اگر شرایط عادی بود افتتاحیه پرفروشی می‌داشتیم

گفت و گو با مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «بخارست»

مسعود اطیابی می گوید اگر «بخارست» در شرایط عادی اکران شده بود شک نکنید که افتتاحیه پرفروشی داشتیم ولی اکنون با شرایطی روبرو هستیم که ترکیبی از بحران‌ها برای سینما وجود دارد.

تصویر گفت و گو با مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «بخارست»

به گزارش سایت خبری پرسون، «مسعود اطیابی» در سال‌های اخیر توانسته رگ خواب مخاطب را به خوبی بشناسد، با تولید فیلم‌های کمدی تماشاچی را به سالن سینما بکشد، از او خنده بگیرد و در گیشه هم خوب بفروشد؛ از «شرط اول» و «خروس جنگی» گرفته تا «تگزاس»، «دینامیت»، «انفرادی»، «کامیون» و این اواخر «جادوگر» در شبکه نمایش خانگی. اطیابی در شرایط بحرانی جامعه و شرایط اقتصادی سینما به خواسته شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران برای اکران «بخارست» پاسخ مثبت داده تا ۲ ساعتی تماشاچی را شاد کند.

چگونه به تولید «بخارست» رسیدید؟

قصد ساخت مینی سریالی را با «حمزه صالحی» داشتیم، ولی درگیر کار دیگری شدم و تولید عقب افتاد. اواخر سال گذشته برای فیلم نامه «تقاطع روزولت» درخواست پروانه ساخت دادیم و موافقت شد، اما بعد از یک هفته شورای پروانه ساخت بنا به دلایلی توصیه کردند به دلیل مضمون کار، فیلم دیگری را جایگزین کنیم. پیش تولید کار را شروع کرده بودیم و با بازیگران قرارداد بسته شده بود و امکان جا به جایی آن‌ها را نداشتیم بنابراین از آقای «صالحی» درخواست کردیم فیلم نامه سریال را تبدیل به فیلم سینمایی کند و این گونه شد که «بخارست» شکل گرفت.

یکی از ویژگی‌های کار شما در این است که همیشه از بازیگران امتحان پس‌داده گیشه برای کار‌های تان استفاده می‌کنید.

واقعیتش زیاد به گیشه نگاه نمی‌کنم، زیرا تعریف گیشه درباره بازیگری چیز دیگری است. بار‌ها اتفاق افتاده بازیگرانی که فکرش را هم نمی‌کردیم توانسته‌اند مخاطبان زیادی را جذب کنند و برعکس. از این رو چند سالی است که روی بازیگران گیشه نمی‌توان حساب باز کرد. اکنون قصه و ترکیب بازیگران در کنار هم برای مخاطب جذابیت به وجود می‌آورد. اساساً بازیگر خوب و مناسب داشتن کار سختی است و شانس زیادی می‌خواهد که خوشبختانه در چند اثر اخیرم از این بابت شانس داشتم.

بازیگران «بخارست» بر چه اساسی انتخاب شدند؟

با «پژمان جمشیدی» قرارداد بسته بودیم و بعد فکر کردیم کنار او چه بازیگرانی باشند؟ چند نفری را مد نظر داشتیم که با توجه به سوابق بازیگری «حسین یاری» فکر کردیم همراهی خوبی با «پژمان جمشیدی» به وجود می‌آید و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و بقیه بازیگران نیز به تناسب نقش‌ها انتخاب شدند.

چرا «بخارست» را در شرایط فعلی جامعه و استقبال کم تماشاگر سینما اکران کردید؟

بیشتر به درخواست شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران فیلم را اکران کردیم. تعداد زیادی از سالن‌های سینما در حال تعطیلی است و کارکنان در حال بیکار شدن هستند. خواستیم با اکران این فیلم شوکی به سینما وارد شود. اگر «بخارست» در شرایط عادی اکران شده بود شک نکنید که با یک افتتاحیه خیلی بالا می‌توانست شروع کند، ولی اکنون با شرایطی مواجه هستیم که ترکیبی از بحران‌ها برای سینما وجود دارد، امکان تبلیغات کم شده است و فضای مجازی علیه برخی مسائل و تبلیغات است. مردم از این وضعیت خیلی نگران هستند و حال خوبی ندارند. وقتی حال آن‌ها خوب نیست سخت است بتوانی جذب شان کنی. با این حال فکر می‌کنم در اکران با روند رو به رشدی روبرو هستیم و جذب مخاطب خواهیم داشت. اندک اندک تبلیغات را شروع می‌کنیم و مخاطب را متوجه اکران فیلم مان می‌کنیم اگرچه قطعاً اندکی شرایط مان متفاوت می‌شود. الان بیشترین فروش‌مان در گیشه و کم‌ترین خرید به صورت خرید آنلاین است، چون تماشاگر از اکران «بخارست» بی اطلاع است و در سالن سینما، فیلم را برای تماشا انتخاب و دیگران را هم مطلع می‌کند. امیدوارم حال مردم در این اوضاع با تماشای فیلم خوب شود و «بخارست» بتواند لحظات مفرحی را برای شان به وجود آورد.

شما در شرایط بحرانی ناجی گیشه بوده اید سال ۸۸ هم در اوج اتفاقات بحرانی با اکران «خروس جنگی» به کمک گیشه رفتید.

نه، این گونه نیست. همه چیز دست خداست. در مورد فیلم «بخارست» هم اشاره کردم که به خواست دوستان فیلم ام را اکران کردم. در اکران هم وضعیت رو به رشد است. نسبت به هفته گذشته پیش بینی می‌کنم که این هفته دو برابر تماشاچی داشته باشیم.

گفت و گو: مریم ضیغمی محمدی

منبع: شهرآرانیوز

429307