هزینه سرسام آور لوام التحریر/دفتر زیر 100 هزار تومان نیست!

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن سرپرست خانواده برای تامین مایحتاج هر فرزندش باید حداقل 2 و نیم میلیون تومان کنار بگذارد.
تصویر هزینه سرسام آور لوام التحریر/دفتر زیر 100 هزار تومان نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون، ماه مهر نزدیک است و با حضوری شدن مدارس تب خرید لوازم التحریر گرم شده، اما قیمت بالای این لوازم موجب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیاد و قابل توجهی را برای تهیه آن کنار بگذارند.

یک بررسی ساده در سایت‎های فروش آنلاین داخلی نشان می‌دهد که قیمت لوازم التحریر به طرز عجیبی بالا رفته است . مثلا یک مجموعه 29 عددی شامل مداد، پاک کن، تراش، جامدادی و خطکش برای یک دانش‌آموز 950 هزار تومان می‌شود یا یک مجموعه 5 تایی از یک برند ایرانی شامل دفتریادداشت، دفتر، خودکار و جامدادی 415 هزار تومان هزینه بر می‌دارد.

یک دفتر 105 هزار تومان

گشت و گذاری ساده در بازارچه‌های فصلی خرید و فروش لوازم التحریر نیز نشان می‌دهد هر دفتر در کمترین حالت از 18 هزار تومان آغاز می‌شود که این مبلغ در سایت‌های فروش اینترنتی داخلی بسیار بالاتر است مثلا برای خرید یک دفتر 200 برگ ایرانی باید 105 هزار تومان هزینه کرد.

بازارچه‌های اقتصادی هم گران است

یک بسته 5 تایی مداد سیاه که از برند معروف و شناخته شده‌ای نیست در این بازارچه اقتصادی 75 هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت نوشت افزار متفاوت است از 10 هزار تومان آغاز میشود البته خودکارهای خارجی تا 100 هزار تومان هم می‌رسد.

کیف مدرسه ایرانی از 300 هزار تومان

در کنار این اقلام بد نیست نگاهی هم به قیمت کیف‌های مدرسه داشته باشیم. در سایت‌های فروش داخلی قیمت کیف‌های مدرسه که تولید داخل است، عموما از 300، 400 تومان شروع شده و تا یک میلیون تومان هم می‌رسد. در این میان تکلیف قیمت کیف‌های ترک و خارجی هم ناگفته مشخص است.

قیمت بالای یونیفرم مدرسه

از سوی دیگر، هزینه یونیفرم مدارس بستگی به مدرسه، محله و کادر آموزشی دارد. این قیمت‌ها در بهترین حالت از 500 هزار تومان برای دانش‌آموزان دبستانی و از 800 تومان برای دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر آغاز می‌شود. قیمت یک جفت کفش ورزشی متوسط هم تقریبا از 400 هزار تومان آغاز می‌شود.

با این حساب در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن سرپرست خانواده برای تامین مایحتاج هر فرزندش باید حداقل 2 و نیم میلیون تومان کنار بگذارد این در حالی است که هزینه‌های وسایل غیر ضروری و هزینه‌هایی که در طول سال بابت خرید لوازم التحریر و موارد دیگر هزینه می‌شود محاسبه نشده است.

منبع: شرق

415346