اندونزی و جمهوری آذربایجان در صدر خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی از افزایش قابل توجه صادرات سلاح از این رژیم به کشورهای دیگر در دو سال خبر داد و مدعی شد که حجم صادرات سلاح در سال ۲۰۲۱ به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسیده بود.

تصویر اندونزی و جمهوری آذربایجان در صدر خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی

به گزارش سایت خبری پرسون، به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون ذکر آمار دقیقی، در این باره گفت که صادرات سلاح در سال ۲۰۲۲ به مراتب بیشتر از سال گذشته میلادی است که این موضوع می تواند به دلیل جنگ اوکراین و افزایش مشتری‌های سلاح از کشورهای اروپایی باشد.

با این حال رژیم تل آویو، از ارائه بسیاری از اطلاعات در این زمینه خودداری می‌کند و «تال اشنایدر» کارشناس نظامی صهیونیستی در این باره در وبگاه عبری زبان «زمان» نوشت که مقصد بسیای از این سلاح‌ها نامعلوم است و سری بودن بسیاری از اطلاعات احتمال وجود فساد و رشوه یا میانجیگری‌های مشکوک را افزایش می‌دهد.

اشنایدر در ادامه نوشت که اندونزی از کشورهایی است که در صدر لیست صادرات سلاح از اسرائیل قرار دارند و علی‌رغم نبود روابط دیپلماتیک میان جاکارتا و تل آویو، سلاح‌ها از طریق خط تولید شرکت «البیت» در کشورهای برزیل، اتریش و چک صادر می‌شود. همچنین شرکت «سلیبریتی» رژیم صهیونیستی نرم‌افزاهای جاسوسی تلفن همراه به اندونزی فروخته است.

در این میان جمهوری آذربایجان نیز در صدر لیست خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی است و پهپادهای خریداری شده از این رژیم در جنگ قره‌باغ علیه مواضع ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا چندی پیش «مدد قلی‌اف» وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان از تداوم همکاری این کشور و شرکت‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و در چهارمین نمایشگاه امنیتی-دفاعی «Securex Caspian» در باکو گفت: « [جمهوری] آذربایجان به همکاری با شرکت‌های ترکیه‌ای و اسرائیلی ادامه خواهد داد.»

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پیشتر در گفت‌و‌گو با «نشریه دفاع ملی روسیه» خبر داده بود که این کشور به طور گسترده از تل‌آویو تجهیزات نظامی خریداری کرده است.

علی‌‌اف تصریح کرده بود که باکو از تل‌آویو، پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» (Sky Striker) و هاروپ خریداری کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند.

ویتنام، مجارستان، زامبیا، ترکمنستان و چک

طبق گزارش وبگاه «زمان» ویتنام با رژیم اسرائیل قراردادی برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار و سامانه‌های دفاع موشکی باراک به ارزش نیم میلیارد دلار منعقد کرده است. مجارستان نیز یک سیستم راداری چند منظوره برای ره‌گیری هواپیما، بالگرد و موشک در ارتفاع پایین از رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. همچنین زامبیا ۱۰ وسیله نقلیه زرهی سبک و ۶ سامانه توپخانه خریداری کرده و ترکمنستان نیز برای خرید چهار خودروی آفرود کارکال و ۱۰ پهپاد قراردادی با صهیونیست‌ها امضاء کرده است. جمهوری چک نیز یک مدل رادار چندمنظوره به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار و موشک‌های زمین به هوای هدایت شونده به ارزش ۶۲۷ میلیون دلار از شرکت‌های تولید سلاح اسرائیل خریداری کرده است.

لتونی، تایلند و هند

این گزارش نشان می‌دهد که لتونی موشک‌های «اسپایک» اسرائیل را به ارزش ۱۰۸ میلیون یورو خریداری کرده است.در مورد تایلند، لیست خرید تسلیحات این کشور از اسرائیل متنوع بوده است، از جمله رادارهای آتش نشانی، سیستم‌های ناوبری، ۱۰۰ دستگاه لیزر. بمب‌های هدایت شونده، هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های توپخانه از جمله خریدهای تسلیحاتی تایلند از رژیم اسرائیل است.

هند نیز یکی از بزرگترین مشتریان صنایع نظامی رژیم صهیونیستی است. دهلی نو و تل آویو پروژه مشترکی را برای توسعه پدافند هوایی باراک ۸ و بمب‌های معمولی و هوشمند به ارزش دو میلیارد دلار پیش می‌برند.

فیلیپین، برزیل و آلمان

فیلیپین هشت قایق گشتی کلاس «شیلداگ»، ۱۲ سامانه توپخانه‌ای ۴۷ میلیون دلاری، ۱۵ نفربر زرهی، ۳۲ تانک سبک به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار، موشک‌های اسپایک و ده‌ها هزار تفنگ و مسلسل دریافت کرده است.

برزیل نیز سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی که بر روی هواپیما نصب می‌شود و رادارها و موشک‌های اسپایک از رژیم صهیونیستی خریداری کرده است. ارتش آلمان نیز چند هزار موشک ضد تانک اسپایک به ارزش ۲۴۶ میلیون یورو و دو پهپاد از این رژیم خرید کرده است. فروش سامانه پدافند هوایی Arrow ۳ به قیمت دو میلیارد یورو نیز جزو خریدهای تسلیحاتی برلین از صهیونیست‌هاست.

لهستان، اسلواکی، ایالات متحده آمریکا، کانادا، ساحل عاج و دانمارک

طبق گزارش وبگاه «زمان» لهستان موشک‌های ضد تانک باراک به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار و اسولکی نیز یک رادار چند منظوره به قیمت ۱۴۸ میلیون یورو از رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. همچنین ایالات متحده آمریکا موشک‌های اسپایک از نوع «تموز» دوربرد که بر روی بالگردهای تهاجمی نصب می‌شود و سامانه گنبد آهنین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است. رژیم صهیونیستی همچنین به دولت کانادا، سامانه‌های راداری و به دولت ساحل عاج نیز قایق‌های گشت ساحلی فروخته است.

اما ارتش دانمارک نیز انواع خمپاره، نفربر زرهی و موشک‌های ضد تانک اسپایک از کارخانه‌های تولید سلاح رژیم صهیونیستی دریافت کرده است.

استونی، فنلاند، یونان، ایتالیا و مقدونیه شمالی

در ادامه گزارش وبگاه زمان آمده است: «استونی موشک‌های ضد تانک اسپایک و موشک‌های ضد کشتی گابریل و همچنین فنلاند موشک‌ها و رادارهای گابریل را به قیمت ۱۶۲ میلیون یورو از اسرائیل خریده است، یونان دو پهپاد و یک سامانه موشکی ضد ناو برای دفاع ساحلی خود خریداری کرده است. ایتالیا نیز موشک‌ها و پرتابگرهای اسپایک و همچنین مقدونیه شمالی چندین نوع خمپاره از اسرائیل خریده است.»

415714