محیط زیست:

ترجیح می‌دهیم از هزینه‌های نگهداری پیروز بکاهیم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست سخنان نقل‌شده از قول خود را درخصوص پیروز، توله یوز ایران، تکذیب کرد.
تصویر ترجیح می‌دهیم از هزینه‌های نگهداری پیروز بکاهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تمام تلاش این معاونت این است که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی بتوانیم زیستگاه‌های زادآور یوزپلنگ آسیایی را در سطح کشور تقویت کنیم و بر این باور هستیم که حفاظت از زیستگاه نقش بسیار مؤثری در نگهداری و حفظ گونه دارد.

وی گفت: در روزهای گذشته خبری به‌نقل از اینجانب در رسانه‌ها مطرح شده است که سازمان حفاظت محیط زیست هزینه‌های نگهداری از پیروز توله‌یوز مستقر در پردیسان را ندارد، در حالی که این خبر از اساس غلط است و تکذیب می‌شود و خبر صحیح این است که سازمان ترجیح می‌دهد از هزینه‌های نگهداری پیروز بکاهد و به هزینه‌های حفاظت از یوز در طبیعت بیفزاید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پیروز تحت نظارت دامپزشکان ایرانی و خارجی و با روش‌های اصولی نگهداری می‌شود و تاکنون هیچ کمبودی در خصوص تغذیه این گونه نبوده است و به‌امید خدا در اوایل سال آتی در صورت تأیید کارشناسان به سایت تکثیر در اسارت توران منتقل و کنار باقی یوزها نگهداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان هیچ‌گاه از زیر بار هزینه‌های این گونه شانه خالی نکرده است و تا حد توان برای بقای این گونه تلاش می‌کند لیکن اولویت حفاظت از زیستگاه یوز و جمعیت وحشی آن است.

اکبری خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری هم برنامه‌هایی برای احیای زیستگاه یوزپلنگ آسیایی دیده شده است و در تلاش هستیم با کمک و حمایت‌های صندوق ملی محیط زیست، زیستگاه‌های توران و میاندشت را در دو استان سمنان و خراسان شمالی تقویت کنیم.

منبع: تسنیم

418511