به گزارش سایت خبری پرسون، مالک شریعتی در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد: تقریبا دو ماه قبل، کمیسیون انرژی گزارشی را طبق وظیفه نظارتی خود به صحن علنی مجلس ارائه کرد. بحثی که مطرح شد این بود که در چند سال اخیر ما در فصل سرد سال بعضاً ناترازی بین تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور داشتیم، گرچه در طول سال و میانگین مشکلی نداریم، در سالهای نه چندان دور مثلا تا چهار پنج سال آینده هم خیلی بحران جدی نخواهیم داشت، اما یک هشداری نسبت به سالهای 1405 به بعد تا 1410 داریم که اگر روند ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور به همین سمت و سو برود ممکن است دچار چالش شویم و کمبود برای کشور حاصل شود.
وی ادامه داد: خروجی گزارش کمیسیون انرژی این بود که ما علاوه بر اینکه موضوع را ارزیابی کردیم که ممکن است طی سالهای آینده دچار کاهش تولید و در کنارش اگر مدیریت مصرف نکنیم در تامین منابع گازی کشور دچار معضل شویم، پیشنهاداتی را در این مسیر به دست اندرکاران اجرایی کشور گوشزد کردیم: اول اینکه ما سیاستهای سمت مصرف کشور را باید به صورت یکپارچه عمل کنیم، ما در حوزه مدیریت مصرف پراکنده کار میکنیم، وزارت نفت و وزارت نیرو در حوزه تولید تقریباً متمرکز هستند به هر حال برق کشور وزارت نیرو، حوزه گاز و نفت را وزارت نفت کار میکند، اما در حوزه مدیریت مصرف هم نیرو، پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع، راه و ساختمان، کشاورزی همه مصرف کننده هستند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در زمینه تولید گاز کارهای خیلی خوبی انجام شده است گفت: در سالهای گذشته به خصوص در پارس جنوبی فازهای متعددی به بهره برداری رسید و تولید ما افزایش پیدا کرد، این روزها هم ما از شریک قطری خودمان تولید روزانه بیشتری داریم، اما سرمایه گذاری در تولید کفایت نمیکند ما طبق برنامه پنجم و ششم باید در 10 سالی که گذشت شدت مصرف انرژی را به یک دوم کاهش میدادیم که متاسفانه این محقق نشده است. مجموعاً سیاستهای سمت مدیریت مصرف ما کافی نبوده یعنی ما در حوزه عرضه خوب کار کردیم و تولیدمان را افزایش دادیم گرچه هنوز جا برای افزایش وجود دارد، فشارافزایی باید انجام شود، سرمایه گذاری را در حوزه تولید را نفی نمیکنیم.
در ادامه این گفتگو، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تایید صحبتهای سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: در بحث عرضه، اقدامات بسیار ارزندهای در سطح کشور شده است هم توسعه چاهها و میادین و هم بحث توسعه پالایشگاهها و تاسیسات و همچنین انتقال و توزیع، اما در بحث مصرف فرمایش آقای دکتر کاملاً صحیح است. در این بخش نیاز است که هم دولت، مجلس و هم در بخش خصوصی و صنایع، بحث مدیریت مصرف در سطح کشور یک مقدار منسجمتر تعیین تکلیف شود.
آقای شریعتی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که در بخشهای صنعتی و خانگی و تجاری غفلت شده، بحث بهینه سازی است، گفت: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت یک شرکت دسته دوم و زیر مجموعه شرکت ملی نفت است و در این جا وزارت نفت باید تولید و عرضه کند و درآمد کسب کند و این در تعارض است با مصرف کم که به درآمد کم منجر میشود. در وزارت نیرو هم همینطور است.
در ادامه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، کشور را نیازمند تمرکز در حوزه مدیریت مصرف فرادستگاهی و فراوزارتخانهای دانست و گفت: کمیسیون انرژی بر روی این اصرار دارد و از دولت هم خواستیم که حتماً با این موافقت شود که یک موافقت مدیریت مصرف در سطح رئیس جهمور تشکیل شود و دولت حتماً باید موافقت کند.
