استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه ارومیه صحت ندارد/ افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه تا پایان سال

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: ادعای خشکاندن دریاچه ارومیه برای استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه صحت ندارد.
تصویر استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه ارومیه صحت ندارد/ افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه تا پایان سال

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی عیسی زاده با اشاره به اینکه انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پیشنهاد نمایندگان استان بود، گفت: متاسفانه این پیشنهاد مورد مخالفت کارشناسان غیر بومی حاضر در ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ درصد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از طریق سد میاندوآب تامین می‌شود گفت: سهم آذربایجان شرقی از تامین آب مورد نیاز دریاچه ۱۲ درصد است و ۲۰ درصد نیز با بهره‌برداری از تونل انتقال آب تامین خواهد شد.

رئیس کمسیون اجتماعی مجلس افزود: رفع مشکلات بوجود آمده در تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال طی مراحل پایانی است و این تونل تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

عیسی زاده با بیان اینکه، ادعای خشکاندن دریاچه ارومیه برای استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه صحت ندارد، گفت: طوفان‌های نمکی موجب تخلیه استان‌های همجوار خواهد شد. لذا هیچ دلیلی برای خشکاندن دریاچه ارومیه برای استخراج لیتیوم وجود ندارد و این ادعا را تکذیب می‌کنم.

وی تاکید کرد: تمامی نمایندگان استان و دولت سعی در احیای دریاچه ارومیه دارند و در تلاش هستند تا از خشک شدن کامل آن جلوگیری کنند تا مردم با تبعات سنگین آن متضرر نشوند.

منبع: ایلنا

428959