جزئیات مدیریت ۱۰هزارمگاواتی بار در اوج پیک مصرف برق تابستان ۱۴۰۱

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در مجموع در روزهای اوج مصرف برق تابستان حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات، مدیریت مصرف برق در کشور داشتیم.
تصویر جزئیات مدیریت ۱۰هزارمگاواتی بار در اوج پیک مصرف برق تابستان ۱۴۰۱

به گزارش سایت خبری پرسون، حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اظهار داشت: برای مدیریت تأمین برق تابستان 1401، چند اتفاق خوب رقم خورد؛ یکی آنکه شخص وزیر محترم نیرو محوریت مدیریت کار را در حوزه تولید و انتقال و توزیع، به‌عهده گرفت و در تمام شرایط آماده‌سازی برای پیک 1401، به‌طور مستمر در جریان امور قرار گرفتند تا آنچه باید، در زمان مقرر انجام گیرد.

وی افزود: تمامی نیروگاه‌های کشور قبل از شروع پیک، تعمیرات و اورهال اساسی را پشت‌سر گذاشتند و میزان ظرفیت نیروگاهی که پیش‌بینی شده بود به‌منظور افزایش ظرفیت تولید به مدار بهره‌برداری وارد شود، وارد مدار تولید شد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه "برنامه‌ریزی مشخص و مدون، شاخصه مدیریت تأمین برق تابستان 1401 بود"، گفت: یک برنامه‌ریزی مدونی در هفته‌های اول قبل از شروع پیک تدوین شد که چه‌کنیم تا از حداکثر ظرفیت صنایع، کشاورزی، خانگی و بخش‌های مختلف مصرف استفاده کنیم تا مدیریت بهینه در بخش مصرف برق داشته باشیم؛ ازاین‌رو، تقسیم‌بندی شد که چه‌میزان صنعت باید مدیریت مصرف داشته باشد و سهم بخش‌های دیگر از جمله بخش کشاورزی و... چه‌مقدار است.

وی ادامه داد: این‌که به اهداف مدیریت بار در شرایط ناترازی تأمین برق تابستان 1401 رسیدیم، ناشی از اجرای برنامه جامعی بود که حتی استانداران هم در جلسه‌ای، با شرایط تابستان آشنا شدند و در مقام اجرا کمک‌رسان توانیر و وزارت نیرو بودند؛ درواقع یک همدلی جامعی در سطح کشور در صنعت برق اتفاق افتاد و با تقسیم کار خوبی که صورت گرفت، توانستیم بخش صنعت را از طریق وزارت صمت و بخش کشاورزی را از طریق وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مربوطه، همراه کنیم.

پیرپیران با ابراز اینکه "پیک امسال از 15 خردادماه شروع شده بود و از همان ابتدای پیک، مدیران، برنامه‌ها و وظایف خود را یک‌به‌یک می‌دانستند"، گفت: در بخش توزیع که مدیریت، کنترل بار و جابه‌جایی بار به‌صورت جزءبه‌جز کنار هم قرار می‌گیرد تا به عدد بزرگی در مدیریت مصرف برسیم، بسیار کارها با دقت، بر اساس یک برنامه مشخص و مدون و با همکاری و همدلی مثال‌زدنی انجام گرفت و نتیجه آن، این بود که تابستان در بخش خانگی هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم.

وی افزود: برنامه این بود که در سه دوره شروع پیک، از 15 خرداد تا 15 تیر، از نیمه تیرماه تا 15 مرداد و از نیمه مرداد تا 15 شهریور، سهمیه‌ای برای هر استان برای مدیریت و جابه‌جایی بار مشخص شده بود.

* تحقق مدیریت بار 2200مگاواتی در بخش صنایع کوچک

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان کرد: این‌که می‌گویند در تابستان صنعت خاموش شد، گفته درستی نیست؛ چرا که از خود صنعتگر هم اگر سؤال شود، بار صنعت جابه‌جا شد، اما خاموشی برنامه‌ریزی‌نشده برای صنایع در تابستان 1401 نداشتیم.

وی ادامه داد: طبق برنامه جامع، قرار بود تا 2500 مگاوات در بخش صنایع کوچک که در شهرک‌های صنعتی و خارج از شهرک‌ها قرار دارند، مدیریت بار را داشته باشیم؛ که در اکثر روزها، متناسب با نیاز، تا 2200 مگاوات مدیریت بار صنایع را داشتیم.

