تاکسی، ون شاید 2 درصد در آلودگی هوا تأثیر داشته باشند و بیش از 60 درصد آلودگی هوا توسط وسایل شخصی ایجاد میشود. استفاده شهروندان از خودروی شخصی به جای سیستم حمل و نقل عمومی به این دلیل نیست که ما ظرفیتمان در حمل و نقل عمومی پر باشد، هنوز جا داریم تا مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
در حال حاضر روزانه یکونیم میلیون نفر با مترو جابجا میشوند، این در حالی است که سالها قبل (قبل از کرونا) تا 2.5 میلیون نفر جابجایی شهروندان با مترو صورت میگرفته است و در حال حاضر یک میلیون ظرفیت خالی در مترو داریم.
بعد از کرونا بخشی از شهروندان دیگر به سمت مترو بازنگشتند و همچنان به استفاده از وسایل شخصی ادامه دادند و همین امر تأثیر بسزایی در آلودگی هوا دارد.
زمانی که در دوره ششم شرکت اتوبوسرانی را تحویل گرفتیم 1700 دستگاه اتوبوس فعال داشت/ در این دوره هزار دستگاه اتوبوس از طریق خرید، اورهال و تعمیرات وارد خطوط شد/ اولویت ما توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است
امادر خصوص توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سالهای قبل به خوبی کاری انجام نشده است. زمانی که مدیریت قبلی اتوبوسرانی را به ما تحویل داد، 5 تا 6 هزار اتوبوس بود که بخشی از آنها به دلیل نبود قطعات، فرسوده بودن و یا اورهال نشدن مورد استفاده قرار نگرفت و زمانی که شرکت اتوبوسرانی را در این دوره تحویل گرفتیم 1700 دستگاه اتوبوس داشت. ما در این مدت یکهزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کردیم که این اتوبوسها یا جدید خریداری شده یا اورهال و تعمیر شدهاند. تأکید دارم که اولویت ما توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این زمینه برنامههای جدی در مدیریت شهری وجود دارد.
برای خرید اتوبوس چه برنامه ای دارید؟
خرید اتوبوس سهلالوصولتر از مترواست/اگر بخواهیم واگن جدیدی برای مترو بخریم، حداقل دو سال طول میکشد تا آن واگن وارد خطوط شود/مردم باید به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کنند
در حال حاضر هم برنامهریزی برای خرید اتوبوس و توسعه ناوگان انجام دادهایم. در حال حاضر خرید اتوبوس سهلالوصولتر است، چرا که اگر بخواهیم واگن جدیدی برای مترو بخریم، حداقل دو سال طول میکشد تا آن واگن وارد خطوط شود. از سوی دیگر هم ما یک میلیون همچنان ظرفیت خالی در مترو داریم که شهروندان میتوانند از آن استفاده کنند.
اضافه کردن واگن زمانبر است و بیش از دو سال زمان صرف میشود. مردم باید به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کنند. کسانی که قبل از کرونا از مترو استفاده میکردند باید دوباره به این سمت حرکت کنند.
برخی از اعضای شورای شهر گله داشتند که خودروسازان داخلی به وعدههای خود در زمینه تأمین ناوگان عمل نکردند، این در حالی است که شهرداری تهران سهم خود را پرداخت کرده است در این زمینه توضیح دهید.
دولت با خودروسازهای قرارداد بست و شهرداری هم سهم خود را داد/اولویت خرید اتوبوس داخلی است
بسته شدن قرارداد با خودروسازان داخلی از طریق وزارت کشو ر انجام شده است. شهرداری هم سهم خود را داده است، اما اتوبوسی دست ما نرسیده است. ما اولویتمان خرید اتوبوس داخل است، چرا که تهیه قطعات و تعمیرات آن راحتتر است تا در بحث نگهداشت کمتر به مشکل میخوریم.
ماجرای خرید اتوبوسهای دستدوم خارجی به کجا رسید آیا این امر انجام میشود؟
شهرداری اتوبوس دست دوم خارجی نمی خرد؛ اما بخش خصوصی می تواند این کار را انجام دهد
شهرداری اتوبوس دستدوم خارجی نمیخرد اما بخش خصوصی میتواند این اتوبوسها را خریداری کرده و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد.
