جه خبر از ۱۶ زن آتش‌نشان کشور؟

مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران پیش از این درباره نحوه جذب زنان در آتش‌نشانی تهران گفته بود: ۱۶ نفر خانم هستند که برای اولین بار جذب آتش‌نشانی می‌شوند. ما با تعداد کمتر آغاز کردیم و در صورتی که نتایج مثبت شود، ادامه خواهیم داد.
تصویر جه خبر از ۱۶ زن آتش‌نشان کشور؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در نیمه دوم دوره مدیریت شهری قبلی بود که زمزمه‌هایی از فعالیت آتش‌نشانان زن در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که وابسته به شهرداری تهران است، مطرح شد، این البته نخستین بار نبود که صحبت از حضور زنان به عنوان نیروی عملیاتی آتش‌نشانی در تهران مطرح شده بود، اما سرانجام برای اولین بار به نتیجه رسیده و بنا شد تا در فاز نخست ۱۶ آتش‌نشان زن پس از طی کردن دوره آموزش‌های تئوری و عملیاتی به طور رسمی وارد آتش‌نشانی تهران شوند.

فرآیند جذب این نیروها پس از اخذ مجوزهای لازم از اواخر سال ۱۳۹۹ و با ثبت‌نام از زنان متقاضی آتش‌نشان شدن، آغاز شد. مدتی بعد آزمون اولیه برای انتخاب نفرات برگزیده از سوی سازمان سنجش برگزار شده و در ادامه نیز آزمون عملی برای سنجش توانایی و قدرت بدنی متقاضیان اجرا شد. انجام تست‌های روانشناسی و مصاحبه با پذیرفته‌شدگان نیز جزو مراحل انتخابی در این آزمون‌ها بود، اما فرآیند جذب آتش‌نشانان زن به قدری زمان‌بر شد که اجرای آن عملا در دوره جدید مدیریت شهر و با پیگیری مدیران جدید شهر انجام شد.

مهدی داوری، مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران پیش از این درباره نحوه جذب زنان در آتش‌نشانی تهران گفته بود: « ۱۶ نفر خانم هستند که برای اولین بار جذب آتش‌نشانی می‌شوند. ما با تعداد کمتر آغاز کردیم و در صورتی که نتایج مثبت شود، ادامه خواهیم داد. آموزش‌های این افراد نیز با آقایان یکسان است اما برای موقعیت استقرار آنها در ایستگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در زمان خود اعلام خواهیم کرد.»

تمرین‌های عملیاتی آتش‌نشانان زن

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل فعلی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز پیش از این گفته بود:‌ «نباید به این تعداد آتش‌نشان زن بسنده کنیم. کادر پرسنل خانم باید همپای آقایان تکمیل شود و این روند تا زمانی که احساس کنیم نیاز به آتش‌نشان زن در پایتخت هنوز برطرف نشده ادامه خواهد داشت.» او همچنین درباره محل فعالیت این افراد نیزگفته بود:« ایستگاهی جدا در کنار ایستگاه آقایان در نظر گرفتیم تا همپای آقایان در عملیات شرکت کنند تا خبرگی لازم را به دست آورند.»

سرانجام نیز در تاریخ هفتم مهرماه امسال و همزمان با روز آتش‌نشان، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که «آتش‌نشانان زن با حضور ریاست جمهوری فعالیت خود را در پایتخت آغاز کردند.» این البته به معنای آغاز فعالیت رسمی زنان نبود و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که از این تاریخ این زنان با حضور در مرکز آموزش بین‌المللی آتش‌نشانی آموزش‌های عملیاتی خود را آغاز کرده‌اند.

زنان آتش‌نشان مشغول یادگیری‌اند

حمیدرضا یادگاری، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آخرین وضعیت حضور زنان در آتش‌نشانی تهران را تشریح کرده است. او گفت:‌ « از هفتم مهرماه امسال و همزمان با روز آتش‌نشان، ۱۶ آتش‌نشان زن وارد مرکز آموزش بین‌المللی ایثارگران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران شدند. ورود به این مرکز در واقع یعنی آموزش‌های عملیاتی این نیروها آغاز شده و آنان پس از طی کردن تمام مراحل آموزشی وارد چرخه عملیات خواهند شد.»

وی درباره اینکه چه آموزش‌هایی به این افراد ارائه می‌شود، نیز گفت:« این زنان مشابه‌ همان آموزش‌هایی را که به مردان ارائه می‌شود، فراخواهند گرفت. آموزش اطفای حریق‌، امدادرسانی در ارتفاع، امدادونجات، کمک‌های اولیه و ... از جمله مواردی است که به طوری تئوری و عملی به زنان آتش‌نشان ارائه می‌شود.»

آتش‌نشانان زن در کدام ایستگاه مستقر خواهند شد؟

یادگاری درباره اینکه دوره آموزشی زنان آتش‌نشان چه مدت به طول خواهند انجامید نیز گفت:‌« طبق برنامه آموزشی که تقریبا به طور روزانه برگزار می‌شود. مجموع این آموزش‌ها تا پایان سال به طول خواهند انجامید و پس از آن زنان آتش‌نشان مورد ارزیابی کلی از آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند قرار خواهند گرفت و پس از آن وارد چرخه عملیات شده و در ماموریت‌های آتش‌نشانی حضور خواهند یافت.»

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اینکه محل استقرار و شیفت فعالیت آتش‌نشانان زن چگونه خواهد بود نیز به ایسنا گفت:‌ «ایستگاه ۷۷ در محدوده محله ستارخان برای استقرار آتش‌نشانان زن در نظر گرفته شده است. این زنان آتش‌نشان طی سه در روز یعنی در تمام شیفت‌ها حضور خواهند داشت.»

به نظر می‌رسد از سال ۱۴۰۲ شاهد حضور رسمی آتش‌نشانان زن در ماموریت‌های آتش‌نشانی خواهیم بود و حالا باید دید که عملکرد زنان آتش‌نشان و فضای ایجاد شده برای آنان به گونه‌ای خواهد بود که گروه‌های دیگری از زنان نیز وارد این مجموعه شوند یا تا سال‌ها شمار آتش‌نشانان زن تهرانی روی عدد ۱۶ توقف خواهد کرد.

منبع: ایسنا

443480