زیر فشار سیاسی هستم | همکاری با ایران ثمربخش نبود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، اجرایی شدن برجام به جمع‌بندی درباره مسائل مستقل از برجام کمک خواهد کرد.
تصویر زیر فشار سیاسی هستم | همکاری با ایران ثمربخش نبود

به گزارش سایت خبری پرسون، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشستی خبری را درباره موضوعات روز از جمله نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین و برنامه اتمی ایران برگزار کرد.

گروسی گفت: در نیروگاه اتمی زاپوریژیا برای قطع برق راه‌های جایگزین وجود دارد. برای مثال یک نیروگاه حرارتی بزرگ در مجاورت این مجموعه وجود دارد و بعد از آنکه سوییچ مربوط به آن هدف راکت قرار گرفت و متعاقبا شهر «انرهودار» در خاموشی کامل فرو رفت.

مدیرکل آژانس گفت: مشکل به طور موقتی رفع شده اما «وضعیت پایدار نیست» و رآکتور شماره ۶ خاموش شده است. هر کدام از رآکتورهای زاپوریژیا یک مولد برق اضطراری گازوئیلی دارد و دو مولد نیز به‌صورت ذخیره وجود دارد.

در ادامه این نشست خبری، او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس گفت: «در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد».

گروسی افزود: «اگر برجام اجرایی شود می‌تواند در رسیدن به جمع‌بندی وسیع‌تر ما در این زمینه کمک کند که مستقل از برجام یا هر توافق دیگری بین ایران و کشور دیگری هستند و این مسائل صرفاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

مدیرکل آژانس گفت: «اما همه چیز با هم مرتبط است. نمی‌خواهم بگویم موانع اما شاهد چالش‌هایی برای این مسیر هستیم که دانش بیشتری از فعالیت‌های ایران داشته باشیم. بدون دوربین‌های ما فیلم بگیرند یا دیگر سیستم‌های پایشی که قبلاً در اختیار داشتیم روند گردآوری اطلاعات ما به مشکل خورده است».

او در ادامه افزود: «بنابراین کار بسیار دشواری پیش رو داریم و ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد».

گروسی گفت: «اکنون هیچ تصویری از واقعیت موجود نداریم و تکالیف زیادی باید انجام دهیم تا به جمع‌بندی جامعی درباره برنامه هسته‌ای ایران برسیم».

او درباره نیروگاه اتمی زاپوریژیا نیز به یکی از خبرنگاران گفت، می‌توان به‌جای گزینه غیرنظامی کردن این منطقه، ممنوعیت استفاده از قدرت آتش را اعمال کرد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری درباره مسائل پادمانی و اظهارات مقامات ایرانی درباره همکاری با این نهاد مدعی شد: «این چیز جدیدی نیست که شاهد هستیم وقتی آژانس چیزهای معینی را خواستار می‌شود، ایران مشارکت نمی‌کند و ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند».

گروسی در ادامه گفت: «قضیه خیلی سر راست است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند و قرار نبوده فعالیت هسته‌ای داشته باشند و درباره آن‌ها سوال داریم».

او بدون اشاره به دیدار با مقامات صهیونیست درباره برنامه هسته‌ای ایران و صدور بیانیه‌های متعاقب گفت: «به من بگویید کجای این درخواست سیاسی است که از اختیار خود استفاده کنم؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد».

مدیرکل آژانس افزود: «امیدواریم ایران هرچه زودتر همکاری با ما را از سر گیرد. ما آماده هستیم و می‌خواهیم که این اتفاق بیافتد. ما فقط می‌خواهیم که این مسائل شفاف‌سازی شوند».

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن زیر فشارهای سیاسی ادعا کرد: «من زیر فشارهای سیاسی زندگی می‌کنم! در مورد ایران باشد یا اوکراین، همیشه تحت فشار سیاسی هستیم. مهم این است که ما چه کاری انجام می‌دهیم. وقتی دیگران برای منافع ملی خود فشار می‌آورند احساس آزردگی پیدا نمی‌کنم».

گروسی درباره ادعاهای اخیر مقامات صهیونیست درباره زمان گریز هسته‌ای ایران و ارتباطات تهران و آژانس ظرف هفته‌های اخیر گفت: «ما به گمانه‌زنی درباره مسائلی مانند زمان گریز هسته‌ای وارد نمی‌شویم. برخی نهادها یا اندیشکده‌ها دوست دارند این محاسبات را انجام دهند. ما ناظر و پایشگر هستیم. ما اندازه‌گیری می‌کنیم و اطلاعات خود را منتشر می‌کنیم».

او که بارها اظهارات و بیانیه‌هایی خارج از مسائل مربوط به وظایف آژانس را بیان داشته مدعی شد: «ما وارد گمانه‌زنی‌ها و حدس زدن نیات و انگیزه‌ها نمی‌شویم».

مدیرکل آژانس افزود: «اما در مورد تعامل با ایران، در سطحی نیست که تمایل دارم شاهدش باشم. البته که یک نمایندگی دائمی [ایران] را در اینجا داریم و با آن‌ها در تماسیم. معتقدم باید سطح بالاتری از روابط و تعامل را داشته باشیم. پیش‌تر گفت‌وگوهای فشرده‌ای با تهران داشتیم که امیدوارم آن‌ها ادامه پیدا کنند».

گروسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم احیای برجام و خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) گفت: «هیچ دلالتی بر تمایل ایران برای خروج از NPT نمی‌بینم. بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته دست به اشاعه سلاح‌های اتمی زده‌اند اما در مورد ایران در تمایل برای حفظ تعهداتش در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است و امیدوارم همین‌طور بماند».

او همچنین درباره مذاکرات وین از سال گذشته تاکنون گفت: «در یک سال و نیم گذشته آژانس و شخص من کاری نکرده‌ایم جز اینکه درب‌ها را باز بگذاریم یا حتی دریچه‌هایی را برای دیپلماسی بسازیم که وجود نداشتند تا ایران بتواند راحت‌تر به تعهداتش عمل کند».

416198