سایه جنگ هسته ای بر جهان

روسیه هفته گذشته حمله موشکی بزرگی را علیه اوکراین ترتیب داد و در این حمله حداقل یک موشک خا ۵۵ مورد استفاده قرار گرفت که در اصل برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است.

تصویر سایه جنگ هسته ای بر جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، مرکز ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین در این باره اعلام کرد: «روس‌ها حداقل یک موشک از زرادخانه هسته‌ای خود بیرون آورده و کلاهک هسته‌ای آن را باز و به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند.»

این موشک‌ها در اطراف کیف هدف پدافند قرار گرفت و تصویر زیر لاشه‌ای است که اوکراینی‌ها از آن به نمایش گذاشته‌اند. از آنجا که موشک هدف قرار گرفته مجهز به کلاهک هسته‌ای و حتی کلاهک متعارف جنگی نبود، به احتمال زیاد برای فریب دادن و درگیر کردن پدافند به این شکل شلیک شده است.

البته در این میان بسیاری شلیک موشک خا ۵۵ را هشداری هسته‌ای از سوی روسیه به کشورهای غربی درگیر جنگ اوکراین می‌دانند.

موشک کروز خا ۵۵ اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی در ارتش اتحاد جماهیر شوروی طراحی و از سال ۱۹۸۳ عملیاتی شد. از بازی‌های عجیب روزگار است که این موشک در آن دوران در اوکراین تولید می‌شد و امروز علیه همین کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خا ۵۵ در اصل پاسخ شوروی سابق به موشک کروز تاماهاوک آمریکا بود با این تفاوت که بر خلاف موشک آمریکایی که از سطح و زیردریایی پرتاب می‌شد، هواپرتاب بود. با این حال این موشک از بسیاری جهات شبیه به تاماهاوک است.

پس از فروپاشی شوروی زرادخانه موشک‌های خا ۵۵ به روسیه رسید. البته بیش از ۱۶۰۰ موشک در اوکراین باقی مانده بود که آن‌ها نیز در اواخر سال ۱۹۹۰ از این کشور خارج شدند.

این موشک برای حمل سر جنگی هسته‌ای با قدرت تخریب ۵۰ کیلوتن طراحی شده است. در برخی منابع قدرت تخریب کلاهک اتمی این موشک را تا ۲۰۰ کیلوتن نیز ذکر کرده‌اند.

منبع: ایرنا

418527