پرسون از نبود مدیریت در خدمات رسانی به زائران اربعین گزارش می دهد؛

‎مردم در کنار مردم / کمبود امکانات در پایانه های مرزی

‎با کاهش انتقال ویروس کرونا بعد از دو سال مراسم اربعین حسینی امسال قرار بود باشکوه تر برگزار شود؛ اما به دلیل بی مدیریتی دست اندرکاران آن طور که باید سفر برای زائران مناسب نیست و مشکلات گوناگونی برای زائران به وجود آمده است.
تصویر ‎مردم در کنار مردم / کمبود امکانات در پایانه های مرزی

به گزارش سایت خبری پرسون، براساس اطلاعات به دست آمده به قدری بی نظمی و بی برنامگی در پایانه های مرزی موج می زند که بسیاری از هموطنان با مشکلات گوناگون مواجه شده اند و مقامات هنوز نمی دانند چه باید کنند.

چرخه این بی نظمی دولتمردان از یک ماه پیش آغاز شد؛ از خدمات دهی برای زائران برای دریافت پاسبورت در مراکز پلیس +10 که صف های طولانی نشان از نبود یک زیرساخت مناسب بود و دومین موضوعی که دولت مردان می دانستند؛ اما آن طور که باید به آن توجه نکردند این بود که وسایل تردد مناسبی را نه پیش بینی کردند و نه تلاشی برای فراهم کردن آن داشتند، برای نمونه از یک ماه پیش خبرها از کمبود بلیط هواپیما و حتی فروش پرواز تهران نجف به مرز 50 میلیون تومان نیز رسید که بازهم مسئولان وزارت راه تنها قول کاهش قیمت را دادند.

گزارش های میدانی خبرنگار پرسون نشان می دهد که بلیط اتوبوس از تهران به مرزهای غربی کشور نه تنها گران است بلکه اصلا پیدا نمی شود؛ برای نمونه کافی است به سایت های فروش اینترنتی مراجعه شود که با این پیغام که ظرفیت تکمیل است مواجه می شویم و پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی نیز بلیط تردد به پایانه مرزی خسروی را تا مرز یک میلیون تومان نیز از مسافران دریافت می کنند؛ قیمتی که بسیاری از هموطنان مجبور هستند پرداخت کنند.

موضوع تنها مراجعه هموطنان به پایانه های مرزی نیست بلکه مشکلات از این جا شروع می شود که کمبود آب آشامیدنی، مواد غذایی ، صف های طولانی برای خروج از مرز و جابه جایی زائران از پایانه های مرزی به شهرهای عراق از دیگر مشکلاتی است که زائران با آن مواجه اند؛ این وضعیت به شکلی شده که خودروهای آب پاش آتش نشانی مستقر در پایانه های مرزی برای اینکه زائران دچار گرما زدگی نشوند اقدام به آب پاشی می کنند و این خود نشان از بی نظمی برای یک سفر معنوی است؛ طبق گزارش های میدانی برای تردد از مرز مهران به کربلای معلی زائران باید هزینه حدود 500 تا 900 هزار تومان وجه پرداخت کنند.

از یک سو کمبود موکب ها و استراحتگاه ها برای زائران چه در پایانه های مرزی چه در آن سوی مرز موجب شده تا مردم محلی به یاری زائران بشتابند و دولت تنها و تنها گاهی اعلام می کند مرز باز است و تردد روان و گاهی اعلام می کنند مرز بسته و مراجعه ممنوع و....

رئیس ستاد اربعین حسینی کشور به قدری بی تجربه عملکرده که در برنامه زنده با خبر سیما عنوان می کند که حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس کم است و زائران با خودرو شخصی به پایانه های مرزی تردد کنند این در حالی است که یک شهروند نیز متوجه می شود که وقتی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس در کشورمان وجود نداشته باشد قطعا در کشور میزبان نیز با کمبود شدید تر مواجه خواهد بود که این مقام مسئول مردم را به سفر همچنان دعوت می کند.

کمبود مراکز درمانی و بهداشتی، سرویس های بهداشتی و محیط برای استراحت زائران، آب آشامیدنی و غذا و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مشکلات زائران در گرمای بالا 40 درجه است.

موضوع به همینجا هم ختم نشده است؛ جالب اینجاست که وزارت کشور چند ماهی خود را سرگرم به گفته خود فراهم کردن امکانات کرده است و از سوی دیگر شهرداری تهران با آن حجم بالای امکانات نیز در پایانه های مرزی مستقر شده و استانداری ها و فرمانداری ها مرزی نیز به گفته خودشان برای خدمات رسانی امکاناتی فراهم کرده اند اما گویا این امکانات جوابگو نیست.

البته دولت سیزدهم توجیهاتی دارد و معتقد است زیرساخت های دولت عراق مشکل دارد و یا اینکه استقبال هموطنان را عامل این آشفتگی می داند؛ اما دولت اگر دولت باشد باید برای هر لحظه ای خود را آماده کند و این موضوعات قابل پیش بینی بوده است؛ ناگفته نباشد مخبر معاون رئیس جمهور دو بار از طریق بالگرد از مرزهای غربی کشور بازدید کرد؛ اما این بازدیدها مشکلی از زائران حل نکرده است.

به هر حال دولت عراق نیز حق دارد که مرز کشورش را برای اینکه بی نظمی صورت نگیرد ببندد و اینکه تمایل دارد برای مردم عراق از جایه جایی مسافران درامد به دست آورد.

جا دارد این نکته را عنوان کنیم که چند سالی است که مراسم معنوی راهپیمایی اربعین در حال برگزاری است، اما مسئولان مربوط معلوم نیست به چه دلیل از تجربه سال های گذشته بهره مند نمی شوند.

415522

مطالب مرتبط