ضرایب امتحانی رشته‌های مختلف کنکور تصویب شد/ اختصاص اعتبار برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی

وزیر علوم از تصویب ضرایب امتحانی رشته‌های مختلف کنکور خبر داد.
تصویر ضرایب امتحانی رشته‌های مختلف کنکور تصویب شد/ اختصاص اعتبار برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفی‌گل شب گذشته در گفتگویی تلویزیونی گفت: رئیس‌جمهوری از ابتدای دولت هر ماه تقریباً یک جلسه را به حوزه آموزش عالی اختصاص داده و جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور مرداد گذشته برگزار شد.

وی گفت: هنوز جایگاه شورای عالی عتف را جدی نگرفتیم، در حالی که باید بودجه‌های پژوهشی کل کشور در این شورا تصویب شود، اکنون این‌طور نیست و در سازمان برنامه و بودجه تصویب می‌شود. شورا هم باید برای برنامه‌های پژوهشی برنامه‌ریزی کرده و هم بودجه‌ها را اختصاص دهد.

وزیر علوم گفت: بنابراین شورای عالی عتف باید نقش کلیدی خود را در این حوزه ایفا کند. تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در راستای توسعه تحقیقات نیاز محور جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.

وی در مورد برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور (۹ تا ۱۱ شهریور) و دستاوردهای آن اظهار داشت: در هر فصل یک اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را برگزار می‌کنیم. اجلاس یادشده نیز برای همفکری و در آئین افتتاحیه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

زلفی گل با اشاره به تکالیف رئیس جمهور به دانشگاه‌ها گفت: افزایش بهره وری، مهارت محوری و آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها و احصای مسائل کشور از تکالیف رئیس جمهور خطاب به دانشگاه‌ها بود و این تکالیف را در دستور کار داریم.

وی افزود: در اجلاس سه روزه، نشست‌های مختلفی با مدیریت معاونت‌های مختلف برگزار و در روز آخر مسائل مطرح جمع بندی شد. بخشی از اهداف این اجلاس آمادگی برای بازگشایی دانشگاه‌ها بود. سال تحصیلی جدید کاملاً حضوری است و تمهیدات لازم برای این کار باید توسط رؤسای دانشگاه‌ها اندیشیده شود.

زلفی گل در مورد آمادگی دانشگاه‌ها برای بازگشایی اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها از امروز فعالیت خود را آغاز کردند و برخی هم به دلیل حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین با تأخیر آموزش سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ را آغاز می‌کنند.

وی افزود: با وجود دو سال کرونا برخی خوابگاه‌های خودگردان تغییر کاربری دادند؛ ولی با مذاکرات و گفت و گو با بخش خصوصی مشکل تا حدی حل و ظرفیت‌های جدیدی هم به خوابگاه‌ها اضافه شد. همچنین برخی دانشگاه‌ها محدودیت خوابگاه را در دفترچه کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ اعلام کردند ولی از رؤسای دانشگاه‌ها خواستیم تا حد مقدور دانشجویان را در این زمینه کمک کنند.

وزیر علوم در مورد وضعیت و ساخت خوابگاه‌های متاهلی اظهار داشت: بر اساس قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دانشگاه‌ها باید ۱۰ درصد از اعتبار خود و ۱۰ درصد از تملک دارایی‌ها را صرف ساخت خوابگاه‌های متاهلی کنند ولی این میزان کفایت نمی‌کند. همچنین از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری برای ساخت این خوابگاه‌ها استفاده کرده‌ایم. سازمان برنامه و بودجه هم با دادن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ می‌تواند در این زمینه کمک کند، ولی من از خیرین می‌خواهم در این زمینه مانند سایر زمینه‌ها پیش قدم باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد استفاده از قوانین برای توسعه اشتغال دانش‌بنیان گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت خوبی دارد. یکی از مزایای آن این است که اگر صنایع دولتی و خصوصی در مؤسسات آموزش عالی هزینه کنند به منزله مالیات این صنایع محاسبه می‌شود.

وی در مورد زمان انتشار نتایج کنکور سراسری خاطرنشان کرد: منتظر دریافت سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش هستیم. همچنین برخی رشته‌ها آزمون عملی داشتند که انجام شده و به محض دریافت نتایج و جمع‌بندی، نتیجه آزمون سراسری نیز اعلام می‌شود. برآورد می‌کنیم تا هفته اخر شهریور نتایج منتشر شود.

