فرهنگ محترم است اما جزو برنامه‌ریزی‌های ما نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ محترم است اما جزو برنامه‌ریزی‌های ما نیست. برنامه‌ریزان و برخی مسئولان ما اعتقاد عملی به فرهنگ ندارند.
تصویر فرهنگ محترم است اما جزو برنامه‌ریزی‌های ما نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، امیرحسین بانکی‌پور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی بود و تخصص رهبران آن نیز فرهنگی است.

وی اظهار داشت: پس از چهل سال از استقرار انقلاب ما در عرصه‌های علمی رشد خوبی داشتیم و زیرساخت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و در این مسیر رو به جلو بوده‌ایم اما آیا در فرهنگ هم موفق بوده‌ایم؟

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آیا مقام معظم رهبری از عملکرد فرهنگی کشور راضی است؟ آیا مردم از قدم‌های برداشته شده در حوزه فرهنگ راضی هستند؟ در این چهل سال شاخص‌های فرهنگی به خوبی رشد پیدا کرده است یا نه؟

بانکی‌پور افزود: غیر از مقام معظم رهبری که در قله فرهنگ و تاریخی قرار دارند و روسای جمهور که اغلب تخصص آنها فرهنگی بوده است، چرا در کشوری که روسای جمهور و رهبران آن تخصص‌شان فرهنگی بوده است کارایی لازم در زمینه فرهنگ وجود ندارد؟

وی تصریح کرد: این به این دلیل است که فرهنگ در سطح برنامه‌ریزان کشور جدی گرفته نشده است. فرهنگ محترم است اما جزو برنامه‌ریزی‌های ما نیست. برنامه‌ریزان و برخی مسئولان ما اعتقاد عملی به فرهنگ ندارند.

بانکی‌پور با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: برای بهتر شدن این برنامه تدوین آن یک سال عقب افتاد. در آن تاکید شده است به جای اینکه مسائل را پخش کنیم باید روی موضوعات کلیدی متمرکز شویم. موضوعات کلیدی یعنی مواردی که جزو چالش‌ها، پیشران و یا بسترساز و موضوعات اصلی کشور باشد.

وی در همین زمینه یادآور شد: چالش یعنی عواملی که بازدارنده پیشرفت، پیشران یعنی عواملی که سرعت‌دهنده به پیشرفت و بسترساز یعنی عواملی که زمینه ساز حرکت کشور است و حدود 12 موضوع اصلی در این این زمینه قید شده است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از اینکه فرهنگ ذیل هیچ یک از این دوازده مورد تعریف نشده است، گفت: تفکر این است که فرهنگ نه چالش، نه پیشران و نه بازدارنده است. البته سلامت، دانشگاه و آموزش و پرورش نیز در برنامه به عنوان 12 مورد اصلی دیده نشده است.

وی گفت: بر این اساس، فرهنگ در کشور ما محترم است اما علی‌رغم تاکیدات امام و رهبری دغدغه عملی برنامه‌ریزان نیست. وقتی فرهنگ فقط محترم باشد شورا هم شخصیتی محترم می‌شود و هدایتگر و تاثیرگذار نیست.

بانکی‌پور تاکید کرد: با وجود اتفاقات بسیار تلخ سه ماه گذشته بزرگترین فرصت که در این تهدیدها وجود دارد بررسی دلایل فرهنگی این مسئله است. اگر از آن غفلت کنیم خسران زیادی در آینده خواهیم داشت.

441518