اجاره واگن از سایر کشورها به کجا رسید؟ آیا این امر امکانپذیر است؟
بخش خصوصی می تواند واگن اجاره کند و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد
در ناوگان مترو هم میتوانیم این کار را انجام دهیم. بخش خصوصی میتواند واگنها را اجاره کند و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد مانند شرکت راهآهن که بخش خصوصی واگنهایی را خریداری کرده و بعد روی ریل انداخته و با راهآهن براساس پیمایش قرارداد بسته است. این واگنها را میتواند بخش خصوصی از سایر کشورها اجاره کند. هر 7 واگن مترو یک رام قطار است که می تواند آن را وارد خطوط کرده و بعد با شهرداری قرارداد ببندد.
آیا شورای اسلامی شهر با خرید اتوبوسهای دستدوم و واگنهای اجارهای موافق است؟
بله ما موفق هستیم که سرمایهگذار جذب شود چرا که باید خطوط توسعه یابد.
بیش از پنج سال از تصویب قانون هوای پاک میگذرد اما دستگاههای اجرایی در این زمینه به وظایف خودبه درستی عمل نکردهاند و شاهدیم که هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با مشکل آلودگی هوا روبهرو هستند، در این باره توضیح دهید.
برگزاری جلسه با 23 دستگاه مسوول در زمینه آلودگی هوا/متأسفانه بسیاری از سازمانها در اجرای وظایف خود در زمینه آلودگی هوا کوتاهی کردهاند/شهرداری به وظایف خود در زمینه توسعه به خوبی عمل کرد
چندین جلسه تشکیل شده است و اخیراً هم جلسهای در وزارت کشور در این زمینه بود و 23 سازمان مسئول در بحث آلودگی هوا حضور داشتند. متأسفانه بسیاری از این سازمانها در اجرای وظایف خود کوتاهی کردهاند، اما شهرداری به وظایف خود از جمله توسعه ناوگان به خوبی عمل کرده است و کار را مرحله به مرحله پیش میبرد. همچنین اجرای طرح های ترافیکی و مدیریت ترافیک هم خوب بوده است. بحث شناورسازی ساعات ادارات و مدارس و... با همکاری شهرداری به خوبی اجرا شده است، ولی سایر سازمانها شرح وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند.
سازمان های مسوول در زمینه آلودگی هوا باید به وظایف خود عمل کند/ورود قوه قضاییه به موضوع ترک فعل هادر زمینه آلودگی هوا
قرار شد که از طریق قوه قضائیه موضوع پیگیری شود و ترک فعلهای صورت گرفته در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شهرداری تهران نمیتواند از سایر سازمانها یقهگیری کند، ما فقط میتوانیم به وظایف خود عمل کنیم. سازمانهای دیگر هم باید به وظایف خود در زمینه آلودگی هوا عمل کرده تا شهروندان کمتر دچار مشکل شوند.
شورای اسلامی شهر تهران در سال جاری بودجه خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی گرفت، آیا در سال آینده هم این امر رخ میدهد؟
در 5 اولویت در برنامه چهارم یکی از آنها توسعه حمل ونقل عمومی است/شورا دست شهرداری را باز میگذارد تا قدری مشکلات حل شود/در تهیه ناوگان اتوبوس باید دولت هم ورود کند
ما پنج اولویت در برنامه چهارم داریم که یکی از این اولویتها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. در برنامه چهارم به امید خدا بودجه خوبی برای حمل و نقل درنظر خواهیم گرفت. شورا دست شهرداری را در این زمینه باز میگذارد تا قدری مشکلات حل شود. البته در تهیه ناوگان اتوبوس باید دولت هم ورود کند. البته شهرداری بخشی را مستقل میخرد و بخشی را هم از طریق دولت خریداری میکند.
قرارداد 630 واگن که در سال 95 بسته شد کار به کجا رسید؟ آیا دولت پیش پرداخت 15 درصدی را داده است؟
تفاهم نامه جدید بسته شد/دولت بزودی 15 درصد پیش پرداخت را می دهد/طرف خارجی کار را آغاز کرده و قرار است زودتر از نوعد مقرر واگن ها را تحویل دهد
تفاهم نامه مجددی نوشته شده و قرار است که به زودی دولت 15 درصد پیشقرارداد را پرداخت کند و واگنها خریداری شود. تا آخر سال این امر رخ میدهد و در حال حاضر طرف خارجی مطمئن شده که ما خریدار واقعی هستیم و کار ساخت واگنها را آغاز کرده است. قبلا بحث بود که واگنها را دو ساله تحویل دهند اما حالا گفتهاند ظرف یکونیم سال تحویل داده میشود.
