اظهارات تند ریشی سوناک علیه ایران

نخست‌وزیر انگلیس ادعای بی‌اساس مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، بار دیگر تکرار کرد.
تصویر اظهارات تند ریشی سوناک علیه ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در جمع رهبران کشورهای حامی اوکراین (Joint Expeditionary Force)، باردیگر ادعای بی‌اساس مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، تکرار کرد و گفت که باید در مخالفت با این مساله قدرتمندانه عمل کنیم.

امضای یک سند همکاری جدید بین روسیه و ایران

ریشی سوناک با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد سه اولویت را برای سال اینده میلادی، در خصوص جنگ اوکراین مطرح کرد و افزود: به نظر من باید روی تضعیف توانایی روسیه برای تجدید قوا تمرکز کنیم و معنای این، هدف قرار دادن زنجیره تأمین و حمایت بین‌المللی از آنها است.»

وی ادعا کرد: «من به طور مشخص به ایران و سلاح‌هایی که این کشور در اختیار روسیه قرار می‌دهد فکر می‌کنم. در این مورد باید بسیار قدرتمندانه عمل و آن را محکوم کنیم چنانکه در سازمان ملل چنین کرده‌ایم.»

نخست وزیر انگلیس همچنین به افزایش کمک‌های نظامی برای تقویت اوکراین اشاره کرد و خواستار ارسال سیستم های دفاع هوایی، توپخانه، وسایل نقلیه زرهی بیشتر به این کشور شد.

او همچنین ادعا کرد: «هرگونه درخواست یکجانبه برای آتش بس از سوی روسیه در شرایط کنونی کاملا بی معنی است زیرا روسیه از چنین آتش‌بسی برای تجدید قوا و تقویت نیروهایش استفاده خواهد کرد و تا زمانی که آنها از اراضی‌ به دست‌آمده عقب‌نشینی نکنند نباید هیچ مذاکره‌ای انجام شود»

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری، مدعی شد که اراده اوکراین موجب شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متوجه شود که نمی‌تواند در جنگ پیروز شود و اکنون پوتین قصد دارد با تشدید درگیری‌ها تبعات هولناکی برای مردم اوکراین ایجاد کند.

انگلیس به عنوان دومین تامین‌کننده سلاح اوکراین در راستای سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود همچنان بر تداوم حمایت‌های مالی و نظامی از کی‌یف اصرار دارد و چشم‌انداز پایان درگیری را مبهم‌تر از گذشته می کند

توافق مهم اتحادیه اروپا درباره سقف قیمت بر گاز روسیه

این کشور، برخلاف تاکید مقامات کشورمان درباره ضرورت توقف جنگ اوکراین و بازگشت دو طرف درگیری به مذاکره تحریم‌هایی را علیه ایران و مسکو به بهانه حمایت تسلیحاتی از روسیه وضع کرده است. آخرین دور از تحریم‌ها ۲۲ آذرماه وضع شد که در جریان آن ۱۶ فرمانده روس، ایرانی و همچنین شماری از بازرگانان کشورمان به اتهام تجارت پهپاد با روسیه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

442814