عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد؛

گلستان در شاخص‌های بهداشت و درمان جزو ۶ استان آخر کشور شد

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص‌های بهداشت و درمان در استان گلستان پایین‌تر از میانگین کشوری است، گفت: گلستان در شاخص‌های بهداشت و درمان جزو ۶ استان آخر کشور محسوب می‌شود.
تصویر گلستان در شاخص‌های بهداشت و درمان جزو ۶ استان آخر کشور شد

به گزارش سایت خبری پرسون،دکتر رضا آریان پور امروز شنبه ۳ دی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان گلستان از لحاظ شاخص‌های بهداشت و درمان از جمله شاخص تخت‌های بیمارستانی، تعداد پزشک عمومی و متخصص و غیره جزو ۶ استان آخر کشور محسوب می‌شود و در این شاخص از میانگین کشور هم پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم همه تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته و تخت‌های بیمارستانی اضافه شده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم، افزود: به همت بنیاد مستضعفان بیمارستان ۶۴ تختخوابی در مراوه‌تپه به بهره‌برداری رسید و بیمارستان گالیکش و گمیشان نیز در حال ساخت است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل استان گلستان در ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان کمبود منابع اعتباری بوده است، تأکید کرد: خوشبختانه در سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به گلستان، تاکنون منابع خوبی برای استان مصوب شده اما نیاز به پیگیری مجمع نمایندگان، استاندار و مسئولان مرتبط دارد تا اعتبارات مصوب، تخصیص یابد.

آریان‌پور به واریز اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومانی از محل یک درصد ارزش‌افزوده به‌حساب وزارت بهداشت اشاره کرد و یادآور شد: از محل این اعتبار هشت میلیارد تومان به بیمارستان گالیکش، ۶ میلیارد تومان به بیمارستان پنج آذر و مقداری از این اعتبار به حساب سازمان بیمه سلامت گلستان و دانشگاه علوم پزشکی استان واریز شده تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را پوشش دهند.

وی متذکر شد: در حال حاضر شاخص تخت بیمارستانی در استان گلستان به ازای یک هزار نفر جمعیت، ۱.۷ است حال آنکه این شاخص در برخی از استان‌های کشور به سه الی چهار هم رسیده است، اگر روند ساخت بیمارستان‌های در دست ساخت سرعت بگیرد بخشی از مشکل ما در موضوع تخت‌های بیمارستانی حل می‌شود.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش با بیان اینکه کمبود نیرو در حوزه بهداشت و درمان صرفاً مربوط به گلستان نیست و یک مشکل کشوری محسوب می‌شود، بیان کرد: توزیع نیرو انجام می‌شود اما برخی از نیروها شروع به کار نمی‌کنند و یا برخی دیگر به دلیل بی‌انگیزگی آن را رها می‌کنند که در همین راستا مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت نیرو در رشته‌های پزشکی عمومی و تخصصی را پیگیری کرده است.

آریان‌پور اضافه کرد: در حال حاضر جذب نیروهای متخصص در دفترچه آزمون افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن ۵۰۰ نفر ظرفیت نیز به این آمار اضافه شده و دانشگاه‌ها موظف شدند با به‌کارگیری رزیدنت‌های بومی هر استان تا حدودی مشکل کمبود نیرو را برطرف کنند.

منبع:ایسنا

443535