فشار بی‌حاصل واشنگتن به شرکا

چرا اروپا به درخواست ضدچینی آمریکا دست رد زد؟

در حالی که اتحادیه اروپا در موارد مختلف چین را به عنوان یک "رقیب استراتژیک" نامیده است، رویکردی متفاوت از ایالات متحده را دنبال می کند.
تصویر چرا اروپا به درخواست ضدچینی آمریکا دست رد زد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، داده های دفتر آمار اروپا نشان می دهد که چین سومین خریدار بزرگ کالاهای اروپایی و مهم ترین بازار برای محصولات وارداتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ بوده و اهمیت چین به عنوان بازاری برای اروپا در زمانی که اقتصاد این کشور از تهاجم روسیه به اوکراین دست و پنجه نرم می کند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. سی ان بی سی در تحلیلی نوشت که ایالات متحده از اتحادیه اروپا می خواهد که سخت گیری بیشتری علیه چین داشته باشد. اما اروپا از این اقدام عاجز است. در این تحلیل آمده است:

ایالات متحده لفاظی های سنگین خود را علیه چین افزایش داده است و از اروپا نیز می خواهد که از آن پیروی کند. اما این بلوک قادر به پیروزی از این امر نیست. دولت ایالات متحده به ویژه بر روی چین متمرکز شده است، زیرا کمی پس از روی کار آمدن جو بایدن، این موضوع را به یکی از ویژگی‌های غالب بحث‌های بین‌المللی تبدیل کرده است.

نظرات و اقدامات در ماه های اخیر افزایش یافته است. به عنوان مثال، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که پکن به یک تهدید فزاینده برای شرکت های آمریکایی تبدیل شده است. این پیام در اروپا به اشتراک گذاشته شده و تایید شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند که از محدودیت‌های کنترل صادرات در چین استفاده کنند. ایالات متحده در ماه اکتبر محدودیت هایی را برای دسترسی چین به برخی فناوری های توسعه یافته توسط ایالات متحده اعمال کرد.

در حالی که اتحادیه اروپا در موارد مختلف از چین به عنوان "رقیب استراتژیک" نام برده، رویکردی متفاوت تری را از ایالات متحده دنبال می کند. آنا روزنبرگ، مدیر ژئوپلیتیک در بخش سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت دارایی آموندی گفت: «اتحادیه اروپا در تلاش است تا استراتژی خود برای چین را متمایز از ایالات متحده ایجاد کند.

جداسازی به جدایی روابط اقتصادی بین دو ابرقدرت اشاره دارد. اما برای اتحادیه اروپا این به نفع آن نیست. داده های دفتر آمار اروپا نشان می دهد که چین سومین خریدار بزرگ کالاهای اروپایی و مهم ترین بازار برای محصولات وارداتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ بوده است. اهمیت چین به عنوان بازاری برای اروپا در زمانی که اقتصاد آن تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین قرار دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در حالی که ایالات متحده در تلاش است تا اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشاند تا از چین فاصله بگیرد، اتحادیه اروپا مایل است روابط اقتصادی خود را با چین حفظ کند. روزنبرگ گفت: این تمایل با عواقب اقتصادی جنگ تشدید خواهد شد. وضعیتی که اقتصادهای اروپایی را در سال آینده در وضعیت حادتری قرار خواهد داد.

هوسوک لی ماکیاما، مدیر مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین الملل نیز گفت: در چین به دلیل سیاست سختگیرانه کووید-۱۹ تقاضای معلق زیادی وجود دارد و «اروپا بازارهای زیادی برای مقابله ندارد». وی افزود که چارلز میشل رئیس شورای اروپا، پنجشنبه از چین بازدید کرد تا احتمالاً سعی کند در زمانی که پکن اقدامات خود را برای مقابله کووید-۱۹ کاهش می‌دهد، در صف اول مذاکره باشد. این در حالی است که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در اوایل نوامبر به چین سفر کرد.

روزنبرگ نیز گفت: ما می بینیم که روابط اتحادیه اروپا و چین در کوتاه مدت بهبود می یابد و سفر فعلی میشل که پس از سفر شولتس به چین بسیار نزدیک شده است، گواه این امر است.

این در حالی است که روابط بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده کمی تیره شده است. لی ماکیاما گفت: «روابط ترانس آتلانتیک در بدترین حالت خود در ۲۰ سال گذشته است».

مقامات اروپایی از یارانه های دولتی که دولت ایالات متحده برای حمایت از پذیرش خودروهای برقی ارائه می کند، شکایت کرده اند. اتحادیه اروپا گفت که این قوانین تجارت بین المللی را به چالش می کشد و تهدیدی برای شرکت های اروپایی است.

در همین راستا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه با بایدن گفت‌وگو کرد تا بتواند برخی از این اختلافات را برطرف کند و از اختلاف تجاری جدید جلوگیری کند.

440404