دور تازه فعالیت چهره‌های محبوب در تلویزیون

«علی فروتن» به شبکه کودک می‌رود

علی فروتن در خصوصِ شایعات مطرح شده نسبت به کدورت در میانِ فیتیله‌ای‌ها توضیحاتی داد.
تصویر «علی فروتن» به شبکه کودک می‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیر کنونی شبکه امید و سرپرست شبکه کودک در واکنش به مطالبه برخی از برندهای حوزه کودک در این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که بنای‌مان به تعامل بیشتر فعالان حوزه کودک در تلویزیون و آماده کردن فضا برای ورود افراد جدید است.

موضوع فعالیت برندهای حوزه کودک در تلویزیون مطالبه برخی از این چهره‌ها بوده که به تعبیرِ مسئول جدید این شبکه تلویزیونی، بنای‌شان به تعامل است. در عین حال علی فروتن عمو فیتیله‌ای تلویزیون از حضورش به عنوان مجری یک مسابقه کودکانه خبر می‌دهد.

چندی پیش معاون سیما در حکمی محمدصادق باطنی را با حفظ سمت در مدیریت شبکه امید به عنوان سرپرست شبکه کودک منصوب کرد. یکی از مطالبه‌های اصلیِ برنامه‌سازان و هنرمندانِ این حوزه، اختصاص بودجه لازم، جدّی گرفتن حوزه کودک در تلویزیون و استفاده از برندهای این حوزه در شبکه کودک و تقویتِ برندهای کنونی است.

باطنی مدیر کنونی شبکه امید و سرپرست شبکه کودک در واکنش به مطالبه برخی از برندهای حوزه کودک در این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که بنای‌مان به تعامل بیشتر فعالان حوزه کودک در تلویزیون و آماده کردن فضا برای ورود افراد جدید است.

شاید یکی از کسانی که در رسانه این مطالبه را مطرح کرد محمد مسلمی بود که اعتقاد داشت یکسری از برندهای این حوزه‌، سال‌ها با احوالاتِ کودکان آشنایی داشته‌اند و روانشناسی برنامه‌سازی کودک را می‌شناسند. او گفت: "شبکه کودک متعلق به ماست که 30 سال در حوزه کودک کار کردیم اما چرا ما را دعوت نکردند و از ما و امثالهم نخواستند در آن شبکه، برنامه‌سازی کنیم؟ الآن شبکه کودک داریم؟ چه‌کسی در شبکه کودک کار می‌کند؟ این شبکه متعلق به ماست. آیا برنامه‌سازان قدیمی این حوزه در شبکه کودک حضور دارند مثل خانم برومند و امثال ایشان؟ من نمی‌دانم مدیران ما چه فکرهایی می‌کنند؟ در صورتی که دغدغه‌ همیشگی‌ ما تولید برنامه برای کودکان این سرزمین است.

این نکته در حالی مطرح می‌شود که پیگیری‌ها نشان می‌دهد علی فروتن عمو فیتیله‌ای تلویزیون قرار است بعد از مدت‌ها غیبت در سیما، با اجرای مسابقه‌ای کودکانه در شبکه کودک به قابِ جعبه جادو برگردد. فیتیله‌ای‌ها قرار بود که با سریال «دوقلوها» یک بار دیگر در کنار هم قرار بگیرند و همچون سری گذشته‌اش در قالب 80 تا 100 قسمت روی آنتن شبکه دو سیما باشند.

خبرنگار ما این موضوع را از علی فروتن پیگیری کرد و او به این نکته اشاره کرد: برنامه‌ «شگفت‌انگیزان» را اجرا خواهم کرد که پیش از آن سعید شیخ‌زاده مجری آن بود و با احترام به ایشان، با حضور بنده 26 قسمت تولید شد و احتمال زیاد اول مهرماه پخش آن شروع می‌شود. این برنامه حدوداً دو ماه در پیش تولید بوده است.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا سریال «دوقلوها» که وعده‌اش داده شده بود هر سه فیتیله‌ای دوباره کنار هم هستند و به آنتن خواهد رسید اما خبری از این سریال نشد، افزود: قرار بود کار شود اما شبکه دو با تهیه‌کننده به توافق نرسیدند اما کار هنوز رد نشده است. چون دکورِ آن طراحی و ساخته شده اما فعلاً منتظرند به توافق برسند. چون یکسری مشکلات مالی با همدیگر دارند و ان‌شاءالله با حلّ مشکلات، احتمالاً این سریال در 80 قسمت تولید خواهد شد.

ضیگفت: درست است که در کارهای تئاتر بنده و آقای گلی بیشتر کنار هم بودیم و هستیم اما ما همیشه دوستان صمیمی بوده‌ایم و هستیم. زوایای نگاه و از جنسِ کارهایشان متفاوت می‌شود و اگر این قهرهای مطرح شده وجود داشت هیچ‌وقت کار در سری جدید «دوقلوها» را نمی‌پذیرفتیم.