زلفی گل در مورد برگزاری کنکور ۱۴۰۲ نیز توضیح داد: وزارت علوم موظف به اجرای مصوبات قانونی است و از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در این زمینه تدوین و تصویب کرده، مقدمات برای اجرای آزمون سراسری بر اساس این مصوبه در حال مهیا شدن است.

وی ادامه داد: در شورای سنجش و پذیرش دانشجو هم ضرایب امتحانی برای رشته‌های مختلف مصوب شده، در حال نهایی کردن ضرایب با آموزش و پرورش هستیم.

به گفته زلفی گل، هفته آخر دی ماه ۱۴۰۱ و اواسط تیر ۱۴۰۲ زمان برگزاری آزمون کنکور است. ۴۰ درصد سوابق تحصیلی با تأثیر قطعی و ۶۰ درصد نمره کسب شده در آزمون ملاک قبولی در کنکور است.

وی در مورد حذف کنکور گفت: بهترین حالت این است که کنکوری وجود نداشته باشد اما در شرایط کنونی راهی جز برگزاری کنکور نیست. حدود ۱۵ درصد از رشته‌ها چند برابر ظرفیت متقاضی دارد که معدل بسیاری از متقاضیان این رشته‌ها هم ۲۰ است. بنابراین راهی جز برگزاری کنکور نداریم تا از بین تعداد زیادی علاقه مند، به اندازه ظرفیت کرسی‌های دانشگاه و رشته انتخاب کنیم.

وزیر علوم در مورد عدالت آموزشی و تلاش وزارت علوم برای تحقق آن توضیح داد: وزارت علوم بعد از کنکور وظیفه دارد و قبل از آن مربوط به وزارت آموزش و پرورش است. در تمام دبیرستان‌ها و شهرستان‌ها شرایط یکسان نیست ولی وزارت آموزش و پرورش در حال ایجاد نظامی است که از طریق آن امکان آموزش فراگیر برخط ارائه شود. وزارت علوم با ایجاد دانشگاه‌های متفاوت و جغرافیای دانشی متنوع، می‌خواهد میزان دانایی جامعه را ارتقا دهد.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات کنکور در راستای عدالت آموزشی است اظهار داشت: این تغییرات موافقان و مخالفانی دارد، من هم ترجیح می‌دهم وارد این موضوع نشوم.

وی در مورد مساله اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها گفت: این موضوع نیاز به عزم فرابخشی دارد. البته باید در دانشگاه‌ها میزان دروس مهارتی را افزایش دهیم. اما صنایع هم باید از دانشجویان استقبال کنند و اگر برای کارورزی به صنایع مختلف رفتند حمایت شوند. شاید به قوانین و مقررات جدید هم نیاز باشد یا لازم شود مشوق‌هایی به صنایع بدهیم.

وزیر علوم در مورد مهاجرت نخبگان نیز تصریح کرد: همه مسائلی که موجب مهاجرت نخبگان می‌شود دو موضوع است؛ آینده شغلی و اثربخش بودن. اگر بخواهیم میزان مهاجرت را کاهش دهیم باید اقدامات جدیدی انجام دهیم.

وی افزود: باید تمهیداتی را برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت بیاندیشیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این طریق درآمد داشته باشند. برای نمونه سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها مخفف نان» را تدوین کردیم تا این ارتباط هدفمند را بین صنعت و دانشگاه تقویت کنیم. برخی دانشگاه‌ها هم ابتکارات خوبی داشته‌اند؛ مثلاً دانشگاه‌های یزد و هرمزگان برخی دانشجویان دانشگاه‌ها را از طریق صنعت بورس کرده‌اند.

زلفی گل در مورد شورای عالی عتف و جلسه اخیر آن نیز اظهار داشت: شورای عالی عتف بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهوری برگزار و در آن کلیات طرح «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس و»، «شبکه ملی آزمایشگاهی» و «محققان پسادکتری و پژوهشگران مستقل» تصویب شد.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها هم به کاهش مهاجرات نخبگان و پژوهشگران کمک می‌کند. همچنین مجوز تأسیس صندوق عالی علوم تحقیقات و فناوری با دستور رئیس جمهوری اعطا شد و این صندوق در قانون ۱۴۰۱ هم آمده و بخشی از هزینه شرکت‌های دولتی به ان واریز می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» اظهار داشت: دولت توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و شعار سال دارد. همه وزارتخانه‌ها آئین نامه‌ای را در این زمینه و برای انجام وظایف خود در این راستا مصوب کرده و به کمیسیون علم و فناوری و هوشمند سازی هیأت دولت ارجاع دادند که بعد از بررسی در صحن علنی هم دولت مطرح و تصویب شد.

منبع: مهر

415843