درخواست شورای عالی نظام پزشکی از رییس جمهور

شورای عالی نظام پزشکی درباره کمبودهای دارویی بیانیه ای صادر کرد.
تصویر درخواست شورای عالی نظام پزشکی از رییس جمهور

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه شورای عالی این سازمان آمده است:«همانگونه که استحضار دارید دارو در بین همه کالاهای اساسی مورد مصرف در جامعه، جزء اقلام حیاتی قرار می‌گیرد که باید بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، همیشه با کیفیت مناسب، در زمان مورد نیاز و به اندازه کافی در دسترس مردم قرار داشته باشد.

صنعت داروسازی کشور ما همواره از افتخارات جامعه صنعتی و پزشکی ما در سال‌های پس از انقلاب بوده است که با داشتن ظرفیت بیش از دو برابر نیاز کشور، پتانسیل تامین نیازهای دارویی کشورهای منطقه را نیز دارا می‌باشد.

اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داد و باعث شد تا علی‌رغم وجود مواد اولیه، در تامین ساده‌ترین اقلام دارویی دچار مشکل شویم، نیاز به بررسی و واکاوی جدی دارد. این‌که در شرایط غیرجنگی ‌و فارغ از بلایای طبیعی، در مقاطعی هیچ دارویی برای کاهش تب و عفونت کودکان در دسترس نباشد، توجیه‌پذیر نیست!

کمبود انواع سرم، آنتی‌بیوتیک، شربت‌های ویژه کودکان، داروهای بیهوشی، کیتهای تشخیصی آزمایشگاهها ، فرآورده‌های استنشاقی و داروهای ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از همیشه پزشکان و کادر درمان را تحت فشار قرار داده و باعث رنج و نارضایتی بیماران شده است.

بدیهی است ایجاد ذخایر استراتژیک از داروهای ضروری (Essential Medicines) که سازمان جهانی بهداشت وجود مقدار کافی از آنها را برای هر کشوری ضروری می‌داند، باید در کشور ما نیز در اولویت قرار بگیرد. اقدام اساسی که متاسفانه در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

با وجود اینکه از دلایل متعددی برای کمبودهای دارویی یاد می‌شود، بدون شک اشکال در برنامه‌ریزی و فقدان توجه لازم و به هنگام به توصیه‌های نخبگان و مجامع صنفی ذیربط و سوء مدیریت در راس همه قرار می‌گیرد.

از ریاست محترم جمهوری می‌خواهیم برای تامین آسایش خاطر مردم و ایجاد ثبات در سیاست‌های داروئی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی و پیشگیری از بروز مجدد کمبودها به فوریت تشکیل ستادی با مشارکت کلیه ذی نفعان ، زیر نظر مستقیم ایشان را دستور فرمایند.»

منبع: ایسنا

429641