وی تأکید کرد که این روزها بیشتر تمرکزشان رویِ کارهای تئاتری است که بتوانند کاری موزیکال و شاد برای بچه‌ها روی صحنه ببرند. هنوز سالنِ آن مشخص نشده است و در مرحله نگارش متن قرار دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای حضور در پلتفرم‌های نمایش‌خانگی دارند با نه، گفت: متأسفانه همه‌چیز مافیا شده و هرطور خودشان می‌خواهند برنامه‌سازی‌هایشان را پیش می‌برند. جای تأسف دارد که پلتفرمی رسماً برنامه کودک تولیدی ندارد. ما یکی دو پیشنهاد داده‌ایم که با نگاه آن عزیزان همخوانی ندارد چون نگاه هنری حاکم نیست و بیشتر سرمایه‌سالاری و تجاری عمل می‌کنند. هیچ برنامه شاخص کودک ندارند و انیمیشن دوبله می‌کنند و برای کودک پخش می‌کنند.

فروتن در خصوص بازی در سریال‌هایی غیر از ژانر کودک، گفت: بعد از سریال «خاتون» کاری نکردم و تماسی از سویِ سریال‌های «سلمان فارسی» و یا کارهای دیگر نشده است. درست است علاقه و دغدغه زیادی برای برنامه‌سازی و کار در حوزه کودک دارم اما در عین حال آمادگی دارم در کارهایی غیر از کودک هم حضور داشته باشم.

این برنامه‌ساز و هنرمند حوزه کودک از مدیران رسانه ملّی خواست کودک را جدّی بگیرند و به دقت و توجه به ظرافت‌های محتوایی این حوزه توجه کنند. همان کاری که در گذشته انجام می‌شد و اگر نبود برنامه‌ای مثل «فیتیله‌ای» نمی‌توانست 14 سال روی آنتن باشد. برنامه‌ای که هنوز مردم استقبال از آن استقبال می‌کنند.

عمو فیتیله‌ای‌ها یا عموهای فیتیله‌ای نام یک گروه متشکل از محمد مسلمی و حمید گلی و علی فروتن است که با هم به عنوان عموهای فیتیله‌ای در مجموعه‌های تلویزیونی و تئاترها برای کودکان نقش اصلی را اجرا می‌کردند. این گروه تاکنون چندین مجموعه تلویزیونی ساخته‌اند.

مسلمی، گلی و فروتن در سال 1364 زمانی که در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بودند، گروهی به نام گروه تئاتر "چهره‌نما" تشکیل دادند. اولین کار حرفه‌ای این گروه با نام جنگ "زنگ بیداری" برای گروه کودک شبکه یک در سال 1367 انجام شد. از آن زمان فعالیت این گروه عمدتاً به صورت اجراهای زنده در برنامه‌های کودکان در تلویزیون ایران بوده‌است، اگر چه اجراهای زنده دیگری نیز به صورت سیّار داشته‌اند، از جمله در اردوگاه‌های افغانستان.

در فروردین ماه 1381 گروه تئاتر «چهره‌نما» که «علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی» اعضای آن بودند، تصمیم گرفتند که از تجربیات خود استفاده و برنامه‌ای درست کنند که صبح‌ها از شبکه‌دو سیما پخش شده و مخصوص کودکان باشد.این برنامه از فروردین 1381 تا اسفند 1389 ادامه داشت و چند ماه پس از جدایی مجید قناد این برنامه در بهمن 1389 متوقف شد و همکاری ناموفقی با مجید قناد داشت.

سال‌های 1386، 1387، 1388 و 1389 پرکارترین، محبوب‌ترین و پراهمیت‌ترین سال‌های فعالیت این گروه بود. پس از 3 ماه تعطیلی این برنامه، دوباره فیتیله‌ای‌ها با برنامه‌ای با اسم "فیتیله 2" که جمعه شب‌ها ساعت 21 پخش می‌شد به تلویزیون و شبکه 2 بازگشتند.

"فیتیله 2" با حضور «محمد مسلمی»، «حمید گلی» و «علی فروتن» اجرا شد و از خردادماه 1390 جمعه شب‌ها ساعت 21 پخش می‌شد؛ این برنامه هم در سال 1391 به کار خود پایان داد؛ اما برای نوروز 1392 دوباره فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون آمدند و با برنامه «فیتیله، عیدا تعطیله» شروع به کار کردند. این‌بار این برنامه به جای ساعت 21، ساعت 14 پخش می‌شد و محمود شهریاری مجری این برنامه بود. در اواسط سال 1392 مهرداد نظام آبادی مجری‌گری این برنامه را برعهده گرفت و تا 15 آبان 1394 برنامه "فیتیله"، به‌طور رسمی ادامه داشت، اما آنها در روز جمعه، 15 آبان 1394 آنها در اجرای نمایشی به نام هتل فیتیله‌ای مرتکب اشتباهی شدند که با اعتراض آذری‌زبانان کشور روبرو و برنامه آنها تعطیل شد.

منبع: تسنیم

417707