بزرگداشت بازیگر تئاتر روی صحنه

همزمان با سالروز تولد رضا ژیان مراسمی به یاد این هنرمند در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
تصویر بزرگداشت بازیگر تئاتر روی صحنه

به گزارش سایت خبری پرسون، ۲۰سالی است که از رفتن رضا ژیان می‌گذرد، اما این رفتن هنوز برای دوستدارانش باورکردنی نیست. در سالروز تولد رضا ژیان مراسم بزرگداشتی برای این بازیگر تئاتر گرفته شد؛ بزرگداشتی که صمیمی‌ترین دوستانش حضور داشتند و به یاد او نمایشنامه حمید جبلی (عشق روی خرپشته) اجرا شد.

در این مراسم، بخش‌هایی از نمایشنامه «عشق روی خرپشته» به نویسندگی حمید جبلی به کارگردانی مجید برومند و بازی حسین نامور، مهسا عزیزپوری، الهام تونتابی، علی علی‌اصغری، امیرحسین اسکندری، فرنوش قره‌کولچیان و مجید برومند اجرا شد؛ نمایشی که سال ۸۰رضا ژیان کارگردانی کرده بود.

همراهی جبلی با مرحوم ژیان

مرحوم ژیان با جبلی در طول زندگی هنری خود همکاری‌های زیادی داشت که آخرینش اجرای نمایش «عشق روی خرپشته» بود؛ نمایشی که در تالار سایه تئاترشهر اجرا شد. حالا ۲۰سالی است که از اجرای آخرین همکاری و رفتن ژیان می‌گذرد.

جبلی با حضور در این مراسم گفت: «به دوستان سفارش کرده بودم که این مراسم متعلق به رضا ژیان است؛ بنابراین از ذکر اسم من خودداری کنید، اما چون بنده همواره افتخار همکاری با رضا ژیان در دوره‌های مختلف را داشتم و همیشه با هم بودیم، افتخار همراهی او، امشب هم نصیب من شد.»

عبور جشنواره نمایش عروسکی از سیاه‌چاله ۴ ساله

مستندی از فعالیت‌های مرحوم رضا ژیان در عرصه‌های مختلف به کارگردانی حمید جبلی هم پخش شد. رسول نجفیان نیز قطعاتی را در این مراسم اجرا کرد. از دیگر کسانی که در این مراسم صحبت کردند، علاوه بر رسول نجفیان، جواد طاهری، مدیرتئاترشهر، اکبر رحمتی و سیاوش طهمورث بودند. اکبر عبدی هم به شکل تصویری پیامی به این مراسم داد.

اکبر عبدی و خاطره‌اش از رضا ژیان

عبدی در پیام تصویری‌اش گفت: «همواره درباره مرحوم رضا ژیان گفته‌ام که او برای من حکم استادی و معلمی دارد. او در شرایطی که بنده به‌کار صنعت بازگشته بودم، دوباره سراغم آمد و مرا وارد پروژه جدیدش کرد که بتوانم در کنار او، حمید جبلی و سایر دوستان باشم؛ به همین جهت همواره او را یک معلم صددرصد خوب می‌دانم و به روحش درود می‌فرستم.»

در این مراسم برادر مرحوم ژیان هم حضور داشت که در صحبت‌هایی کوتاه از کارگاه نمایش و حضور هنرمندان گفت. وی همچنین از برگزاری جشنواره تئاتر پنجم‌ به دبیری مریم کاظمی صحبت کرد؛ جشنواره‌ای که با حضور کودکان و نوجوانان و برای آنها برگزار می‌شود و به نوعی کارگاه آموزشی به‌حساب می‌آید. برادر مرحوم ژیان از حمید جبلی تشکر کرد که کتاب آثار خود را با امضا به رسم یادگار به آنها هدیه کرده است.

تجربه حضور در نمایشی به کارگردانی ژیان

سیدجواد طاهری که به‌تازگی مدیریت تئاترشهر را برعهده گرفته و خودش از بازیگران تئاتر و تلویزیون است، از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی از خاطراتش با مرحوم ژیان گفت: «اواخر دهه ۷۰بنده با مرحوم رضا ژیان در سریالی حضور داشتیم و خوشبختانه این همکاری منجر به این شد که بتوانم در نمایش «عشق روی خرپشته» ایفاگر نقش مدیر آسایشگاه باشم. همکاری در این نمایش باعث شد به مقام و منزلت استاد بزرگواری چون مرحوم رضا ژیان بیشتر پی ببرم؛ چارچوبی که علاوه بر هنرمندی، صداقت، گذشت و ایمان به‌کار را از این هنرمند برای من به جای گذاشت.»

شخصیت دوست‌داشتنی مش رحیم

اکبر رحمتی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در این مراسم با عنوان این مطلب که دوستان و هم‌دوره‌ای‌های من می‌دانند که ما با رضا ژیان فقط همکار نبودیم، بلکه با هم زندگی می‌کردیم، یادآور شد: «این شرایطی بود که هم در گروه تئاتر «کوچه» وجود داشت و هم در گروه سیاوش طهمورث که من به‌درستی تجربه‌اش کردم.

رضا ژیان خصوصیاتی داشت که به‌نظرم شبیه به ادبیات جادویی کارهای مارکز است. او یک شخصیت ماورایی داشت که با همین معیار هم زندگی‌اش را پیش می‌برد. او شخصیتی بود که همه دوستش داشتند؛ تا جایی که یک نفر را هم پیدا نمی‌کردید که از او دلخوری داشته باشد. شاید باور نکنید زمانی که او یکی از شخصیت‌های نمایشنامه «حالت چطوره مش رحیم» را در ۲۳سالگی بازی می‌کرد، آنچنان ظرافت فوق‌العاده‌ای در بازیگری به خرج می‌داد که واقعا نظیر نداشت.»

منبع: همشهری آنلاین

416067