رستگاری در نیمه شب

این روزها به‌دلیل برگزاری دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث اخیر بارها اسم محارب مطرح و برخی احکام بر همین اساس صادر شده است.
تصویر رستگاری در نیمه شب

به گزارش سایت خبری پرسون، مانند «محسن شکاری» که اعدام شد. سخنگوی قوه ‌قضائیه در آن مقطع با بیان اینکه محاربه از ریشه حرب به معنای جنگ است، تاکید کرد: «قانون برای همه یکسان است.» ستایشی با بیان اینکه هر کسی از سوی هر فردی به قصد جان مال یا ناموس یا ارعاب آنها اقدام کند و ناامنی ایجاد کند محاربه است، گفت: «در موضوع مورد بحث دقیقا این احصا و مشخص شده و تطبیق می‌کند افعال فرد موردنظر با موازین قانونی تطبیق داده شده است.»

برخی علما نظراتی درباره محاربه دارند مانند آیت‌ا... رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام‌خمینی(ره) و از شاگردان ایشان که معتقد است: « در حکم «محاربه» میان فقها اختلاف‌نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند: محاربه، عبارات معروفی است از جمله اینکه «محارب» اگر «قاتل» باشد، حکم او «اعدام» است و در صورتی‌که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن «نفی بلد» یا «قطع دست و پای مخالف» است. آیت‌ا... مرتضی مقتدایی رئیس سابق دیوان‌عالی کشور، در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که حکم محارب به آنها اطلاق می‌شود، همه حکم اعدام دارند یا این احکام می‌تواند چیزی غیر از اعدام باشد؟ گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد؛ یعنی محاربی است که اعدام ندارد.

صدرات اعدام نشد

پس از اعدام محسن شکاری، حساسیت‌ها بیشتر شد تا جایی‌که برخی خواهان لغو حکم اعدام «ماهان صدرات» شدند. آنگونه که قوه‌قضائیه اعلام کرده در زمان ناآرامی‌ها، «ماهان صدرات» با چاقو در خیابان حضور داشته است و به همین دلیل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام دیگر او آتش‌زدن موتور یک بسیجی به‌نام «محمدرضا قنبرطلب» است. در توضیح قوه‌قضائیه آمده است: «اتهامات ماهان صدرات مدنی محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش‌زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی است.»

او شاکی خصوصی هم داشت اما با توجه به درخواست‌ها برای عدم اجرای حکم اعدام صدرات او راضی به گذشت شد. «قنبرطلب» شاکی صدرات نوشت: «به‌عنوان سربازی که همواره در راستای منویات آقا و در جهت تحکیم نظام گام برداشتم، از ریاست قوه‌قضائیه عاجزانه استدعا دارم با توجه به اظهار ندامت قلبی متهم، نظام از حق خود در برخورد با ماهان صدرات بگذرد. از صبح در کنار خانواده ماهان در تلاشیم.» او همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «حضرت آیت‌ا... اژه‌ای؛ خانواده ماهان صدرات به‌خاطر حس وطن‌دوستی و عشق به ایران جواب هیچ‌کسی را از خارج کشور نداده و اجازه سوءاستفاده به احدی را ندادند! مادربزرگش همین الان قسمم داد به پهلوی بی‌بی دوعالم که من صدایشان را به شما برسانم. یک دقیقه فرصت صحبت با شما، ماهان را نجات می‌دهد!» 2 مادربزرگ ماهان صدرات که رضایت شاکی خصوصی را جلب کرده از رئیس دستگاه قضا درخواست کردند تا اجرای حکم اعدام را به تعویق بیندازد. قنبرطلب روز گذشته نوشت:« به لطف الهی در نیمه شب حکم ماهان صدرات متوقف شد. صدای مادربزرگ‌های ماهان و مردم کشورم که با بی‌اعتنایی به رسانه‌های بیگانه از آیت‌ا... اژه‌ای درخواست رافت اسلامی نمودند شنیده شد. یاد ندارم جز روضه ارباب گریه کرده باشم اما امروز در ملاعام برای لغو حکم گریه کردم. صدای قلبی ما شنیده شد. 48 ساعت وقت داریم تا فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و اعتقادی با همدلی و وفاق ملی از قوه‌قضائیه بخواهیم که در خصوص حکم ماهان صدرات با تاسی از سیره اهل بیت علیهم‌السلام برخورد شود.». در نهایت صبح دیروز اعلام شد که حکم اعدام «ماهان صدارت» از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر متوقف شد. قنبرطلب پیش از این هم گفته بود: «نمی‌دانستم بچه محل هستیم و بعد متوجه شدم او هم در قدیم، در مسجد‌های محل فعالیت می‌کرده، همان مسجد‌هایی که من هم بودم، ماهان به‌خاطر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مسیر زندگی‌اش تغییر کرده است». این پرونده شاکی دیگری هم داشت که قنبرطلب می‌گوید رضایت او را جلب کرده است.
حکمی برای نصرآزادانی صادر نشده


