سفارت ایران:

تهران آماده ارسال سوخت به لبنان است

یک رسانه لبنانی به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اعلام کرد که در صورت درخواست مقامات بیروت، نفت کش های ایرانی طی یک الی دو هفته آماده حرکت به سوی لبنان خواهند بود.
تصویر تهران آماده ارسال سوخت به لبنان است

به گزارش سایت خبری پرسون، شبکه المنار به نقل از یک مسئول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اعلام کرد که نفتکش های ایرانی حامل سوخت آماده هستند که طی یک الی دو هفته به سوی لبنان حرکت کنند و در بندری که طرف لبنانی مشخص کند، پهلو بگیرند.

این مسئول اعلام کرده که بر اساس توافق انجام شده با "نجیب میقاتی"، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و "ولید فیاض"، وزیر انرژی این کشور، هیات لبنانی در تهران درخصوص سه موضوع با وزارت نیرو و نفت ایران در حال رایزنی هستند (این هیات لبنانی از شنبه گذشته در تهران حضور دارد و در حال رایزنی با وزارتخانه های مربوطه می باشد).
وی گفت که این سه موضوع عبارتند از کمک به لبنان در زمینه سوخت، اصلاح و تعمیر شبکه های برق و ساخت نیروگاه های تولید برق در این کشور.
سال گذشته بازرگانان لبنانی پنج کشتی، سوخت خریداری شده از ایران را به لبنان (از طریق بنادر سوریه) حمل کردند.
پیش از این سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در یک سخنرانی به مناسبت اربعین حسینی (ع) درباره کمک پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به لبنان برای حل بحران سوخت در این کشور گفت: برادران در جمهوری اسلامی ایران وعده کمک به لبنان داده اند و یک هیات وزارت انرژی و آب لبنان در آینده نزدیک به تهران سفر کرده و درباره پرونده کمک ایران بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
همچنین "ناصر کنعانی"، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری اخیر خود در مورد سفر هیاتی از لبنان به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت لبنان روابط دوستانه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی به ویژه در دو سال اخیر در کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان در حوزه انرژی نیز نقش سازنده خود را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در همه چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه خود با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌ وگوها صورت می‌گیرد و گفت‌ وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوط به حوزه انرژی لبنان انجام داده است. حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آن‌ها و کمک به رفع مشکلات اقتصادی کشورهای دوست در منطقه بخشی از سیاست رسمی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و در ارتباط با لبنان هم همین موضوع صدق می‌کند و گفتگوهای میان دو کشور در سطوح مختلف انجام شده است.
کنعانی تاکید کرد: در جریان دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات و وزیر مربوطه لبنان، گفت‌وگوهایی صورت گرفته است و ایران اعلام آمادگی کرده است که بتواند در چارچوب گفتگوهای فنی و اقتصادی دو کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت‌ وگوها ادامه دارد و جمهوری اسلامی متناسب با ظرفیت خود و متناسب با وضعیت لبنان و همچنین ظرفیت‌های تکنیکی در این کشور آمادگی دارد که به رفع مشکلات لبنان در چارچوب منافع و مصلحت دوجانبه کمک کند و این سیاست کلی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و با مذاکرات میان دو کشور انشالله زمینه برای کمک در حوزه اقتصادی به لبنان بیش از گذشته فراهم می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت در حوزه برق، در قالب بسته در حال مذاکره است. بنابراین موضوع رایگان موضوعیت ندارد بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و با توجه به مذاکرات جاری و پیشرو میان دو کشور امیدوار هستیم زمینه کمک موثر جمهوری اسلامی برای رفع بخشی از نیازها و مشکلات ملت لبنان را فراهم کند.
پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان مدعی شده بود که این کار، راه حل پایداری برای حل بحران انرژی لبنان نیست! و این در حالی است که آمریکا در چند دهه اخیر به جز جنایت و ایجاد مشکل در حق مردم لبنان کاری برای آنها نکرده است،

417421