باید کاری کنیم دهه شصتی ها باهم ازدواج کنند!

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برای غلبه بر بحران جوانی جمعیت فقط ۶ سال زمان داریم.
تصویر باید کاری کنیم دهه شصتی ها باهم ازدواج کنند!

به گزارش سایت خبری پرسون، بانکی پور در رویداد ملی هم آهنگ ۲ که ۲۵ آذر در استان قم آغاز شد، با اشاره به مزیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... رشد جمعیت، عنوان کرد: آنچه که امروز برای کشور اهمیت دارد موضوع هرم سنی جمعیت است، یعنی اگر جامعه بخواهد رو به کمال باشد باید نسبت سنی افراد جامعه طبق الگوی علمی هرم سنی رعایت شود که کشور ما در حال خارج شدن از حالت هرم سنی است و این برای جامعه خطرناک است.

وی با بیان اینکه وقتی جمعیت جوان کاهش پیدا کند، نیروی محرک کشور و رشد علمی، فرهنگی و خلاقیت کشور کاهش پیدا می‌کند، گفت: طبق روال فعلی رشد جمعیت، کشور ما تا سال ۱۴۳۰ پیر می‌شود و یک سوم جمعیت ما سالمند خواهد بود و این در حالی است که در آن زمان کشور‌های همسایه ما جوان هستند که این موضوع می‌تواند بحران امنیت را برای ایران در پی داشته باشد.

وی با بیان این که خطر سیاهچاله جمعیتی کشور ما را تهدید می‌کند، اظهار کرد: وقتی کشور پیر شود و جمعیت سالمندان از هرم جمعیتی خارج شود، نظام سلامت و بهداشت و درمان ما باید پنج برابر هزینه کند، که از عهده آن خارج است بنابراین وضعیت نگران کننده‌ای به وجود می‌آید که می‌توان با برنامه گ‌های خاص و همکاری هم جانبه همه بخش‌ها، مردم و جوانان بر این بحران غلبه کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای این منظور فقط ۶ سال زمان داریم، تصریح کرد: اگر جمعیت دهه شصتی ما از دوران باروری عبور کنند دیگر نمی‌توان در این زمینه کاری کرد. طبق آمار از ۳۵ سالگی نرخ باروری تقریبا قطع می‌شود و قشر دهه شصت به زودی از این چرخه خارج می‌شوند.

وی با بیان این که در قانون جوانی جمعیت تمام عوامل موثر بر فرزندآوری را بررسی کردیم و همه موانع را با روش حل مسئله پیش رفتیم، افزود: به عنوان مثال تسهیلات ازدواج پنج برابر شد و دیدیم که بعد از سال‌ها آمار ازدواج افزایش پیدا کرد همچنین در این قانون ۹۰ درصد تعرفه دولتی و ۷۰ درصد تعرفه خصوصی درمان ناباروری از طریق سیستم دولتی پرداخت می‌شود که بسیار کمک کننده است.

بانکی پور با بیان اینکه ترغیب برای فرزندآوری از طریق ارائه تسهیلات و مشوق‌های مختلف از دیگر موارد این قانون است، اضافه کرد: عملکرد دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت نسبت به قوانین دیگر کشور بسیار خوب بوده، اما عملکرد دولت در اجرای این قانون هنوز با انتظارات ما بسیار فاصله دارد.

وی با بیان این که گام بعدی ما در حوزه جمعیت، قانون برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: هدف ما در قانون جوانی جمععیت ترغیب زوجین به فرزندآوری بود، اما در برنامه هفتم با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت، باید نرخ باروری را بالای نرخ جانشینی ببریم و اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم همان‌طور که رهبری فرمودند باید در برنامه هفتم به نرخ میانگین دو و نیم فرزند برسیم.

وی تصریح کرد: چند پیشنهاد و راهکار برای رسیدن به این هدف دارم. در وهله اول باید کاری کنیم که دختران و پسران دهه شصتی باهم ازدواج کنند؛ تعداد چهار میلیون دویست هزار دهه شصتی و دهه پنجاهی مجرد در کشور داریم که نیمی دختر و نیمی پسر هستند، اگر دو میلیون نفر آن‌ها با هم ازدواج کنند و صاحب دو فرزند شوند عدد قابل توجهی به جمعیت اضافه می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر تسهیلاتی که در قانون جوانی جمعیت برای فرزند سوم و چهارم در نظر گرفته شده در قانون برنامه هفتم به فرزند اول زوجین قبل از سال ۱۳۷۰ تعلق بگیرد و شرایط تسهیلات و مشوق‌ها هم ساده‌تر شود کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به الگوی دو و نیم فرزند برسیم باید خانواده‌های چهار فرزندی و بیشتر که فرزندان آن‌ها زیر بیست سال باشند را حمایت کنیم و آن را به عنوان الگوی تراز معرفی کنیم. تامین نیمی از تمام هزینه‌های فرزندان مثل هزینه‌های مهدکودک، آموزش، بهداشت و ...، تبدیل وضعیت استخدامی والدین و ... از دیگر پیشنهاد‌ها است.

منبع: ایسنا

442337