اتهام‌زنی جدید آمریکا به ایران درباره حمله به یک نفتکش

سازمان تروریستی سنت‌کام با انتشار گزارشی مدعی شده ایران مسئول حمله به نفتکش میلیاردر صهیونیست در دریای عمان بوده است.
تصویر اتهام‌زنی جدید آمریکا به ایران درباره حمله به یک نفتکش

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی ایران را مسئول حمله به نفتکش میلیاردر صهیونیست در دریای عمان معرفی کرده است.

سازمان تروریستی سنت‌کام در این گزارش مدعی شده تجزیه و تحلیل بخش‌های باقی‌مانده از حمله پهپادی به یک نفت‌کش در سواحل عمان تأیید می‌کند که پهپاد مذکور ایرانی بوده است.

سنت‌کام مدعی شده نیروی دریایی آمریکا دو تکنسین را برای ارزیابی خسارت وارد آمده به نفتکش آسیب‌دیده و تجزیه و تحلیل خرابه‌های آن اعزام کرده است.

سنت‌کام مدعی شده پهپادی که به این شناور برخورد کرده پهپاد-۱۳۶ بوده است.

هفته گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در بیانیه‌ای این حمله را به ایران ربط داده و گفته بود: «ما به شدیدترین لحن حمله مورخ ۱۵ نوامبر به نفتکش موسوم به ام وی پاسیفیک زیرکان که در سواحل عمان در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی بود را محکوم می‌کنیم.»

وی در ادامه مدعی شده است: «بعد از بررسی اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران احتمالاً این حمله را با استفاده از یک پهپاد انجام داده است... هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد. این جدیدترین الگو برای چنین اقداماتی [از سوی ایران] و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در سطحی گسترده‌تر است.»

ادعای مقام‌های آمریکایی همنوا با ادعای کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی است که چهارشنبه گذشته نخستین منبعی بود که به نقل از مقام‌های نظامی ناشناس این رژیم ادعا کرده بود که ایران عامل حمله به نفتکش میلیاردر صهیونیست است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» چهارشنبه (۱۶ نوامبر، ۲۵ آبان) به نقل از یک مقام ادعا کرد نفتکش مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی با یک پهپاد حامل بمب در سواحل عمان هدف حمله قرار گرفت.

طبق این گزارش، این مقام دفاعی ناشناس مستقر در غرب آسیا گفت این حمله سه‌شنبه شب در سواحل عمان رخ داد. مقام مذکور، نفتکش مورد حمله را «Pacific Zircon» با پرچم لیبریا شناسایی کرد. این نفتکش تحت مدیریت «کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی» Eastern Pacific Shipping شرکت مستقر در سنگاپور متعلق به عیدان عوفر میلیاردر صهیونیست، فعالیت می‌کند.

شرکت مالک نفتکش «پاسیفیک زیرکن» در خبری تکمیلی ادعا کرد این نفتکش در سواحل عمان مورد اصابت پرتابه قرار گرفته و بخش انتهایی آن بر اثر انفجار آسیب دیده اما خدمه آسیبی ندیده‌اند و هیچ آلودگی نفتی در آب وجود ندارد.

طبق اعلام MarineTraffic سایت ردیابی کشتی‌ها، این نفتکش که گفته می‌شود حامل گازوئیل بوده، آخرین بار صبح دوشنبه در سواحل لیوا عمان دیده شد، عصر دوشنبه صحار عمان را به مقصد بندر بوئنوس آیرس آرژانتین ترک کرد. به گزارش بلومبرگ، نفتکش مذکور آخرین بار سه‌شنبه موقعیت خود را نزدیک خلیج عمان اعلام کرد.

ادعاهای آمریکا بخشی از جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران است که از زمان شروع اغتشاشات شدت گرفته است. آمریکا و کشورهای غربی دیگر از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب فضای آشوب در ایران را از طریق تنفس مصنوعی زنده نگاه دارند.

بخشی از رفتار آمریکا و کشورهای غربی در تلاش آنها برای تحت فشار قرار دادن ایران به عنوان بخشی از مذاکرات رفع تحریم‌های وین ریشه دارد.

این گفت‌وگوها از چند ماه پیش به دلیل عدم آمادگی آمریکا برای کنار گذاشتن نقض تعهداتش در برجام و آغاز به اجرای این توافق هسته‌ای متوقف شده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

428869