آلمان وارد جنگ با روسیه می شود؟

در چند روز اخیر زمزمه هایی در رابطه با جنگ قریب الوقوع آلمان و روسیه به گوش رسیده است. چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روزنامه آلمانی «اشپیگل» به یک گزارش محرمانه دست پیدا کرده که نشان می دهد ارتش این کشور برای جنگ احتمالی با روسیه آماده می‌شود. ارتش آلمان این سند محرمانه داخلی ۶۸ صفحه‌ای را ماه سپتامبر منتشر کرد.

تصویر آلمان وارد جنگ با روسیه می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس این گزارش، «ابرهارد زورن» از مقام‌های ارشد ارتش آلمان هشدار داده که ممکن است آلمان مورد حمله قرار گیرد و او طرح‌هایی را برای درگیری مسلحانه آینده با روسیه پیشنهاد کرد.

در این گزارش ادعا شده که آلمان با تهدیدهای «وجودی» مواجه است و جنگ در اروپا دوباره یک واقعیت است و محتمل ترین سناریو درگیری با روسیه در جناح شرقی ناتو خواهد بود.

مقایسه قدرت روسیه و آلمان

جنگ احتمالی بین روسیه و آلمان احتمالا کل دنیا را درگیر کرده و از مرزهای دو طرف فراتر خواهد رفت. به همین دلیل، نمی توان صرفا با مقایسه قدرت نظامی دو طرف به نتیجه جنگ رسید و آن را استنتاج کرد. اما به هر حال، بد نیست مروری بر قدرت نظامی آلمان و روسیه داشته باشیم. این مقایسه می تواند در تحلیل نهایی به کار ما بیاید و به خصوص به ما کمک کند که از نقطه ضعف های ارتش آلمان که مدت ها است وارد جنگی نشده و بسیار مرموز است باخبر گردیم.

بودجه نظامی روسیه بیشتر از آلمان است. مسکو 61 میلیارد و آلمان 57 میلیارد دلار بودجه نظامی دارند. تعداد سربازان روسیه هم بسیار بیشتر از آلمان است. روسیه نزدیک به 2 میلیون سرباز فعال و آلمان حدود 200 هزار سرباز فعال دارد. همچنین، روسیه حدود 2 میلیون سرباز رزرو دارد و آلمان کمی بیش از 30 هزار سرباز ذخیره دارد.

تعداد تانک های روسیه بسیار بیشتر از آلمان است. مسکو بیش از 12 هزار تانک دارد و ارتش آلمان 328 تانک در اختیار دارد. ارتش روسیه 24 هزار خودرو زرهی دارد و آلمان به حدود 4هزار خودرو زرهی مجهز است. تعداد توپخانه های روسیه چند برابر آلمان است. روسیه بیش از 18 هزار توپخانه و آلمان فقط 401 توپخانه در اختیار دارد. تعداد توپخانه های خودکششی روسیه بیش از 6 هزار عدد است و تعداد توپخانه های ارتش آلمان 121 عدد است. همچنین، تعداد راکت اندازهای روسیه چند برابر آلمان است. مسکو 4 هزار و 331 راکت انداز دارد و برلین تنها 38 راکت انداز در اختیار دارد.

در زمینه نیروی هوایی نیز قدرت روسیه به لحاظ کمّی بیشتر از آلمان است. مسکو بیش از 4 هزار هواپیمای جنگی در اختیار دارد در حالیکه آلمان مجهز به 662 هواپیما است. تعداد جنگنده های روسیه 340 و تعداد جنگنده های آلمان 141 عدد است. آلمان 347 و روسیه نزدیک به 2 هزار هلیکوپتر در اختیار دارد. همچنین، تعداد هواپیماهای چند منظوره روسیه 382 و تعداد هواپیماهای چند منظوره آلمان 90 عدد است.

اما قدرت دریایی دو طرف چگونه است؟ تعداد کل ناوهای جنگی روسیه به 653 می رسد. در حالیکه تعداد ناوهای جنگی آلمان 65 عدد است. ارتش روسیه یک ناو هواپیمابر در اختیار دارد در حالیکه ارتش آلمان هیچ ناو هواپیمابری در اختیار ندارد. روس ها بیش از 60 زیردریایی دارند در حالیکه آلمان فقط 6 زیردریایی دارد. تعداد ناوچه های آلمان بیشتر از روسیه است. آلمان 12 و روسیه 11 ناوچه در اختیار دارند. اما روس ها 80 ناوچه سبک دارند، در حالیکه تعداد ناوچه های سبک آلمان به 5 عدد می رسد.

همانطور که مشخص است، ارتش روسیه به لحاظ کمّی قدرتمندتر از آلمان است و تقریبا در تمام زمینه ها دست برتر را دارد. با این حال، به لحاظ کیفی باید سلاح های دو طرف با هم مقایسه شود. سلاح های روسی بر اساس ساختار و پلتفرم مخصوص خود ساخته شده اند، در حالیکه ساختار بیشتر سلاح های آلمانی غربی – آمریکایی است. به هر روی، قدرت سلاح های روسیه و آلمان و به خصوص توان لجستیکی و فرانظامی دو طرف باید در گزارشی دیگر با هم مقایسه شود.

429584