وی ادامه داد: متن اولیه را آماده کرده ایم انشاءالله هفته بعد، از حوزه انتخابیه که همکاران ما بر میگردند صحن علنی، طرح با فوریت لازم را تقدیم مجلس میکنیم که این کار انجام شود، امیدواریم هم در متن لایحه برنامه هفتم و هم لایحه بودجه به این امر توجه شود. پیشنهاد دادیم صندوق بهره وری انرژی در ذیل این سازمان تشکیل شود که بتواند همه منابعی که به حوزه بهره وری انرژی کمک میکند در اینجا تجمیع شود و یک کار جهادی واقعاً انقلابی اتفاق بیفتد. چون ما از برنامههای مدیریت مصرف انرژی در کشور خیلی عقب هستیم.
آقای شریعتی بخشهای دیگر مشکل را مرتبط با حوزه تعرفهها و بهینه کردن فناوریهای کشور، صنعت و نیروگاهی دانست و افزود: حدود 37 درصد مصرف گازمان در حوزه خانگی است، 34 درصد در حوزه نیروگاهی، نیروگاههایی داریم که با 18 درصد بازدهی انجام میشود. یعنی ما که در ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه اول هستیم میتوانیم با استفاده از فناوریهای جدید به 85، 90 درصد بازدهی برسیم. ما همچنان نیروگاههایی داریم که 18، 20 و 25 درصد بازدهی دارند و اتلاف منابعی که در حوزه انرژی کشور اتفاق میافتد تقریباً معادل 23 درصد از کل ورودی انرژی سالانه کشور است.
به گفته وی فرصتی که درون این تهدید است تقریباً معادل همان رشد اقتصادی هشت درصدی است که خیلیها راجه به آن صحبت میکنند.
در بخش دیگر این گفتگو، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، یکی از روشهای مدیریت مصرف را سیاستهای قیمت گذاری دانست و گفت: چندین سال بود که بحث تعرفهها علی رغم وجود قوانین مختلف، را مسکوت نگه داشته شده بود. دولت از سال گذشته با قوانینی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده بود اقداماتی را انجام داد، امسال بر اساس بند ک تبصره 15 مقرر شده که مشترکین تحت پوشش سازمانهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی اگر در سه پلکان اول قرار گیرند گازبهای آنها رایگان میشود و تامین اعتبار این رایگان بودن را از محل افزایش قیمت مشترکین پر مصرف و بسیار پرمصرف تامین اعتبار میشود.
آقای مسلم رحمانی پیرامون نظام تعرفه گذاری افزود: حتی اگر پلکان چهارم هم قرار بگیرند ما سه پلکان اول مصرف این عزیزان را رایگان میکنیم و آن قسمتی که در پلکان چهارم قرار گرفته بایستی هزینه را پرداخت کنند.
به گفته وی، 935 هزار مشترک تحت پوشش کمیته امداد و 324 هزار مشترک تحت پوشش بهزیستی که مجموعاً یک میلیون و 259 هزار مشترک میشوند از این بند قانونی استفاده کردند و گازبهای آنها رایگان شده است.
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ادامه درخصوص مابقی پلکانها گفت: پلکان اول که پلکان مصارف متعارف تعریف میشود، 64 درصد مشترکین ما را تحت پوشش قرار میدهد، این مشترکین خوش مصرف هستند که در سقف متعارف هستند و هیچ گونه تغییری در قیمت گازهای این عزیزان رخ نخواهد داد، پلکان چهارم تا ششم که پلکانهایی هستند که مصرف بیشتری شامل میشوند و به پرمصرفها معروف هستند 30 درصد افزایش پیدا میکند، تعرفه هر پلکان نسبت به پلکان متناظر سال گذشته از پلکان هفتم تا دهم 50 درصد و دو پلکانی بسیار پرمصرف که بدمصرف هستند یعنی پلکان یازدهم و دوازدهم به صورت ثابت با قیمت 5 و 6 هزار تومان محاسبه خواهد شد که این دو پلکان، پلکانی هستند که شاید بیش از 10 برابر پلکان اول و دوم مصرف میکنند که قبوض این دو پلکان به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی درخصوص سازوکارهای تشویقی نیز افزود: در مدت فصل سرد یعنی دو ماه دی ماه و بهمن ماه، اگر مشترکین گاز طبیعی 70 درصد سه پلکان اول مصرف کنند مصرفشان کاملاً رایگان خواهد بود، این یک مشوقی است برای اینکه در الگوی مصرف رعایت کنند، مثلا یک مشترکی که در شهر تهران که اقلیم سه است و پلکان سوم 325 مترمکعب در ماه است.