ذوق کودکانه و مدیریت خرید نوشت‌افزار

روزهای داغ خرید نوشت‌افزار مدرسه رعایت چند نکته بهترین کارایی و صرفه اقتصادی را به همراه دارد.

تصویر ذوق کودکانه و مدیریت خرید نوشت‌افزار

به گزارش سایت خبری پرسون، خرید نوشت‌افزار مدرسه از همین روزها آغاز شده و والدین و دانش‌آموزان درگیر آن شده‌اند؛ خریدی که ترکیب‌شده از ذوق و شوق بچه‌ها و گاهی اوقات والدین، قانع کردن بچه‌ها برای شناخت و رفع نیازهای واقعی نوشت‌افزار، مدیریت خرید و قیمت‌ها.

به جز کیفیت و قیمت و نیاز کودکان، باید موارد دیگری را هم در خرید نوشت‌افزار درنظر بگیرید تا محصولی استاندارد تهیه کنید که هم بیشترین کارایی را داشته باشد و هم بچه‌ها را در زمان استفاده دچار اذیت و آسیب نکند.

مداد و خودکار؛ جزو جدانشدنی خرید

در خرید مداد به کیفیت آن توجه کافی کنید. برخی مدادها بسیار کمرنگ می‌نویسند و لازم است بچه‌ها فشار مضاعفی به مچ دست‌شان وارد کنند، این مسئله موجب درد در انگشتان دست و مچ آنها شده و زود خسته‌شان خواهد کرد.

هنگام خرید مداد، ‌آن را روی برگه‌هایی که معمولا در فروشگاه‌ها قرار دارد امتحان کنید. مدادهای خوب و با کیفیت مناسب، ‌مغزی محکم دارند و در زمان تراشیده شدن، نمی‌شکنند. توجه به این موضوع، ‌عمر استفاده از مداد را طولانی خواهد کرد.

برای کودکان کوچک‌تر حتی اگر هم تمایل دارند، ‌ترجیحا مدادنوکی (اتود) نخرید؛ نوک نازک و شکننده این مدادها برای بچه‌های دوره اول ابتدایی که باید روی دست‌خط‌شان هم متمرکز شوند، مناسب نیست.

برای بچه‌های بزرگ‌تر نیز مدادنوکی‌هایی می‌توان تهیه کرد که ضخامت نوک آنها شبیه به مدادهای عادی است و خط‌شان را خراب نمی‌کند. برای خرید خودکار نیز به سن فرزندتان توجه کنید. معمولا از اواسط کلاس چهارم، معلم‌ها اجازه استفاده از خودکار را به بچه‌ها می‌دهند و تاقبل از آن نیازی به خریدش نیست.

سعی کنید خودکارهایی که می‌خرید نرم و روان باشند، جوهرشان پخش نشود، بدنه خودکار فشاری به انگشتان دانش‌آموزان وارد نکند.

دفترهای چندبرگ و چندنقش

معمولا در نیمه‌های شهریور مدارس تعداد دفترها و چند برگ بودن آنها را اعلام می‌کنند تا خانواده‌ها خرید درست و مناسبی داشته باشند. دفترها را متناسب با پایه تحصیلی کودک انتخاب کنید و برای دانش‌آموزان کوچک‌تر دفاتری با تعداد برگ‌های زیاد نخرید.

اگر امکان خرید دفترهای سیمی شده برایتان وجود دارد، ‌یکی از بهترین گزینه‌هاست، ‌زیرا زمان نوشتن، ‌با راحت تا زدن نیمه دیگر دفتر جای کمتری اشغال شده و برگه‌های آن از هم باز نمی‌شود.

دفاتر بسیار باکیفیتی در سال‌های اخیر تولید شده و در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها دارای عکس‌ها و طرح‌های زیبا و موردعلاقه کودکان و البته متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است که بهتر است از این نوع خریداری شود. اگر دفترها را یک‌ رنگ و یک‌طرح خریداری نکنید، ‌کمک بزرگی به فرزندتان کرده‌اید.

پاک‌کن و تراش و باقی دوستان‌شان

معمولا دانش‌آموزان کوچک‌تر، ‌این ۲وسیله را زیاد گم می‌کنند پس بهتر است مدل‌های گران‌قیمت نخرید. پاک‌کن‌های بسیار بزرگ اگرچه تقریبا تا پایان سال تحصیلی برای دانش‌آموز کافی است اما به اندازه دست او هم دقت داشته باشید تا به راحتی امکان پاک کردن برایش فراهم باشد.

برای خرید تراش نیز بهتر است سراغ تراش‌های بسیار کوچک نروید، ‌نگه‌داشتن آنها در دست کار دشواری است. تراش‌های باکیفیت و تیغه تیز و دارای مخزن بهترین گزینه هستند. اما اگر تراش مخزن‌دار هم نخریدید می‌توانید ظرف دردار مناسبی در اختیار کودک قرار دهید تا تراشه‌های مدادش را در آنها بریزد.

برای خرید دیگر اقلام مانند مدادرنگی، ‌پاستل، ‌خط‌کش و... نیز براساس کیفیت و استاندارد بودن‌شان پیش بروید. همان موضوع کیفیت مدادهای مشق، ‌در مورد مدادهای رنگی نیز صادق است.

در سال‌های اخیر خط‌کش‌های سیلیکونی نشکن وارد بازار شده‌اند که گزینه مناسبی به‌حساب می‌آیند، اگر این خط‌کش‌ها مجهز به شابلون هم باشند که با یک تیر دو نشان زده‌اید فقط حواستان باشد خط‌کشی انتخاب کنید که اعداد روی آن همرنگ بدنه خط‌کش نبوده و به راحتی قابل‌دیدن باشد.

خودتان دست به‌کار شوید

برای تهیه برخی از انواع نوشت‌افزار، ‌لازم نیست حتما آنها را از بیرون تهیه کنید. جامدادی یکی از این اقلام است که با کمی هنر و خلاقیت و البته کمترین هزینه می‌توانید ‌آن را داشته باشید.

معمولا دختر بچه‌ها از حدود ۹سالگی توانایی دوخت و دوز ساده را دارند، ‌آنها را تشویق کنید که به وسیله نمد، ‌جامدادی‌های مناسب و زیبا بدوزند و آنها را با نمدهای رنگی تزئین کنند. آنها قطعا قدر هنر دست‌شان را خوب می‌دانند.

اولویت با نوشت‌افزار ایرانی

سال‌ها قبل زمان دانش‌آموزی ما والدین، تنوع نوشت‌افزار در بازار بسیار کم بود، تولیدات ایرانی اندک بودند و محصولات خارجی متعددی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شدند اما حدود یک‌دهه است که محصولات باکیفیت و زیبای ایرانی، بازار را در اختیار خودشان گرفته‌اند؛ انواع نوشت‌افزاری که در نگاه اول تصور نمی‌کنید تولید داخل است.

این محصولات فقط منحصربه انواع مداد و دفتر نیستند، جامدادی و کیف‌های باکیفیت و زیبایی نیز در این سال‌ها روانه بازار شده‌اند که جایگزین بسیار خوبی برای انواع غیرایرانی و گاهی دارای تصاویر نامناسب، برای کودکان محسوب می‌شوند.

415986