تبادل پیام با آمریکا ادامه دارد

وزیر امور خارجه گفت: توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات مردمی شکل گرفته بود، شکست خورد.
تصویر تبادل پیام با آمریکا ادامه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، نخستین نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و اصحاب رسانه در ساختمان وزارت امور خارجه آغاز شد.

وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست گفت: در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است؛بخش عمده ای از این رشد خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.

وی با تشریح تحولات جدید در محیط داخلی ایران، به ارایه دیدگاه های وزارت امور خارجه در این خصوص پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی ایجاد و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در ۸ هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات پاکه مردمی در ایران دنبال می شد، شکست خورد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در اثنای این تحولات یک دیپلمات عالیرتبه غربی اظهار داشت که آمریکا در عراق در سالهای اخیر و در دوره نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی مهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت تنها با آوردن سی هزار زن و جوانان عراقی به میدان التحریر و برخی میادین استان ها در عراق و به کارگیری ظرفیت های موجود در فضای مجازی دولت حاکم در عراق را ساقط کند و نخست وزیر عراق برای اهدافی بزرگتر از سمت خود استعفا داد.

رئیس دستگاه دیپماسی کشورمان ادامه داد: مقام غربی مدعی بود که در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده است، چنین فرصت بزرگی را آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خود می بینند و امیدوار هستند که بتوانند به اهداف خودشان در این رابطه دست پیدا کنند.

دخالت‌های خارجی در هشت هفته گذشته در اوج قرار داشت

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هشت هفته گذشته دخالت‌های خارجی در اوج خود قرار داشت، افزود: ما در دستگاه دیپلماسی به طور مستمر با همسایگانی که تروریسم از آن کشورها به سمت ایران هدایت می‌شد، در تماس بودیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در غائله زاهدان که جزئیات آن در اختیار شما هست، در مشکلاتی که در امنیت برخی از استان‌های غربی ما پیش آمد و به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند؛ سلاح های اسرائیلی و آمریکایی آمریکایی وارد کشور شد.

وی ادامه داد:ما در هشت هفته گذشته در دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست های متعددی را داشتییم و تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد.

وی با یادآوری اینکه تروریست ها از ۷۶ نقطه علیه امنیت استان های غربی از خاک اقلیم شمال عراق اقدام کرده بودند، اظهار داشت: دور مرکزی عراق متعهد شد که این گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کنند و توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند؛ گفتگوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد و طبعاً زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و تضمین کنند امنیت این مرزها را تضمین کنند نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی ها به داخل کشورمان برخورد کنیم نیست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.

امیرعبداللهیان افزود: ما هم در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفتگوها و مذاکرات مان با مقامات کشور دوست و برادر برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست ها درک درستی از تحولات ایران نداشتند

وزیر امور خارجه در ادامه به دخالت های غربی ها در امور داخلی ایران در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در تماس های خودم با مقامات کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد در محکومیت قوی اظهار نظرات سیاسی برخی از این مقامات و مقامات آمریکایی به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم منعکس کردیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها در درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند؛ برخی از مقامات در این کشورها تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را در این رابطه اصلاح کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه‌های دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران و در دل و روح هر ایرانی وجود دارد؛ مقام معظم رهبری هم همواره با حساسیت و دقت به همه ما رعایت دقیق آن را در سایر در همه سطوح در جامعه متذکر می‌شوند.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به صراحت گفتم پلیس در ایران با صبری راهبردهای، خویشتنداری کرد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: در خصوص وقایع اخیر کمیته ای زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده است و جمعی از حقوقدانان، مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چهارچوب کمیته ای مستقل مسایل را پیگیری می کنند و گزارش آن را علاوه بر داخل در اختیار خارج نیز خواهیم داد.

پیام ها بین ایران و آمریکا همچنان در حال مبادله است

وزیر امور خارجه درباره گفت و گوها برای لغو تحریم ها اظهار داشت: با وجود رفتار غربی ها در هفته های اخیر، گفت و گوها با طرف آمریکایی برای رفع تحریم ها از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه ها در دستور کار داشت؛ ضمن آنکه از خطوط قرمز خود عبور نکردیم.

قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت است

مراجعات به نمایندگی های ایران کاهش نیافته بلکه شاهد رشد مراجعه ایرانیان برای انجام امور کنسولی و سفرها به ایران هستیم؛ به زودی قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت در دستور کار داریم و امیدواریم ایرانیان برای آبادی بیشتر سرزمین مادری خود تلاش کنند.

منبع: ایرنا

429007