آغاز تبادل ۶۰۰ مگاوات برق ایران و اروپا

از گذشته ترکیه یکی از مقاصد صادراتی برق ایران و قرار بود که ایران از این طریق به بازار اروپا نیز متصل شود؛ هرچند در سال های اخیر این موضوع با وقفه مواجه شد اما اکنون مسیر رسیدن برق ایران از طریق ترکیه به اروپا هموار شده است.

تصویر آغاز تبادل ۶۰۰ مگاوات برق ایران و اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی مسوولان از آغاز تبادل ۶۰۰ مگاوات برق با ترکیه خبر داده‌اند؛ موضوعی که می تواند به آرزوی دیرینه ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه و رسیدن برق ایران به اروپا رنگ واقعیت ببخشد.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق، روز چهارشنبه در نشستی خبری در خصوص جزییات این موضوع به ایسنا گفت: اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور آزمایشی وارد تبادل کردیم و در حال حاضر معادل ۳.۵ روز برق را از ترکیه دریافت و ۳.۵ روز صادر می‌کنیم. این کار با آخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست بک تو بک انجام می‌شود و با این تکنولوژی از اختلالات فرکانسی جلوکیری می شود.

به گفته وی صادرات ۶۰۰ مگاوات در این مرحله انجام شده و امیدواریم بتوانیم تبادلات را گسترده‌تر کنیم. یکی ازمسیرها اروپا است که از طریق ترکیه می‌توانیم به آن راه پیدا کنیم.

وی به تازگی در گفت گویی دیگر با ایسنا، درباره اینکه چه میزان می توان از طریق ترکیه برق به اروپا صادر کرد؟ گفته بود که این موضوع بستگی به محدودیت هایی که ترکیه با کشورهای اروپایی دارد مربوط می شود. اکنون این ظرفیت برای ایران فراهم شده که از طریق ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات صادرات برق داشته باشیم.

اخیرا آرش کردی - مدیرعامل توانیر، نیز در نشستی خبری در این رابطه گفته بود که در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم. همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود، با مسائلی مواجه هستیم.

وی افزوده بود که زمینه ارتباطی با کشورهای خلیج فارس، کشورهای شمالی و بحث افزایش صادرات به پاکستان نیز مطرح است. در خصوص افغانستان نیز باید گفت که به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور اکنون نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد. نکته اساسی این است که ما با محدودیت مصرف مواجه هستیم اما با این حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌ایم، از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود ولی ارجحیت تامین نیازهای داخل است.

به گزارش ایسنا، توان صادراتی ایران اکنون به صورت قراردادی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات است و این قابلیت وجود دارد که این عدد به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاوات ارتقا یابد. بررسی داده‌های صادرات و واردات برق نشان می‌دهد که تراز انرژی ایران در حال حاضر مثبت است؛ به طوری که ۸۰ درصد صادرات و کمتر از ۲۰ درصد واردات صورت می گیرد. ایران هدف تبدیل شدن به‌ هاب برق منطقه را با جدیت در دستور کار دارد و در این راستا با کشورهای همسایه طی یک سال اخیر توافق یا مذاکره داشته است.

خطوط برق ایران به افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق متصل است. همچنین سنکرون اولیه شبکه برق با روسیه نیز انجام شده است. با قطر نیز قرار شده که از طریق کابل دریایی این تبادل برقرار شود و این طرح اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

به نظر می رسد که ایران عزم جدی برای تبادلات برقی خود در پیش گرفته است که باتوجه به پتانسیل های موجود در این حوزه هدفی بی سرانجام نخواهد بود. همچنین باتوجه به محدودیت هایی که بعضا در زمان پیک (اوج مصرف) با آن مواجه می شود این تبادلات می تواند راهگشای اساسی باشد.

429231