معاون پژوهشی دانشگاه گلستان خبر داد؛

درآمدزایی ۱.۵ میلیاردی از محل پژوهش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان از فعالیت ۲۹ واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه گلستان خبر داد و گفت: مراکز رشد در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تجاری‌سازی ایده‌ها شکل گرفته است.
تصویر درآمدزایی ۱.۵ میلیاردی از محل پژوهش

به گزارش سایت خبری پرسون،محمد فرخ‌زاد امروز دوشنبه ۵ دی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر رشد خوبی در ایده‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان به‌ویژه از سوی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گلستان ایجاد شده و با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های مختلف فناور در مرکز رشد دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان عرصه دانش‌بنیان در دانشگاه گلستان به خوبی توانستند محصولات فناورانه‌ای تولید کنند که برخی از آنها در مرحله تجاری‌سازی است و می‌تواند به حل مشکلات و معضلات جامعه و استان گلستان کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه گلستان فعال هستند، بیان کرد: در یک سال گذشته ۲۳ طرح پژوهشی ارتباط جامعه با صنعت در گلستان انجام شده که حدود یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان درآمد از طریق پژوهش با جامعه و صنعت عاید دانشگاه گلستان شده است.

معرفی ۵ محصول فناورانه برای تجاری‌سازی

فرخ‌زاد به اقدامات دانشگاه گلستان در شناسایی دانشجویان و اساتید خلاق اشاره کرد و توضیح داد: وقتی قرار است فرایند دانش‌بنیان اتفاق بیفتد همیشه با یک ایده آغاز می‌شود، وقتی این ایده پرورش پیدا می‌کند و به طرح و سپس به دستاورد و محصول تبدیل می‌شود که محصول تولیدی به مرحله تجاری‌سازی برسد اما معمولاً ایده‌های خوب در مرحله اول به خوبی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند لذا نمی‌توانند مراحل بعدی از جمله تجاری‌سازی را طی کنند.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تجاری‌سازی ایده‌ها مراکز رشد در دانشگاه گلستان شکل گرفت، تصریح کرد: مراکز رشد تبدیل طرح فناورانه به محصول را تسهیل می‌کنند، در مرحله نخست دانش‌بنیان‌ها از حمایت‌های مالی بهره‌مند و برای تولید محصول به پارک علم و فناوری معرفی می‌شوند سپس برای تجاری‌سازی از تسهیلات این بخش استفاده خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان در دانشگاه گلستان بوده که به مرحله تولید محصول رسیده که در حال حاضر پنج مورد از این محصولات برای دریافت تسهیلات و رسیدن به مرحله تجاری‌سازی معرفی شده‌اند، فعلاً یک مورد از این محصولات در مرحله تجاری‌سازی و تولید قرار گرفته و تولید آن نیاز ما را به واردات برطرف می‌کند.

الزامات یک کار پژوهشی

فرخ‌زاد با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم ارتباط خود را با پارک علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری افزایش دهیم تا حمایت‌ها از فناوران چشمگیرتر شود، گفت: گرچه کشورمان رتبه پانزدهم تولید دانش در دنیا را به خود اختصاص داده اما از لحاظ نظام نوآوری در رتبه پنجاهم قرار دارد لذا نیاز است مسیر پژوهش و فناوری هم‌راستا با شعار سال سرعت بگیرد تا شاهد رشد شاخصه‌های مختلف باشیم.

وی با طرح این پرسش که کار پژوهشی باید چه الزاماتی داشته باشد، پاسخ داد: قبل از انجام یک کار پژوهشی باید نیاز آن در جامعه وجود داشته باشد در واقع پژوهش‌هایی که نیازی از جامعه را برطرف نمی‌کنند مفید و کاربردی نیستند و باید به سمت پژوهش‌هایی حرکت کرد که حلال مشکلات جامعه باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان با اشاره به اینکه امروزه دانشگاه‌های ما به چهار نسل اعم از دانشگاه‌های آموزشی، پژوهشی، کارآفرین و دانشگاه‌هایی که ارتباط آنها برای حل مسائل با جامعه برقرار می‌شود تقسیم شده‌اند، یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱ سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را راه‌اندازی کرد و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی سراسر کشور موظف به ثبت نیازها و طرح‌های پژوهشی خود در این سامانه شدند تا با رصد پژوهشگران و فناوران، نیازهای جامعه در قالب طرح‌های مختلف اعم از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، تولید محصول و تجاری‌سازی و غیره حل شود.

منبع:ایسنا

443896