شهید فخری‌زاده دانش خود را مکتوب کرده بود

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس در سالگرد شهادت شهید فخری زاده گفت: تمام شهدای ما سند و دانسته‌ای را نزد خود نگه نداشته‌اند. از این‌رو هیچ خدشه‌ای در کار علمی و کارهای راهبردی ما ایجاد نخواهد شد.
تصویر شهید فخری‌زاده دانش خود را مکتوب کرده بود

به گزارش سایت خبری پرسون، ترور شهید محسن فخری‌زاده به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته، اما گمنام صنعت و فناوری در چنین روزهایی اتفاق افتاد. فخری‌زاده چهره پشت‌پرده و تأثیرگذار صنعت دفاعی ایران بود که مدت‌ها قبل از شهادتش در محافل خبری، حضوری نداشت، هنوز ابعاد مختلف ترور پدر هسته‌ای ایران مشخص نیست. فخری‌زاده اگرچه در رسانه‌ها بروز و ظهور نداشت، اما سال‌ها در رأس لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود تا جایی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت نام او را بر زبان رانده بود، به‌نحوی که به وضوح ادبیات تهدیدآمیز هنگام نام بردن از فخری‌زاده در سخنرانی‌اش نمایان بود. در سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده مهابادی، با فریدون عباسی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی که از همکاران شهید فخری‌زاده نیز بوده به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شهید فخری‌زاده چه ویژگی‌های شخصیتی و علمی داشت؟

شهید بزرگوار جناب آقای دکتر فخری‌زاده ازجمله افرادی بود که همه مراحل تحصیلی را در داخل کشور عزیزمان ایران طی کرد. او از استادان محترم علمی کشور و با قرآن بسیار مأنوس بود و به خاطر استفاده از آموزه‌های دینی، تسلط کاملی بر قرآن داشت. حافظ را به‌خوبی می‌شناخت، سبک خاصی داشت و به حافظ بسیار استناد می‌کرد؛ حتی شعر می‌گفت. غیر از اینکه خود یک محقق علمی بود، قدرت مدیریتی بالایی نیز داشت. می‌توانست امور مختلفی را مدیریت کند؛ به‌ویژه مدیریت پ‌ژوهش‌های علمی و به‌خصوص مدیریتی که منجر به ساخت محصولی شود. از این توانایی برخوردار بود و به‌راحتی کارها را پیش می‌برد.

چرا برای ترور شهید فخری‌زاده، برنامه‌ریزی کرده بودند و چرا نتانیاهو اسم ایشان را آشکارا در سخنرانی‌اش بر زبان آورده بود؟

دشمنان ما به‌طور عمده در منطقه، آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی هستند. آنها نیز همواره در حال برنامه‌ریزی برای تضعیف ما در ابعاد مختلف و به‌دنبال شاخص‌های کشور ما هستند. یکی از اقداماتشان، نفوذ و خرابکاری‌های مدیریتی است یا نفوذی که منجر به ترور شخصیت شود. درواقع اقدامی ترتیب می‌دهند که با استفاده از فضای مجازی با ارائه اطلاعاتی که مدنظرشان است، افراد را ترور شخصیت کنند. این مواردی است که برای مسئولان کشور نیز ایجاد می‌کنند. درواقع هر کسی را که به هر نحوی بخواهد با نظام جمهوری اسلامی همکاری کند تخریب می‌کنند. شهید فخری‌زاده به انقلاب وفادار و به نظام جمهوری اسلامی معتقد بود. فردی استکبارستیز و از دشمنان اصلی رژیم صهیونیستی بود. او به‌خوبی می‌دانست که این رژیم جعلی ‌است و برای تمام مردم منطقه یا حتی سایر کشورهای جهان مشکل‌آفرین می‌شود. از این‌رو نخست ایشان را تهدید و پس از آن در فضای مجازی نقشه تخریب ایشان و فرزندانش را اجرا و آنها را دچار دردسر کردند. در این بین عوامل نفوذی آنها در کشور نیز شهید فخری‌زاده را در حوزه مدیریت به‌شدت اذیت کردند و حتی اطرافیانش نیز مورد آزار قرار گرفتند. اما باز هم دشمنان به اهداف خود نرسیدند و موفق نشدند و او همچنان با صلابت به‌کار خود ادامه می‌داد. تا اینکه دشمن بعد از ۱۲سال تلاش برای حذف ایشان با یک برنامه‌ریزی دقیق که مدت‌ها روی آن کار کرده بود، او را به شهادت رساند.

آیا شهادت ایشان تأثیر منفی بر توسعه فناوری‌های ایران داشته است؟

دانشمندان حوزه‌های راهبردی ما افراد بخیلی نیستند که اطلاعات را نزد خود حفظ کنند تا با استفاده از آن اطلاعات، کاسبی به راه بیندازند. آنها افراد سخاوتمندی هستند که در توزیع علم در جامعه و تربیت نیروی انسانی تلاش می‌کنند.
تمام شهدای ما سند و دانسته‌ای را نزد خود نگه نداشته‌اند. از این‌رو هیچ خدشه‌ای در کار علمی و کارهای راهبردی ما ایجاد نخواهد شد.

با توجه به هشدارهای صریح نهادهای امنیتی درباره قرمز بودن منطقه آبسرد، علت عدم‌رعایت توصیه‌های امنیتی چه بود؟

به صرف هشدارها نمی‌توان، زندگی را تعطیل کرد. همانگونه که به من هم آمدند و گفتند: «شما قرار است ترور شوید.» اگر قرار است من ترور شوم، پس نباید زندگی کنم؟ نباید رفت‌وآمد داشته باشم؟ نباید سخنرانی کنم؟ نباید کلاس بروم؟ نیروهای امنیتی باید هر واقعه‌ای را پیش‌بینی کنند. آقای فخری‌زاده فردی نبود که سرخود اقدامی برخلاف امنیت خود و دیگران انجام دهد. اگر نیروهای امنیتی مطلع بودند یا اگر خلأ امنیتی داشتیم، قاعدتا باید از این اقدام جلوگیری می‌کردند.
تمام افرادی که در خطرند باید زندگی کنند. آنهایی که شهید شدند نیز زندگی و کار داشتند. پس ما نباید به‌خاطر تهدید دشمن خود را زندانی کنیم. باید در صحنه باشیم و تلاش کنیم. افتخار است که در راه اسلام و نظام اسلامی شهید شویم.

آیا در قضیه شناسایی و شهادت شهید فخری‌زاده عامل نفوذی وجود داشته؟

همواره افرادی هستند که یا مزدورند؛ یعنی از نظر فکری وابسته هستند یا اینکه از طریق جاسوسی ارتزاق می‌کنند. همه جا هم هستند؛ در مسائل راهبردی هم می‌توانند وارد شوند و حتی ممکن است به مرور جذب دشمن شوند. بخش امنیتی و حفاظتی ما همواره باید هوشیارانه با رصد افراد متوجه تغییر تفکرات آنها باشد و حتی به شناسایی افرادی بپردازد که در ارتباط با بیگانه و عوامل بیگانه در داخل کشور هستند. من موضوع شناسایی عوامل دخیل در ترورها، چه ترور خودم و چه ترور دیگران را دنبال نمی‌کنم؛ به‌دلیل اینکه برایم مهم نیست.

429764