یکی دیگر از بازداشتی‌ها که خبرساز شده، امیر نصرآزادانی بازیکن سابق تیم‌های فوتبال سپاهان، راه‌آهن و تراکتور است. وب‌سایت رسمی وزارت ورزش نوشت که «به‌رغم خبرهایی که در رسانه‌های خارج‌نشین درباره حکم اعدام امیر نصر آزادانی بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور تبریز منتشر شده است، پیگیری‌ها حاکی است که هیچ حکمی برای امیر نصرآزادانی صادر نشده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهند تحقیقات پرونده امیر نصرآزادانی در دادسرا انجام و کیفرخواست برای وی صادر شده، اما هیچ حکمی برای وی صادر نشده است.» 20 آذر هم رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: هنوز حکمی برای متهمان پرونده اغتشاش مسلحانه در تاریخ 25 آبان که منجر به شهادت 3 تن از مأموران تأمین امنیت در اصفهان شد، صادر نشده است.

حجت‌الاسلام‌ جعفری در رابطه با ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صدور حکم محاربه برای فردی با نام امیر نصرآزادانی، اظهارکرد: روز 25 آبان‌ماه در جریان ناآرامی‌ها در اصفهان 3 نفر از نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند که متهمان پرونده دستگیر شدند. وی با بیان اینکه این پرونده 9 متهم دارد که یکی از آنها امیر نصرآزادانی است، افزود: کیفرخواست متهمان صادر شده است. رئیس کل دادگستری استان اصفهان، بیان داشت: امیر نصرآزادانی بر اساس کیفرخواست صادر شده متهم ردیف پنجم پرونده است و از 27 آبان‌ماه در بازداشت به سر می‌برد. وی افزود: بر اساس کیفرخواست صادر شده این فرد متهم به بغی است. وی با عضویت در گروه مسلحانه به‌صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی با 3 نفر دیگر اقدام به اغتشاش مسلحانه در تاریخ 25 آبان‌ماه کرده که در نتیجه این اقدام به وسیله یکی از اعضای گروه، 3 تن از مأموران تأمین امنیت در اصفهان به شهادت رسیدند. رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: عناوین اتهامی دیگر امیر نصرآزادانی عضویت در دسته‌های غیرقانونی به قصد برهم‌زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضدامنیت که معاونت در محاربه محسوب می‌شود.» برخی براساس خبرهای غیررسمی مدعی صدور حکم اعدام برای او بودند، اما در اظهارات اخیر رئیس کل دادگستری استان اصفهان اشاره‌ای به حکم اعدام نشده است.

بازیکنان و پیشکسوتان بسیاری تاکنون مانند سهراب بختیاری‌زاده، مسعود شجاعی، سیامک نعمتی، محمد نصرتی و... به نحوی خواهان بخشش امیر نصرآزادانی شدند. مهدی مهدوی‌کیا نیز با بیان خاطره‌ای از دوران اردوی تیم‌ملی نوجوانان در آلمان از نصرآزادانی حمایت کرد و از مسئولان مربوطه خواست تا در خصوص رای صادر شده برای این ملی‌پوش سابق تجدیدنظر کنند.

منبع: آرمان ملی

441671