برق‌رسانی و گازکشی همزمان به روستاها منطقی نیست

رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران گفت: کمتر کشوری وجود دارد که دو حامل انرژی برق و گاز را هم‌زمان به روستاها برده باشد. وزارتخانه‌های نفت و نیرو متولی تولید، انتقال و توزیع انرژی در کشور هستند و این دو وزارتخانه بر کاهش مصرف تاکید دارند؛ درحالی که باید به عنوان تولیدکننده به دنبال افزایش مصرف باشند.

تصویر برق‌رسانی و گازکشی همزمان به روستاها منطقی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید مهذب ترابی امروز در نشستی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ ایده استفاده از درآمدهای ناشی از بهینه‌سازی برای اجرای پروژه‌ها شکل گرفت، اظهار کرد: به هیچ عنوان امکان مقایسه شدت مصرف انرژی بین کشورهای مختلف با توجه به مدل مصرف انرژی و ساختارهای فرهنگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی بدین معناست که چه مقدار انرژی برای افزایش یک واحد رشد تولید ناخالص داخلی مصرف می‌شود گفت: عواملی همچون تورم، تحریم و مباحث تکنولوژی موجب شد نتوانیم شدت مصرف انرژی را در ایران کنترل کنیم.

رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران با بیان اینکه چهار عامل قانون‌گذاری، فرهنگ‌سازی، قیمت‌گذاری و تکنولوژی بر کنترل شدت مصرف انرژی موثر بوده و می‌بایست مورد توجه قرار گیرد گفت: شدت مصرف انرژی در ایران غیرمنطقی است.

مهذب ترابی با بیان اینکه ممکن است در کوتاه‌مدت نگاه منافع ملی وجود داشته باشد اما با ورود بخش خصوصی نمی‌توان انتظار داشت که به دنبال کاهش مصرف باشند، چرا که سود بخش خصوصی افزایش تولید است، گفت: چاه های کشاورزی بیشترین میزان مصرف انرژی را دارند و برای مدیریت این مساله اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳ درصد از کل برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود، گفت: تجهیزات اگر در بخش خانگی به‌روز شود، شدت مصرف بخش خانگی کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که پتانسیل حدود ۱۰ تا ۱۷ درصدی کاهش مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد.

415739