محاکمه آسیب زنندگان به نقاشی «ون گوگ»

امیلی بروکلبنک، ۲۴ ساله و لوئیس مک کچنی، ۲۲ ساله دو نفر از معترضان گروه «استخراج نفت را متوقف کنید»، به جرم آسیب به قاب یکی از آثار «ونسان ون گوگ» نقاش معروف، مجرم شناخته شدند.

تصویر محاکمه آسیب زنندگان به نقاشی «ون گوگ»

به گزارش سایت خبری پرسون، امیلی بروکلبنک، ۲۴ ساله و لوئیس مک کچنی، ۲۲ ساله که در گالری «کورتالد»، خودشان را با چسب به قاب نقاشی «شکوفه درختان هلو» «ونسان ون گوگ» نقاش معروف، چسبانده بودند، چیزی حدود ۲۰۰۰پوند به این کار خسارت وارد کرده و پس از برگزاری دادگاه این پرونده، قاضی فهمید که این افراد، به قاب این نقاشی آسیب جدی زده اند.

قاب این نقاشی «ونسان ون گوگ» که در سال ۱۸۸۹ کار شده مربوط به قرن هجدهم میلادی است و از خود نقاشی، قدیمی‌تر است. اما آسیب جدی و دائمی به آن وارد شده است و در شرایطی نیست که بتوان، آن را به حالت اولیه بازگرداند و گفتنی است که این قاب، ارزش تاریخی، هنری و قابل توجهی دارد و نمی‌توان آن را کار جزئی یا پیش افتاده تلقی کرد.

گفته شده است که این معترضان تا زمانی که دولت با توقف پروژه‌های جدید نفت و گاز موافقت نکند، از اعتراض‌های مخرب خود دست نمی‌کِشند و وکیل آن‌ها هم گفته است این اقدام باعث می‌شود که ارزش نقاشی بیشتر شود چراکه قرار بوده است در طول ۳۰-۲۰ سال فروخته شود. این در حالی است که چنین آثاری نمی‌توانند در معرض فروش گذاشته شوند و درواقع، برای نمایش عمومی هستند.

در جریان این پرونده، فیلم دوربین های مداربسته در دادگاه پخش شد که نشان داد این دو نفر، حدود ساعت ۳:۳۰ بعداز ظهر روز ۳۰ ژوئن، پس از خرید بلیط برای یک نمایشگاه، وارد ساختمان شدند و سپس، آن ها کت های خود را در آوردند تا تیشرت های نارنجی(استخراج نفت را متوقف کنید) را نشان دهند و دستان خود را به این اثر برجسته هنری چسباندند.

یکی از این فعالان محیط زیستی، پیشتر به دادگاه گفته بود که وقتی صحبت از اعتراض می‌شود، فقط صحبت کردن جایگاهی ندارد. با چسب زدن به این اثر هنری، داستانی اتفاق می‌افتد که رسانه‌ها آن را دنبال می‌کنند.

این فرد گفته، فکر نمی‌کرده است که آسیب زیادی به کار وارد شود، ولی به نظرش، صاحب نقاشی از این کار، احساس رضایت دارد چراکه هر انسان خوبی، موافق تلاش برای حفظ محیط زیست است.

گفتنی است که این، اولین‌بار نیست که دو فعال محیط زیست به چنین آثار هنری آسیب جدی وارد می‌کنند و پیشتر هم دو فعال بلژیکی به نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر «یوهانس ورمیر» حمله کردند و در دادگاه به حبس محکوم شدند یا مدتی پیش، گروهی از فعالان حوزه محیط زیست به یکی از شاهکار‌های «روبنس» در آلمان حمله کردند که برای مقابله با چنین کارهایی، برخورد‌های جدی از سوی قانون درنظر گرفته شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

429457