اهمیت و چالش های صنعت تجهیزات پزشکی

تصویر اهمیت و چالش های صنعت تجهیزات پزشکی

به گزارش سایت خبری پرسون، شقایق مقیمی در یادداشتی نوشت: امروزه مقوله بهداشت و درمان از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت زندگی بشر به حساب می آید که با نگاهی به تاریخ انسان از دوره غارنشینی تا کنون، تاثیر مستقیم آن در مهمترین دغدغه بشر که همانا حفظ بقا است بر کسی پوشیده نیست.

پیشرفت دانش پزشکی و رشد چشمگیر تکنولوژی و فناوری های مرتبط با آن در قرن اخیر سرعتی غیر قابل مقایسه با سده های پیشین داشته که این مهم منجر به سهل العلاج شدن بیماری هایی گردیده که روزی تهدید کننده حیات گونه بشر بوده است.

جدا از پیشرفت روزافزون علم پزشکی، گسترش دانش در دیگر حوزه ها که کمک شایانی به ابداع و اختراع تجهیزات مرتبط با این رشته داشته است را نمیتوان نادیده گرفت، حال آنکه اهمیت به روز بودن تجهیزات پزشکی نیز کم از دانش آن نیست.

به رغم رقابت قابل توجه در دنیا بر سر بهره مندی از مراکز درمانی مجهز و کارآمد، در کشور هایی نظیر کشور عزیزمان علیرغم وجود پزشکان، جراحان و کادر درمانی حاذق،متغیر های متعددی بر این بازار تاثیر گذار هستند که تاثیر مستقیم آن بر بیمار و فرایند درمان انکار ناپذیر است.

این متغیر ها خاستگاه های مختلفی همچون خاستگاه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... دارند که برخی از آنها نقش پر رنگ تری را در این زمینه ایفا میکنند. به طور مثال در بعد فرهنگی، با توجه به حضور طب سنتی در سپهر علم و تاریخ طبابت مردم این سرزمین بخشی از جامعه تا مرحله حاد شدن یک بیماری، درمان علمی را جز خطوط اول درمانی مورد توجه قرار نمیدهند، لذا عدم مراجعه برای ارزیابی دوره‌ای سلامت و یا طی مراحل ابتدایی درمان، موجب رونق نگرفتن بازار تجهیزات حوزه مربوطه و در نتیجه عدم تمایل به سرمایه گذاری بخش خصوصی یا دولتی و نهایتا به روز نبودن متد های درمانی در ان زمینه میگردد.

از دیگر عوامل موثر بر بازار تجهیزات حوزه درمان و سلامت ، سیاست های داخلی و خارجی دولت هاست، که به دلیل نوسانات سیاسی دهه اخیر، بازار این تجهیزات به کرات شاهد تاثیرات و آسیب های عدیده ای بوده است. همچنین علیرغم ادعای سیاست مداران خارجی مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، این حوزه در ایران به طور غیر مستقیم دستخوش تحریم های ظالمانه تحمیلی بوده است. بعضا شرکت هایی که عمده بازار هدفشان آمریکا و اروپا هستند برای حفظ منافع و بازار خود در ان کشورها از همکاری با شرکت ها و مراکز ایرانی امتناع ورزیده که این امر در برخی موارد باتوجه به استراتژیک بودن کالای مورد تعامل، به طور جدی بازار تجهیزات پزشکی کشور را متاثر کرده است، حال آنکه در برخی موارد که اقدامی جهت راه اندازی خط تولید کالایی صورت میگرفته، مجددا به دلیل نیاز به مواد اولیه وارداتی و یا انتقال تکنولوژی تولید از مشکلات صدرالذکر مصون نبوده ایم. ناگفته نماند که در برخی موارد پس از گذشت از سد های کمپانی های خارجی، چالش های اصلی جهت اخذ مجوز واردات مانع امکان ثبت کالا و واردات آن گردیده است.

اما به زعم نگارنده مساله اصلی صنعت تجهیزات پزشکی کشور گردش مالی کند آن میباشد. به عنوان مثال با توجه به عدم امکان استفاده از تراکنش و تعاملات مرسوم مالی بین المللی برای کشورمان تنها راه خرید محصول از اغلب کمپانی های خارجی ، خرید به صورت نقدی میباشد، در بهترین حالت اخذ کد تخصیص ارز و فرآیند ثبت سفارش، از تاریخ ثبت تا ورود کالا به انبار 3ماه زمان خواهد برد. همچنین با در نظر گرفتن شرایط مطلوب (بطوریکه به محض صدور قبض انبار ،کالا ظرف مدت یک هفته به فروش برسد)، از زمان تحویل تا تسویه مالی به صورت میانگین 9 ماه زمان در مراکز دولتی نیاز خواهد بود، لازم به ذکر است در مورد مراکز خصوصی نیز به دلیل اینکه منبع عمده درآمد این مراکز از محل بیمه ها خواهد بود تفاوت محسوسی در موعد زمان پرداخت حاصل نمیگردد. بنابر این گردش مالی یک قلم کالا به طور میانگین 12 ماه زمان نیاز دارد، که عملا با در نظر گرفتن نوسانات ارزی و اقتصادی در بازه زمانی یکساله، سود حاصله از کالا مستهلک گردیده، حال آنکه هزینه های جاری اداره یک کسب و کار مانند نیروی انسانی، مالیات، اجاره و ... به صورت نقدی در همین بازه زمانی یکساله پرداخت شده است. لذا در کشوری که ظرفیت علمی در بالاترین درجه در مقایسه با کشورهای همتراز وجود دارد (با وجود تحریم های اقتصادی و سیاسی ظالمانه کشورهای قدرت طلب، کماکان در صنعت پزشکی از کشورهای قوی این عرصه محسوب میگردیم)، بدلیل عدم بهره مندی از تجهیزات به روز دنیا ، جز ایجاد دست انداز در مسیر رشد روز افزون این صنعت،خروجی دیگری نخواهد داشت حال آنکه،بارها در مسیر پر پیچ و خم اقتصاد پر چالش کشور، ثابت کرده ایم که در شرایط دشوار موجبات بالندگی و پیشرفت را رقم زده‌ایم. لذا تردیدی نخواهد بود که این بار نیز نه تنها تحریم های تحمیلی، که چالش های اقتصادی را نیز پشت سر خواهیم گذاشت و ماحصل دشواری های فعلی رشد و اعتلای تولیدات داخلی میهن عزیزمان خواهد بود

418802