نشر حجاب باید ایجابی باشد، نه سلبی

چرایی و چگونگی ماجرای تلخ فوت این دختر 22 ساله سقزی که همراه با خانواده برای تفریح به تهران سفر کرده بود، این روز‌ها به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است.
تصویر نشر حجاب باید ایجابی باشد، نه سلبی

به گزارش سایت خبری پرسون، بررسی ابعاد جامعه‌شناختی ماجرای مرگ مهسا امینی در گفت‌وگو با دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس اصولگرا جان باختن مهسا امینی بعد از ماجرای دستگیری او توسط ماموران گشت ارشاد تهران در سه‌شنبه (22 شهریور) همچنان در کانون توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دارد.


درباره ابعاد ماجرای مهسا امینی و تبعات سیاسی و اجتماعی عماد افروغ می‌گوید: «در ابتدای امر این حادثه را که منجر به جان باختن مرحومه مهسا امینی شد بسیار دردناک می‌دانم. بر این باور هستم این اتفاق به هر دلیل و علتی، اعم از بیماری پیشینی متوفی -البته حسب تشخیص نظام پزشکی، که باید منتظر ماند- یا هر دلیل و علت دیگری باشد، چیزی از مسئولیت عذرخواهی کم نمی‌کند.

واقعیت امر این است که هر جا اِعمال قدرتی صورت بگیرد، اعمال‌کننده آن در قبال اقدام عملی یا بی عملی‌هایش مسئول مستقیم است. قدرت رابطه‌ای بین دو طرف «الف» و «ب» است. الفی که اعمال قدرت می‌کند، باید پاسخ‌گوی اِعمال قدرت خود باشد. در طرف دیگر ماجرا، جامعه مدنی یا عرصه عمومی، اگر در سطحی بسیار گسترده واکنش نشان داده - فارغ از این‌که محتوای آن مورد تایید یا رد باشد- امری طبیعی و روا است. این حجم گسترده از واکنش‌ها نشان می‌دهد که جامعه در این حوزه سوال و دغدغه دارد.»


این استاد دانشگاه در ادامه پیرامون پاسخ‌گویی درباب ماجرای مهسا امینی تصریح می‌کند: «با توجه به حوزه مطالعاتی و رویکرد خود نسبت به آسیب‌های اجتماعی، بعد از شنیدن ماجرای مهسا امینی، امیدوار بودم که این رخداد منجر به جان باختن مرحومه نشود. چیزی شبیه این اتفاق و البته آشکارتر و علنی‌تر و بدون، اما و اگر در ماجرای جرج فلوید در آمریکا به وقوع پیوست و شاهد بودیم که چه موج عظیمی از اعتراضات در این کشور رخ داد.

در خصوص مهسا امینی جای بسی خرسندی است که نهاد‌های حاکمیتی و مسئولین ما وارد این قضیه شده‌اند و ظاهرا کمیته‌های تحقیق و بررسی متعددی تشکیل شده است. این امر وجه مثبت قضیه است و باید دید چه گزارشی در نهایت منتشر خواهد شد. اما باید امیدوار بود که گزارش نهایی صرفا به ابعاد عینی و فیزیکی ماجرا نپردازد، بلکه وجوه مرتبط دیگر ماجرا همانند ابعاد روانشناختی، روانشناختی اجتماعی و اجتماعی در سطح کلان نیز مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه در نظام قضایی ما توجه به ابعاد زمینه ای، محیطی و اجتماعی مسائل چندان مورد اعتنا نیست. اساسا باید توجه داشت که در ماجرای مهسا امینی صرفا یک حادثه فیزیکی رخ نداده است.»


مصوبات سه‌گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف پلیس را در بحث عفاف و حجاب مشخص کرده است.

417403