جزییات احداث خط 10 مترو تهران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: خط 10 مترو از منطقه 22 آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می رسد.
تصویر جزییات احداث خط 10 مترو تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود درستی صبح امروز با حضور در برنامه "صبحانه ایرانی" شبکه دو سیما به مناسبت روز حمل و نقل با بیان اینکه نیروهای مترو در 365 روز سال فعالیت می‌کنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، اظهار کرد: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می‌شود و آلودگی‌های تهدیدکننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران خاطرنشان کرد: متروی پایتخت 258 کیلومتر مسافت و 144 ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و 500 هزار نفر در خطوط مترو تهران جابجا می‌شوند که در روزهای خاص به 2 میلیون نفر می‌رسد. در حال حاضر 171 رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود 260 واگن دو طبقه نیز در خط 5 مترو فعالیت می‌کنند. به جز خط دو و سه که با هم تلاقی ندارند، 6 خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع‌های خط یک و سه نیز به‌زودی وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت مترو تهران بیش از این است، یادآور شد: در حوزه ناوگان ما پای کار هستیم، اما کمبود ناوگان موضوعی است که در پایین بودن راندمان اثرگذار است.

درستی با تأکید بر اینکه مترو در تمام دنیا یک شبکه محسوب می شود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و 400 هزار نفر را جابجا می کنند و اگر هر خط 200 هزار نفر را جابجا کند و 6 خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی 20 هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه 300 هزار نفر را جابجا می کند و اگر خط 2 و 4 نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به 30 هزار نفر نیز نمی رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه ای فعالیت می کند. ما به خطوط 8، 9، 10 و 11 نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

سه خط 8،9 و 11 از سال آینده وارد فاز اجرایی می شود

وی افزود: عملیات اجرایی خط 10 به طول 44 کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی ـ غربی طی می کند؛ این خط از منطقه 22 آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می رسد. سه خط 8،9 و 11 نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه ساخت خطوط مترو چند پیش نیاز اصلی همچون منابع مالی دارد، گفت: 50 میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه شود. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش‌های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه تولید داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

در دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید 50 میلیون دلار هزینه شود

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد در سطح دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید 50 میلیون دلار هزینه شود. برای برنامه ریزی یک خط 40 کیلومتری بخش‌های مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل شود که می‌تواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید نیازسنجی شود که می‌توان همزمان از این دستگاه‌ها در اجرای چهار خط استفاده کرد.

درستی با اعلام اینکه در مترو تهران برنامه 20 ساله تا سال 1420 تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط 8 تا 11 با برنامه ریزی وارد مدار شوند، گفت: مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند این بازه 20 ساله را به 6 سال کاهش دهد.

وی ادامه داد: تاریخچه مترو تهران به پیش از انقلاب باز می‌گردد و به صورت جدی از سال 1365 آغاز به کار کرده اما از اسفند 77 اولین افتتاح در خط 5 انجام شده است. قرار بوده 20 ساله کار انجام شود که تا امروز صورت نگرفته است. واقعیت این است که یکی از نکات مهم در مترو سرمایه گذاری سنگین است و مهمترین و کلیدی ترین کار سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است و درآمدهای شهرداری به تنهایی پاسخگو نیست.

کمتر از 20 درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه در برخی کلانشهرها نگهداری خطوط دغدغه است، اظهار کرد: بهای بلیطی که از مسافر دریافت می‌شود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از 20 درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می‌شود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود.

درستی با بیان اینکه قرار بوده یک سوم بهای بلیط از مردم، یک سوم از شهرداری و یک سوم از دولت دریافت شود، گفت: یک سوم سهم مسافر بسیار کمتر شده و به یک‌پنجم کاهش یافته است؛ قرار نیست مردم تحت فشار قرار بگیرند و با همین رویکرد سهم مردم روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه حمل و نقل عمومی باید در شهرها تقویت شود که مهمترین بخش سیستم حمل و نقل ریلی است، اظهار کرد: تاکسیرانی و اتوبوسرانی را نیز در همین راستا نیاز داریم و باید به موازات مترو تقویت شوند که بخش قابل توجهی از مردم از ناوگان استفاده کنند تا معضل ترافیک و آلودگی کاهش پیدا کند. در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و 450 میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه در خطوط مترو پس از ساخت، امکان سنجی صورت می‌گیرد، یادآور شد: در مطالعات، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی، استهلاک و وقت مردم در نظر گرفته می‌شود. چهار خط ما منافع بیشتری نسبت به هزینه‌ها دارد و باید بپذیریم که خطوط مترو سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.

درستی گفت: همکاران ما در تلاش هستند که بخش میانی خط 6 را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می‌کند به اتمام برسانند. خط 6 در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می‌شود و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد. این خبر بسیار خوبی است. مسافر در حال حاضر به خوبی از این خط استفاده نمی‌کند چون جزیره ای است و امیدواریم تا سال آینده، این خط به طور کامل در خدمت مردم باشد.

وی با بیان اینکه شرکت مترو حدود هشت هزار نفر نیروی انسانی دارد، یادآور شد: مترو تهران مظلوم واقع شده است؛ اقدامات مترو به خوبی منعکس نشده است. نیروهای ما به صورت 24 ساعته در 365 روز سال مشغول به کار هستند. هرچند خدمات رسانی به مردم 18 ساعته ارائه می‌شود اما در ساعات غیر از سرویس‌دهی، اقدامات نگهداری تجهیزات و آمادگی ناوگان انجام می‌شود. شرکت بهره‌برداری بی‌نظیر است و خدمات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد و امیدواریم بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات را ارتقاء دهیم.

متولی مترو پردیس وزارت راه و شهرسازی است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وضعیت مترو پرند تصریح کرد: مترو پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول 50 کیلومتر است که 30 کیلومتر در حال خدمات‌دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا 20 کیلومتر آینده به پرند می‌رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می‌رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره‌برداری برسد. متولی مترو پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.

منبع: تسنیم

442356