نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان بیمه می‌شود؟

رییس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: اقدامات پوشش بیمه‌ای برای غربالگری از پاشنه پای نوزادان آغاز شده است.
تصویر نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان بیمه می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر شهین یاراحمدی با اشاره به اینکه وراثت در ۵ تا ۱۰ درصد موارد در بروز اختلالات تیروئیدی موثر است، گفت: بیماری‌های تیروئید جزو بیماری‌های شایع بشر است و حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان دچار بیماری‌های تیروئیدی هستند. این بیماری‌ها در کشور در سنین مختلف بخصوص در نوزادان، زنان باردار و سالمندان شایع است. به همین دلیل از حدود ۱۷ سال قبل وزارت بهداشت اقدام به غربالگری نوزادان (با نمونه‌گیری از پاشنه پا بر کاغذ فیلتر مخصوص در سن ۳ تا ۵ روزگی) کرده و تاکنون بیش از ۵۸ هزار نوزاد بیمار را شناسایی و درمان و از بروز عقب ماندگی ذهنی و معلولیت در آنها پیشگیری کرده است.

وی افزود: در زنان باردار هم انجام آزمایش تیروئید، جزو آزمایش‌های ضروری است و در صورت وجود اختلال، درمان انجام می‌شود و بعلاوه در دوران بارداری از قرص‌های فولیک اسید یُد دار یا مولتی ویتامین‌های حاوی یُد مصرف می‌شود.

پوشش ۹۹ درصدی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادی در کشور

او با اشاره به ادغام خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با تیروئید در نظام شبکه، اظهار کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ادغام یافته در نظام سلامت کشور است که در نظام شبکه اجرا می‌شود و پوشش ۹۹.۵ درصد دارد. این خدمت پیشگیرانه برای همه نوزادان ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌شود. همچنین برنامه تجویز یدوفولیک و مولتی ویتامین‌های حاوی ید در زنان باردار در نظام شبکه، در حال اجراست. به علاوه انجام آزمایش‌های تیروئیدی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از جمله بیمه روستایی است. همچنین آزمایش‌های تشخیصی پاراکلینیک همچون سونوگرافی و اسکن تیروئید نیز تحت پوشش بیمه است.

جزئیات غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در ایران

طراح و مدیر برنامه کشوری غربالگری نوزادان درخصوص برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان، گفت: غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و در حال حاضر، در تعدادی از شهرهای کشور در حال اجرا است (در مناطق تحت پوشش ۱۷ دانشگاه از ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور) و در صورت تمایل والدین و پرداخت هزینه، آزمایشات غربالگری انجام می‌شود. نوزادان اتباع نیز در صورت پرداخت هزینه انجام آزمایشات می‌توانند غربالگری و پیگیری شوند.

او ادامه داد: برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان، PKU و بیماری فاویسم با استفاده از نمونه‌گیری از پاشنه پا بر یک کاغذ فیلتر مخصوص انجام می‌شوند و پوشش برنامه، ۹۹.۵ درصد جمعیت نوزادان کشور است.

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان

وی افزود: البته متاسفانه در حال حاضر در اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان با کمبود و گران شدن تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا (کاغذ فیلتر مخصوص و لانست ایمن برای خون‌گیری از پاشنه پای نوزاد) و کیت‌های آزمایشگاهی مربوطه مواجه هستیم.

لزوم پوشش بیمه‌ای غربالگری از پاشنه پای نوزادان

او همچنین با اشاره به اینکه داروهای مربوط به اختلالات تیروئیدی در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه با کمبود این داروها مواجه نیستیم. همچنین داروها و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری تیروئید تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند. اما غربالگری از پاشنه پای نوزادان بر کاغذ فیلتر هنوز تحت پوشش نیست، ولی اقدامات تحت پوشش بیمه درآوردن آن شروع شده است.

منبع: ایسنا

441314