پیرپیران با اعلام اینکه "صنایع حداکثر یک‌روز در هفته از 11 صبح تا 11 شب، باید بار مصرف را جابه‌جا می‌کردند"، گفت: این موضوع متناسب با شرایط مصرف کشور صورت می‌گرفت، این 12 ساعت همکاری سقف همکاری‌های هفتگی بود و شاید زمان کمتری برای جابه‌جایی بار صنایع اعمال می‌شد که این میزان در جلسات هفتگی مدیران، تعیین می‌شد و مورد اعلام قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: بخش دوم همکاری ما، بخش کشاورزی بود که در این برنامه دیده بودیم از ساعت 11 صبح تا 6 بعدازظهر حداکثر 5 ساعت همکاری بخش کشاورزی را داشته باشیم که در قالب دو نوبت 11 صبح تا 16 و از 13 تا 18 تقسیم‌بندی می‌شد.

* تحقق 2300مگاوات مدیریت بار در بخش کشاورزی

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: 2500 مگاوات میزان همکاری مدیریت بار از سوی بخش کشاورزی پیش‌بینی شده بود که تا 2300 مگاوات هم در برخی روزها، همکاری بخش کشاورزی را داشتیم و بعضاً این برنامه، روی کنتورهای هوشمندِ نصب‌شده، تنظیم می‌شد.

وی افزود: هم صنعت می‌دانست چه‌میزان و چه‌زمانی جابه‌جایی بار باید داشته باشد و هم کشاورزان؛ و خارج از برنامه‌های تعیین و اعلام شده، به‌هیچ‌وجه هیچ‌گونه خاموشی به صنعت و کشاورزی داده نشد.

* همکاری 700مگاواتی ادارات در مدیریت مصرف برق

پیرپیران با بیان اینکه "در حوزه ادارات هم برنامه تدوین‌شده و مشخص برای مدیریت بار و صرفه‌جویی داشتیم"، گفت: قرار بر این بود ادارات هم نسبت به سال قبل، 30 درصد کاهش مصرف برق داشته باشند و از ساعت 13 که طبق مصوبه دولت، پایان ساعت اداری بود، باید 60 درصد مصرف برق را نسبت به مصرف روز کاهش می‌دادند که اجرای این برنامه، در مرکز پایش برق به‌طور مستمر رصد می‌شد.

وی تصریح کرد: در خلال اجرای این برنامه، ناچار به قطع برق برخی اداراتی شدیم که برنامه اعلام‌شده را رعایت نمی‌کردند؛ اما آرام آرام در خلال اجرای این برنامه با همکاری استانداران، ادارات رفته رفته به‌سمت اجرای درست این برنامه حرکت کردند و در مجموع با اجرای این برنامه در بخش اداری کشور، حدود 700 مگاوات در برخی روزها همکاری ادارات را داشتیم.

* استفاده از ظرفیت عملی 400مگاواتی با دیزل ژنراتور اماکن عمومی و خصوصی

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان کرد: در خیلی از ادارات و مکان‌های نظامی و کارخانه‌جات بزرگ، دیزل ژنراتور وجود دارد که طبق یک تفاهم‌نامه‌ای در زمان‌های نیاز، از 2 بعدازظهر تا 6 عصر، از این ظرفیت استفاده شد و تاحدود 400 مگاوات از این محل همکاری داشتیم.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف در بخش خانگی با مشوق‌هایی ایجاد شده بود تا اگر مشترکان در دوره 4ماهه گرم الگوی مصرف را رعایت کنند، و مصرف آنها نسبت به مصرف سال گذشته کاهش یابد، به‌میزان کاهشی که نسبت به الگو داشته‌اند، هر کیلووات‌ساعت 500 تومان دریافت می‌کردند که 40 درصد مشترکین شامل این مشوق‌ها شدند.

* مدیریت مصرف 1200مگاواتی در بخش خانگی و تجاری

پیرپیران با اعلام اینکه با همکاری‌ای که مردم داشتند 1200 مگاوات در بخش خانگی و تجاری مدیریت مصرف داشتند، گفت: در مجموع در روزهای نیاز و اوج مصرف، حدود 5600 مگاوات به‌جز بخش تجاری و خانگی، میزان همکاری صنعت، کشاورزی، اداری و دیزل ژنراتورها را داشتیم.

* جابه‌جایی بار صنایع بزرگ در زمان‌های اوج مصرف برق تا 4600 مگاوات

وی اضافه کرد: صنایع بزرگ هم طبق برنامه مشخصی همکاری با صنعت برق کشور داشتند که صنایع بزرگ هم در برخی روزها تا 4600 مگاوات همکاری داشتند و در مجموع در روزهای اوج مصرف برق تابستان حدود 10 تا 11 هزار مگاوات، مدیریت مصرف برق در کشور داشتیم.

418263