واکنش کرملین به جنجال آمریکایی‌ها درباره تولید پهپاد ایرانی در خاک روسیه

سخنگوی کرملین در واکنش به ادعای «واشنگتن‌پست» مبنی بر قرارداد ایران و روسیه برای تولید پهپاد گفت: «نمی‌دانم این اطلاعات را از کجا درمی‌آورند».
تصویر واکنش کرملین به جنجال آمریکایی‌ها درباره تولید پهپاد ایرانی در خاک روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) تأکید کرد که رسانه‌های غربی باید در خصوص اطلاعات منتشر کرده مبنی بر طرح ایران و روسیه برای تولید مشترک پهپاد شفاف‌سازی کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، پیش از این روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از داده‌های اطلاعاتی ایالات متحده و همپیمانانش مدعی شده بود که مسکو با تهران در خصوص تولید پهپادهای جنگی در روسیه موافقت کرده بود.

پسکوف در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این خصوص گفت: «خیر، به هیچ وجه. من نمی‌دانم واشنگتن‌پشت این اطلاعات را از کجا آورده است. باید با خودشان تماس بگیرید».

روز گذشته (یکشنبه)، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از سه مقام آگاه مدعی شد که توافق ساخت پهپادهای ایران در خاک روسیه، اوایل ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) مورد مذاکره طرفین قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده است که مقام‌های ایرانی بر این باورند که با تولید پهپاد در خاک روسیه می‌توانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. ادعایی که ایران و روسیه آن را رد کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین بر مخالفت با جنگ تأکید کرده بود و حتی در این خصوص نیز امیرعبداللهیان دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همتای روسش بود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران سلاحی برای روسیه به منظور استفاده در اوکراین ارسال نکرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیراً در اظهارنظر درباره تحولات اوکراین با تأکید بر اینکه «ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش‌بس تلاش می‌کنیم»، یادآور شد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.

منبع: فارس

418680