آخرین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه/ رهاسازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آخرین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد.
تصویر آخرین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه/ رهاسازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه

به گزارش سایت خبری پرسون، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برداشت آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان و افتتاح طرحی در این زمینه اظهار کرد: سه چاه آب ژرف بوده است که معاونت علمی ریاست جمهوری قرار بوده به صورت آزمایشی کار آن را انجام دهد و بعد برای آن تصمیم‌گیری شود. من این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: دومین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده است و صد میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌های شهرهای تبریز و ارومیه رها شده است. مشکل زاب هم که حل شود حتماً انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی‌سیب انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جهاد کشاورزی استان باید تکالیف خود را در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم‌آب‌بر و رهاسازی به موقع آب انجام دهد و وزارت نیرو هم باید حقابه را بر سر تالاب باید تحویل دهد نه در مسیر.

وی یادآورشد: در تالاب انزلی هم تاکید رییس جمهوری بر حفظ اکوسیستم و احیای این تالاب است. یک قرارگاه جهادی تشکیل شده است و قرار است در یک بازه زمانی مشخص این امر را پیگیری کنند از جمله اینکه حریم تالاب مشخص شود که انجام شده است و نیز مباحث حقوقی و ادعای برخی در مورد مالکیت نیز در حال تعیین تکلیف است.

سلاجقه تاکید کرد: قرار شد تصفیه‌خانه‌های صومعه‌سرا، رشت و انزلی هرچه سریع‌تر کارشان انجام شود و راه بیفتند تا هیچ‌گونه فاضلابی به انزلی وارد نشود. همچنین مدیریت جامع حوزه آبخیز مشرف به تالاب در حال انجام است و قرار است یک موج‌شکن که تالاب را با مشکل مواجه کرده حذف شود.

415264