فارغ‌التحصیلان بابت آزادسازی مدرک باید هزینه‌های گزاف بدهند

سنگ جدید پیش پای دانشجویان

دانشجویان این روزها، اوقات سختی را طی می‌کنند. از یک سو وضعیت دانشگاه‌ها در اعتراضات اخیر چندان مطلوب نیست، اتفاقات ناگواری که در چند دانشگاه تهران و شهرستانها افتاده است باعث اعتراضات بسیاری شده، دانشجویان بسیاری مشکل ورود و خروج به دانشگاه پیدا کرده اند یا تعلیق شده اند، بازداشت برخی دیگر از دانشجویان هم موجب شده که در عموم دانشگاه‌ها فراخوان برای تحصن منتشر شود و ... . همه این موضوعات باعث شده که این روزها دانشجویان از سویی مورد توجه واقع شوند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که محدودیت‌ها و دغدغه‌های بسیاری برای آنها پیدا شده است.
تصویر سنگ جدید پیش پای دانشجویان

به گزارش سایت خبری پرسون، دانشجویان این روزها، اوقات سختی را طی می‌کنند. از یک سو وضعیت دانشگاه‌ها در اعتراضات اخیر چندان مطلوب نیست، اتفاقات ناگواری که در چند دانشگاه تهران و شهرستانها افتاده است باعث اعتراضات بسیاری شده، دانشجویان بسیاری مشکل ورود و خروج به دانشگاه پیدا کرده اند یا تعلیق شده اند، بازداشت برخی دیگر از دانشجویان هم موجب شده که در عموم دانشگاه‌ها فراخوان برای تحصن منتشر شود و ... . همه این موضوعات باعث شده که این روزها دانشجویان از سویی مورد توجه واقع شوند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که محدودیت‌ها و دغدغه‌های بسیاری برای آنها پیدا شده است.

ناتوانی در درک چرایی گسترش اعتراضات در بین دانشجویان، بعضی از مدعیان را به تحلیل‌های عجیب کشاند؛ از جمله یکی از چهره‌های مدعی اصولگرا عنوان کرد که اگر دانشجویان را ممنوع الخروج کنید، آنها دست از فعالیت می‌کشند؛ چون فعالیت سیاسی آنها برای این است که به خارج از کشور بروند! متاسفانه این تحلیل دم دستی از سوی بعضی نمانیدگان فعلی مجلس هم مورد استقبال قرار گرفت و خبر رسید که نمانیدگان طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن دانشجویان در صورت هنجارشکنی در دانشگاه محکوم به پرداخت جزای نقدی و 10 سال ممنوع‌الخروجی می‌شوند.

یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا درباره جزئیات این طرح نوشت که بر اساس آن در صورت هنجارشکنی دانشجویان در دانشگاه‌ها و ارتکاب جرائمی‌همچون ایجاد آشوب و بلوا، تخریب اموال، فحاشی و توهین به مقدسات در دانشگاه‌ها و هرگونه اقدامی‌که در روند ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه اخلال ایجاد کند، ضمن صدور احکام انضباطی، متخلفین را محکوم به پرداخت کل هزینه‌های تحصیل در آن مقطع آموزشی کنند.

اگرچه این طرح تا زمان تصویب نهایی راهی در پیش دارد اما این روزها خبر دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد دریافت پول بابت تحصیلات، دارد به شکل دیگری پیگیری می‌شود. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد سازمان امور دانشجویان هزینه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی را به رؤسای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ کرده است. آنطور که برخی از دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند هزینه‌های جدید 6 تا 10 برابر سال گذشته شده است. حالا دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، علاوه بر تحمل سختی‌های اقتصادی و غیراقتصادی مهاجرت، باید هزینه گزافی هم برای گرفتن مدرک تحصیلی خود بپردازند.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان، هزینه آزادسازی مدرک در گروه علوم انسانی برای هر ترم، در مقطع کارشناسی و کاردانی 5,974,360 تومان است.

همچنین هزینه آزادسازی مدرک در مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم، 10,680,640 تومان و در مقطع دکتری تخصصی 17,471,600 تومان اعلام شد.

برای گروه‌های دیگر تحصیلی، اما این هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بیشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه هنر بیشتر از سایر گروه‌ها باید هزینه بپردازد.

هزینه آزادسازی مدرک در گروه هنر برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی 8,609,680 تومان محاسبه شده است. در صورت تمایل دانشجویان گروه هنر برای آزادکردن مدارک تحصیلی خود برای مهاجرت، در مقطع کارشناسی ارشد 14,859,720 تومان و در مقطع دکتری تخصصی 24,809,240 تومان باید بپردازند؛ البته برای هر ترم تحصیلی.

پس از گروه هنر، گروه فنی و مهندسی بیشترین هزینه را برای آزادسازی مدرک خود باید پرداخت کنند.

آنطور که ابلاغیه سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد، هزینه هر ترم برای این گروه تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی 7,026,560 تعیین شده است.

دانشجویان گروه علوم پایه نیز برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سال تحصیلی جاری، برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی 6,374,800 تومان هزینه بپردازند.

همچنین دانشجویان علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم 12,594,120 تومان باید پرداخت کنند و در گروه دکتری تخصصی 22,427,520 تومان.

البته باید در نظر داشت که همه ارقامی‌که سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرده، تنها برای یک ترم محاسبه شده است.

نکته مهم دیگر در این ابلاغیه، دانشجویان سنوات گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجویان مفاد این ابلاغیه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، می‌شود.

این در حالی است که دانشجویان سنوات گذشته یا در حال تحصیل، زمان آغاز تحصیل خود برای ابلاغیه‌های آینده تعهد نداده‌اند. مشخص نیست چرا هزینه‌های جدید به پای دانشجویان پیش از تاریخ اعلامی‌هم نوشته شده است.

هنوز هیچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقیقات درباره این ابلاغیه سازمان امور دانشجویان اظهارنظر نکرده‌اند.

این وضعیت باعث ایجاد نارضایتی جدیدی در بین دانشجویان فعلی و سابق شده است؛ کسانی که باید با زحمات زیادی بتوانند در کنکور موفق شده و به دانشگاه دولتی راه پیدا کنند ولی مدرک آنها گرو نگاه داشته می‌شود و فقط با پرداخت مبالغ گزاف می‌توانند آن را برای مهاجرت آزاد کنند.

در این خصوص مدیر موسسه مهاجرت به خبرآنلان گفت: شنیدن این خبر مرا شوکه کرد چون قرار بر مانع‌زدایی و تسهیل‌ کارها برای تحصیل دانشجویان بود اما این خبر به نظر بیشتر سنگتراشی است. هدف دانشجو این است که یک فضای راحتی را برای تحصیل کردن داشته باشد اما این ابلاغیه شرایط را برای دانشجویان سخت کرده است. خیلی از دانشجویان قصد دارند برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند و برای خدمت به کشور باز گردند. این کار خوب و پسندیده‌ای است باید سعی شود که نهادهای مختلف و مسئولین کارها را برای دانشجویان تسریع کنند. این خبرها دانشجویان را دل‌سرد می‌کند. در آخر آینده کشور در دست دانشجویان و جوانان است.

مردم سالاری

440399