۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا بدون علامت هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا، بدون علامت هستند بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.
تصویر ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا بدون علامت هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سید جواد حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه وبا در کشورهای همجوار شیوع پیدا کرده به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

وی گفت: وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، این بیماری با عدم دسترسی به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و سالم ، فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب ارتباط دارد و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی قدرت سرایت بالایی به اطرافیان را دارد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه احتمال گسترش سریع وبا وجوددارد، تصریح کرد: اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می یابند ، اما در حدود ۵ درصد موارد نیز دچار اسهال حاد آبکی شدید می شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.

وی افزود: وبا را می توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست ها و استفاده از توالت از بروز موارد جدید جلوگیری می کند .

دکتر حسینی با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق و با توجه به اینکه برخی از زائرین ایرانی برگشته ازآن کشور دچار بیماری شده اند از افرادی که به کشور عراق سفر می کنند خواست مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتما آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی افزود: افراد در صورت مشاهده علائمی چون تب و اسهال به صورت حاد آبکی بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:تا روز گذشته تعداد 5 بیمار مبتلا به وبا در استان خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد 2 نفر مرد و سه نفر زن میباشند . 2نفر از بیماران ساکن شهر مشهد و سه بیمار دیگر ساکن شهرستانهای قوچان، سبزوار و تایباد می باشند . نتیجه تست قطعی سه نفر از این افراد مثبت و 2 نفر دیگر تا کنون نتیجه آزمایشگاه اعلام نشده است و مشکوک تلقی می شوند.

دکتر حسینی افزود:تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته اند و حال عمومی آنها مساعد است، آموزش لازم به بیمار و اطرافیان آنها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است.

415838