پیاده‌روی فضانوردان روس انجام شد

فضانوردان روسی یک راهپیمایی فضایی را به سرعت انجام دادند و به ایستگاه فضایی بازگشتند.

تصویر پیاده‌روی فضانوردان روس انجام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دو فضانورد روس روز گذشته پس از گذشت دو هفته از آخرین پیاده‌روی فضایی‌شان که نیمه تمام مانده بود، بار دیگر به یک پیاده‌روی فضایی رفتند تا کارشان را تمام کنند.

در پیاده‌روی فضایی قبلی در ساعات آغازین روز ۱۷ اوت ۲۰۲۲ بود که پس از اینکه یکی از لباس‌های فضایی فضانوردان با مشکل باتری مواجه شد، هر دو فضانورد مجبور شدند به محفظه قفل هوا برگردند.

هنوز فاش نشده است که آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس-Roscosmos) چگونه به این موضوع رسیدگی کرده و تصمیم به ادامه پیاده‌روی فضایی گرفته است، اما به هر ترتیب، لباس‌های فضایی این بار هیچ مشکلی نداشتند.

"اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev) فرمانده ماموریت "اکسپدیشن ۶۷" و "دنیس ماتویف"(Denis Matveev) مهندس پرواز، به راحتی از پس وظایف محول شده در این پیاده‌روی فضایی ۷ ساعت و ۴۷ دقیقه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی که از ساعت ۹:۲۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۵۵ به وقت ایران) آغاز شد، برآمدند.

نماینده کنترل ماموریت در مسکو درست پس از بسته شدن دریچه و بازگشت فضانوردان به ایستگاه به فضانوردان گفت: شما بیش از آنچه که قرار بود انجام دهید، انجام دادید. بسیار پر بار بود.

"آرتمیف" و "ماتویف" حتی یک ساعت و ۱۰ دقیقه از برنامه زمانی تعیین شده جلو زدند و کارهای متعددی را برای پیکربندی بازوی رباتیک اروپایی ایستگاه فضایی به پایان رساندند و یک کار مقدماتی را برای گسترش جرثقیل بلند "استرلا"(Strela) واقع بین ماژول‌های "Poisk" و "FGB" در مجموعه متعلق به روسیه انجام دادند.

کارهای مقرر در این پیاده‌روی فضایی از جمله نصب یک سکوی کاری بر روی ماژول "نائوکا"، پیکربندی یک صفحه کنترل و قرار دادن مقداری عایق بین ماژول‌ها به همراه برخی وظایف دیگر به سرعت انجام شد.

هدف کلیدی این پیاده‌روی فضایی زمانی محقق شد که فضانوردان مکانیزمی را با موفقیت آزمایش کردند که به بازوی رباتیک اروپایی کمک می‌کرد تا محموله‌های بیش از ۹ تن را در فضا حمل کند.

فضانوردان همچنین لحظاتی را برای تماشای منظره زمین از جمله مشاهده آتش سوزی‌های ویرانگر و دود بر فراز کالیفرنیا سپری کردند.

این دو نفر در پیاده‌روی قبلی خود در ۱۷ اوت که ۲.۵ ساعت به طول انجامید، به اندازه کافی کار کردند تا کنترل کننده‌های اروپایی بتوانند اولین حرکت این بازوی رباتیک را در تاریخ ۲۴ اوت انجام دهند.

این بازوی رباتیک، محموله‌ای به اندازه یک چمدان کوچک را در طول این آزمایش جابه‌جا کرد، اما وقتی کاملاً آماده شود، می‌تواند محموله‌هایی با جرم نزدیک به ۹ تن را نیز تحمل کند.

کنترل کننده‌ها برای ارزیابی ترمز، حرکت مفصلی، کنترل نیرو و کیفیت تصویر دوربین این بازوی رباتیک، آزمایش بلندپروازانه‌تری را در اواسط ماه جاری(سپتامبر) برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ناسا اعلام کرد که پیاده‌روی فضایی روز جمعه هشتمین راهپیمایی فضایی برای "آرتمیف" و چهارمین پیاده‌روی فضایی برای "ماتویف" بوده است. همچنین هشتمین پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ و دویست و پنجاه و سومین مورد از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است.

منبع: ایسنا

414351