علت بسته شدن مرزهای اربعین چیست؟

دولت سیل جمعیت زائران پس از دو سال محدودیت را پیش بینی کرده بود و تا روز گذشته مشکلی برای عبور زائران وجود نداشت، اما از روز گذشته به دلیل حجم زائران طرف عراقی ظرفیت مناسبی را برای عبور زائران در اختیار نداشت و مرزها بسته شد.
تصویر علت بسته شدن مرزهای اربعین چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم اربعین حسینی امسال بعد از ۲ سال محدودیت با شور و حرارت دوچندان در حال برگزاری است و زائرانی که طی دو سال گذشته به دلیل اپیدمی کرونا از این سفر معنوی بازمانده بودند خود را از مسیرهای مختلف به کشور عراق و عتبات عالیات می رسانند.

دولت با محوریت ستاد اربعین حسینی از چندماه قبل روند مذاکره با طرف عراقی را برای برنامه ریزی گسترده جهت حضور زائران ایرانی آغاز کرد.

این رایزنی های فشرده در شرایطی صورت می گرفت که نظم سیاسی در عراق شدیدا تحت تاثیر وقایع داخلی این کشور قرار داشت و طرف های عراقی مانند سال گذشته حاضر به پذیرش حضور زائران ایرنی نبودند.

در نهایت با هماهنگی های صورت گرفته مجوزهای لازم برای حضور پرشور زوار ایرانی در مراسم اربعین از طرف عراقی صادر شد.

دولت در داخل نیز ضمن افزایش ظرفیت مرزهای معمول نظیر مهران، شلمچه و چذابه، اقدام به راه اندازی کامل مرز خسروی، تمرچین و ... کرد تا تمرکز عبور زائران از روی چند مرز به خصوص برداشته شود.

در سوی دیگر حل و فصل موضوع تمدید پاسپورت های زائران با تدبیر صدور گذر موقت و مهر موقت تمدید حل شد تا مشکلی برای حضور زائران در این مراسم عظیم معنوی ایجاد نشود.

چرا روند عبور زائران ایرانی از مرز متوقف شد؟

امروز اما ستاد اربعین حسینی اعلام کرد که به دلیل حجم بالای تجمع، زائران فعلا به سمت مرزها حرکت نکنند.

این موضوع نگرانی هایی را برای زائران در مسیر و آنهایی که قصد حرکت به سمت مرزها را داشتند ایجاد کرده است.

بنابر این گزارش، طرف عراقی متعهد شده بود که عملیات اعزام زائران به سمت شهرهای نجف و کربلا را انجام دهد اما حجم بالای زائران و عدم پیش بینی مناسب باعث ایجاد اخلال در مسیر انتقال زوار از آنسوی مرز عراق به نجف و کربلا شده است.

چرا مرزهای اربعین بسته شد؟ کمبود امکانات طرف عراقی و تصمیمی عاقلانه

تدبیر ستاد اربعین برای بستن مرز در واقع برای جلوگیری از آسیب جانی به زوار ایرانی انجام شد

تدبیر ستاد اربعین برای بستن مرز در واقع برای جلوگیری از آسیب جانی به زوار ایرانی انجام شد و تلاش ها برای افزودن ظرفیت خودرویی به طرف عراقی از سوی ایران ادامه دارد.

باید توجه کرد که سال بالاترین آمار ورودی از طرف ایران به کشور عراق مربوط به سال ۹۸ و اولین سال لغو روادید میان دو کشور است که جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۷ هزار نفر را شامل میشد؛ اما بنابر آمار دستگاه های ذیربط تاکنون و بیش از یک هفته مانده به اربعین حسینی، حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای مختلف وارد عراق شده اند.

بر اساس پیش بینی های حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پشت مرزها، در مسیر حرکت به سمت مرز و با قصد حضور در مراسم اربعین حسینی دا دارند که افزایش تعداد به بیش از ۴ میلیون زائر را رقم خواهد زد.

نکته دیگر عدم ثبت نام برخی زائران در سامانه سماح و عدم اعلام مرز خروجی بوده که باعث تمرکز مجدد در برخی مرزهای به خصوص شده است.

حضور مداوم معاون اول و وزیر کشور در مرزها

در حال حاضر مسئولان دولت از جمله معاون اول و وزیر کشور با حضور مداوم در مرزها و رایزنی به مقامات عراقی در تلاش برای ایجاد امکانات جهت عبور آرام و بی خطر زائران از مرز هستند.

روز چهارشنبه نیز مخبر معاول اول رئیس جمهور در تماس تلفنی با الکاظمی نخست وزیر عراق، ضمن قدردانی از میهمان نوازی طرف عراقی خواستار حل موضوع انتقال زائران از مرز به داخل عراق و اتخاذ تدابیر لازم در وضعیت افزایش گرما از سوی طرف عراقی شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین روز گذشته برای دومین بار با حضور میدانی در مرز مهران پیگیر لازم برای حل و فصل مشکل تردد زائران از مرزها را انجام داد.

۵ شهریورماه نیز معاون اول رئیس جمهور در کنار استانداران کرمانشاه، ایلام و خوزستان از پایانه های مرزی این سه استان بازدید میدانی کرده بود.

مخبر در جریان این بازدید ها ضمن ارائه دستوراتی برای فراهم آوری امکان سفری آسان جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی، بر امنیت تردد زائران در کنار ایجاد امکانات رفاهی تاکید کرد.

همزمان با سفر مخبر به مرز مهران، احمد وحیدی وزیر کشور نیز به بغداد سفر کرده است و روز گذشته ضمن دیدار با وزیر کشور عراق رایزنی‌های لازم برای حل مشکلات در پایانه‌های مرزی عراق را انجام داده است.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با وزیر کشور ضمن دریافت گزارشی از آخرین توافقات وی با مقامات عراقی برای تسهیل سفر زائران اربعین، دستوراتی برای رفع مشکلات موجود در مسیر پیاده‌روی زائرین صادر کرد.

طرف عراق ظرفیت مناسبی را برای عبور زائران در اختیار ندارد

به نظر می رسد سیل جمعیت زائران پس از دو سال محدودیت مراسم از سوی دولت پیش بینی شده بود و به همین دلیل در طرف ایران تا روز گذشته مشکلی برای عبور زائران وجود نداشت، اما از روز گذشته به دلیل حجم زائران عبور کرده از مرز، خودروهای عمومی و شخصی در طرف عراق ظرفیت مناسبی را برای عبور زائران در اختیار نداشتند.

در حال حاضر نیز ستاد اربعین با تصمیمی سخت اما با هدف جلوگیری از خسارت جانی به زوار، مرزهای خروجی به سمت عراق را بسته نگه داشته تا حجم زائران عبور کرده از مرز کاهش پیدا کند و دوباره روند انتقال زائران از سر گرفته شود.

415506