پرسون از گله مندی هموطنان از امورات یکی از بانک ها گزارش می دهد؛

بروکراسی عجیب افتتاح حساب در بانک رفاه

این روزها بسیاری از بانک های دولتی و خصوصی به دنبال آن هستند که خدمات بانکی شان را الکترونیکی کنند تا هم زحمت کمتری برای مراجعه کنندگان داشته باشد وهم اینکه هزینه های سنتی امورات بانکی کاهش پیدا کند.
تصویر بروکراسی عجیب افتتاح حساب در بانک رفاه

به گزارش سایت خبری پرسون، ارائه خدمات الکترونیکی بیش از یک دهه است که در کشورمان شکل گرفته اما از سال 98 به بعد که ویروس کرونا در جامعه شکل گرفت خدمات غیر حضوری بانکی با هدف کاهش تردد شهروندان افزایش پیدا کرد؛ به طوری که برخی از بانک ها دست به کار شدند و افتتاح حساب بانکی را به شکل اینترنتی راه اندازی کردند تا حتی برای نخستین گام بانکی مراجعه کننده به زحمت نیفتد.

در این بین بانک رفاه که معروف به بانک رفاه کارگران است هنوز به شکل سنتی عمل می کند، به طوری که مراجعه کنندگان نه تنها باید به شکل حضوری افتتاح حساب انجام دهند؛ بلکه به جز کارت ملی و شناسنامه باید تاییدیه پستی محله سکونت یا محیط کاری نیز ارائه دهند.تاییدیه پستی که بسیاری از مراجعه کنندگان در هنگام افتتاح حساب از آن بی اطلاع هستند و موجب شده تا برای دریافت این تائیدیه به زحمت بیفتند؛ در گزارش پیش رو بیشتر از نارضایتی مشتریان بانک رفاه مطلع می شوید:

بی توجهی به کرامت سالمندان

باتوجه به اینکه بیشتر مشتریان بانک رفاه از اقشار بازنشسته هستند ایجاد بوروکراسی جدید اداری موجب از بین رفتن نه تنها کرامت سالمندان می شود بلکه سالمندان را به زحمت می اندازد.

احمد یکی از مراجعه کنندگان بانک رفاه شعبه بلوار امیرکبیر در شهرک گلستان است؛ او که دل پری از نحوه افتتاح حساب در این بانک دارد، گفت: مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از طریق بانک رفاه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: به تازگی بازنشسته شده ام و در خواست برقراری مستمری داده ام که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده باید افتتاح حساب کنم و در یک اقدام عحیب متصدی بانک عنوان کرد باید برای افتتاح حساب تائیدیه پستی را نیز دریافت کنم.

این مشتری بانک رفاه افزود: باتوجه به اینکه بیشتر مشتریان بانک رفاه از اقشار بازنشسته هستند ایجاد بوروکراسی جدید اداری موجب از بین رفتن نه تنها کرامت سالمندان می شود بلکه سالمندان را به زحمت می اندازد.

رسول که از دوستان این مشتری بانک رفاه است و دل پری نیز از این نوع خدمات دهی دارد گفت: از قدیم با شناسنامه امکان افتتاح حساب وجود داشت؛ اما بعد از پیدایش کارت ملی که روی آن نیز کدپستی درج شده است به امور بانکی اضافه شد؛ حال اینکه بانک مجددا در خواست تائیدیه پستی می کند اقدام عجیبی به حساب می آید.

وی در پاسخ به اینکه شاید این اقدام جزو بخشنامه های بانک مرکزی است؟ پاسخ داد: آن کسانی که این بخشنامه را به تصویب رسانده اند فکر نکرده اند که هموطنان با مشکل مواجه می شوند و در ضمن بانک رفاه می تواند صدای مشتریان را به مسئولان بالا دستی برساند یا با سایر بانک ها اقدامی برای برچیدن این تصمیم کنند.

15 هزار تومان هزینه تائیدیه پستی

اینکه مراجعه کننده برای افتتاح حساب به دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه کند و برای یک تائیدیه پستی 15 هزار تومان پرداخت کند کار غیر منطقی به حساب می آید.

فاطمه که به تازگی همسرش را از دست داده و برای برقرار مستمری همسرش به شعبه بانک رفاه بلوار آیت الله کاشانی منطقه 5 تهران مراجعه کرده است، گفت: این نوع استعلام ها برعهده خود بانک است نه اینکه مراجعه کننده به زحمت بیفتد.

وی ادامه داد: اینکه مراجعه کننده برای افتتاح حساب به دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه کند و برای یک تائیدیه پستی 15 هزار تومان پرداخت کند کار غیر منطقی به حساب می آید.

فاطمه افزود: روزانه هزاران نفر از جمعیت 85 میلیون نفری کشور اقدام به افتتاح حساب در بانک های گوناگون می کنند که این حجم جمعیت 15 هزار تومان پول برای تائیدیه پستی پرداخت کنند یک مبلغ بسیار بالا می شود که جا دارد سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالبت اداری و تعزیرات حکومتی به این موضوع ورود کنند.

نظارت نمایندگان مجلس به بخشنامه های جدید بانک ها

این نوع اقدامات موجب نارضایتی هموطنان می شود و گویا طبق بررسی های خبرنگار پرسون این تائیدیه پستی برای افتتاح حساب در بانک های خصوصی صورت نمی گیرد و تنها بانک های دولتی این تائیدیه پستی را خواستار هستند؛ حال انتظار این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان موکلان مردم به این موضوع ورود پیدا کنند و دو موضوع را پیگیر شوند؛ نخست اینکه این پول در کجا هزینه می شود و دوم اینکه برای حذف این بروکراسی گام هایی بردارند تا موجب کسب رضایت هموطنان شود.

گزارشی از: محمد خادمی

429262