میز فرهنگ تشکیل دهیم

این روزها بحث فرهنگ داغ است و در محافل مختلف از فرهنگ سخن می رود و برنامه ای به نام شیوه در شبکه چهار هم به این موضوع اختصاص داشت.
تصویر میز فرهنگ تشکیل دهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامرضا فدائی در یادداشتی نوشت: اینکه فرهنگ چیست و چه تعربفی دارد زیاد بحث شده و مطالب گوناگونی طرح شده ولی اجمالاً میتوان گفت مجموعه عادات و آداب و رسوم که شامل دین و اخلاق هم میشود و یک ملتی را به آن میشناسند فرهنگ گویند. این فرهنگ در همه شئون اجتماعی خود را نشان میدهد یعنی هیچ کاری نیست مگر آنکه در بستر فرهنگ عمل میشود.

مدتی است در سیما در هر روز پس از اخبار ساعت ۲ برنامه میز اقتصاد وجود دارد و اگر چه مفید است اما نواقصی هم در آن هست. گاهی به صورت گزارش کار مطرح میشود وگاهی مجری خود تسلط کافی ندارد و مصاحبه شونده را به چالش نمیکشد و گاهی از مسئولی که دعوت میشود از حضور و پاسخگویی امتناع میکند. در هر حال وجودش به ز عدمش هست اما باید تقویت شود.

به نظر میرسد در این شرایط وجود میز فرهنگ یا برنامه ای مشابه ضروری است. البته باید دانست که دشواری فرهنگ نسبت به اقتصاد امری روشن است و در آن اختلاف نظرها بیشتر است. اما اگر چنین برنامه ای اجرا شود باید به اصول چسبید و از اختلاف سلیقه ها اجتناب کرد. میتوان به تناقض در گفتار و رفتارها پرداخت، و آن را در بین مسئولان، در بین مردم، در بین مرفهین، در بین توده مردم برد و از تعارض ها در گفتارها و رفتارها گفت.

البته اقتصاد از یک جهت مهمتر است برای اینکه مقدمه است. من لا معاش له لا معاد له، اما فرهنگ پایه و اساس است. بسیاری از مسایل اقتصادی مبانی فرهنگی دارد. می توان به عناوین زیر در بین بسیاری از موارد دیگر پرداخت:

فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز

فرهنگ گفتگو

فرهنگ مماشات

فرهنگ حکمرانی

فرهنگ مدیریت

فرهنگ اداره جلسات

فرهنگ اقتصاد

فرهنگ مصرف

فرهنگ قناعت

فرهنگ تعاون

فرهنگ رقابت

فرهنگ چشم و همچشمی و زدودن آن

فرهنگ ذخیره سازی

فرهنگ عدم اسراف

فرهنگ پس انداز

فرهنگ تعاون

فرهنگ ثبات

فرهنگ توجه به محصول داخلی و بومی

فرهنگ تغذیه سالم

فرهنگ نوع مصرف، در آب، در برق، در گاز، در سفر و حتی سفرهای مجازی و در بسیاری از امور دیگر

فرهنگ تولید و سازندگی

فرهنگ سودآوری

فرهنگ دور ریختن

فرهنگ خرید

فرهنگ آینده نگری

فرهنگ اعتماد

فرهنگ زندگی و معنای آن

فرهنگ آموزش

فرهنگ قبول عدالت و مساوات

فرهنگ تقوی

فرهنگ گذشت

فرهنگ نویسندگی و سخنرانی

فرهنگ عزاداری

فرهنگ برخورد با دیگران

فرهنگ آینده نگری

و بسیاری از فرهنگ های دیگر

بنابراین جا دارد که سیما در این زمینه اقدامی جدی کند.

441527