گران شدن ارز چقدر تأثیر در خریدهای خارجی شما دارد؟
باید قطعات اتوبوس را خریداری کنیم که افزایش ارز بر روی آن تأثیرگذار است
به هر حال باید کنار بیاییم اما هزینهها گران شده است. دولت اول سال 57 درصد حقوق کارگران را افزایش داد و ما مجموعا 10 درصد پیشبینی کردهایم و این 57 درصد بار هزینهای برای ما داشت. در اصلاح بودجه شهرداری این افزایش حقوق را دیدیم تا تأمین اعتبار انجام شود. مسائلی از این دست داریم. به هر حال نوسان ارز مشکلاتی ایجاد میکند. ما باید قطعات اتوبوس را خریداری کنیم که افزایش ارز بر روی آن تأثیرگذار است.
تجهیزات لازم برای مترو خریداری شده است؟ گفته شده بود که در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری انبارها خالی بوده است، در این باره توضیح دهید که وضعیت انبار تجهیزات چگونه است؟
اورهال قطارها را توسط شرکت واگنسازی انجام میدهیم/بخشی از تجهیزات خریداری شده است
بخشی از خریدها انجام شده است. تجهیزات پارت به پارت وارد میشود. بخشی از و سایل تهیه شده اما بخش زیادی مانده است. ما اورهال قطارها را توسط شرکت واگنسازی انجام میدهیم.
بحثهایی در خصوص ساخت تراموا در تهران مطرح شده است. آیا در بودجه سال آینده ردیفی برای این کار درنظر میگیرید؟
حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است/هزینه ساخت و ساز تراموا یکسوم مترو است/اگر کار کارشناسی تراموا به اتمام برسد، در بودجه سال آینده ردیفی در نظر می گیریم/ساخت تراموا تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد
در زمینه تراموا بحثهای کارشناسی در حال انجام است. مطالعاتی صورت گرفته. ببینید! حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است و همچنین نصب و راهآندازی آن راحتتر و کمهزینهتر است. هزینه ساخت و ساز تراموا یکسوم مترو است و این امکان را ایجاد میکند که در برخی معابر از تراموا استفاده شود. فعلا کار کارشناسی انجام میشود. ممکن است که اگر کار کارشناسی به اتمام برسد، در بودجه سال آینده برای آن ردیفی درنظر گرفته شود. قطعا ساخت تراموا تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. باز هم تأکید دارم که بهتر است شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که این عوامل در کاهش ترافیک تأثیرگذار است.
خرید موتورسیکلتهای برقی به کجا رسید؟ آیا این کار در سال جاری انجام میشود؟
خرید موتور برقی در دستور کار است/برنامه داریم شهروندان با دریافت وام موتور برقی بخرند/، طرحهای زیادی داریم که روی میز است/ حجم خودرو 8 برابر معابر شهر تهران است
خرید موتورسیکلت برقی در دستورکار است البته این کارها زمانبر است. باید با شرکتها قراردادهایی بسته و بانکهای طرف قرارداد مشخص شوند. ما میخواهیم کاری کنیم که شهروندان با گرفتن وام بتوانند موتور برقی بخرند. بعد از گذشت شش ماه که از کار گذشت و شهروندان موتورهای برقی را خریداری کردند میخواهیم محدودیتهایی در برخی معابر بگذاریم که فقط در آن معابر از موتورهای برقی استفاده شود اما تصمیمگیری نهایی صورت نگرفته است. اینها ایده است که هنوز نهایی نشده است.
در بحث مدیریت ترافیک، طرحهای زیادی داریم که روی میز است. در حال حاضر حجم خودرو 8 برابر معابر شهر تهران است. ما اگر همه معابر را هم دو برابر کنیم باز 7 برابر عقب هستیم. پس باید به سمت مدیریت خودروها حرکت کنیم و از سوی دیگر هم ناوگان را توسعه و جذابیت سفر ایجاد کنیم.
منبع: فارس